حمیدرضا ممتازان گفت: شاید من تنها تهیه‌کننده آثار هنری نمایشی در دنیا باشم که کار خود را نمی‌بینم، اما با جدیت از آن دفاع می‌کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان - حمیدرضا ممتازان تهیه کننده آثار نمایشی تئاتر  به همراه همسرش  مریم شعبانی کارگردان  تئاتر  در چندین اثر نمایشی تئاتر  از جمله عروس روز دهم، خلود، علیامخدره  و نمایش فاطمه  با نام گروه  هنر مقدس با هم همکاری داشتند. با این هنرمند گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

آقای ممتازان چگونه کار خود را شروع کردید؟

اوایل در قالب کار مدرسه‌ای شروع کردم به این صورت که یک سری نمایش کوتاه، آماده  و در قالب کار‌های نمایشی در مدارس اجرا می کردم تا کم کم کار شکل گرفت و سفارش‌ها و درخواست‌ها بیشتر شد. تا اینکه از طریق آمفی تئاتر و بلیط فروشی وارد سالن‌های نمایشی شدم، اوایل کارمان امکانات خاصی نداشتیم، خانه مان دفتر کارمان شد و همان جا بچه‌ها می‌آمدند و حتی یک سری تمرینات اولیه نیز انجام می دادند و کار شکل گرفت.

چرا  کار تئاتر مذهبی را شروع کردید؟

وقتی فضای جامعه را دیدم و اختلاف سلیقه و دیدگاه را احساس کردم، متوجه شدم این جایگاه برای مخاطب وجود ندارد، این حس برایم به وجود آمد که تمام تلاشم را برای فراهم کردن این بستر انجام دهم.

قرار است همیشه بدون حضور آقایان گروه هنر مقدس پیش برود؟

سیاست ما در تشکیل گروه این بود و تصمیم گرفته شد خانم‌های مذهبی که تمایلی به شرکت در کار گروه‌های دیگر ندارند بستری برایشان فراهم شود. گروه هنر مقدس تشکیل شد تا برای بانوان فضایی ایجاد کند که بتوانند دوره ببینند و کار کنند و روی صحنه قرار بگیرند و عوامل و تماشاگران نیز بانوان باشند.

خودتان چگونه کار را نظارت می‌کنید؟

شاید بشود گفت من تنها تهیه کننده‌ای هستم که در دنیا کار خودم را نمی‌بینم ولی محکم از کار دفاع می‌کنم. از این که کار ویژه بانوان است، اتاق فرمان ما و اعضای گروه دوره دیده اند،  این کار را به همسرم مریم شعبانی و عوامل می‌سپارم و اگرجایی این شرط ما را که فقط بانوان آنجا باشند قبول نکنند ما اجرا نمی‌کنیم.

کار هنر مقدس از چه زمانی شروع شد؟

کار هنر مقدس از سال ۸۸ با همان نام پایه ریزی شد. از کار مدرسه‌ای شروع به کار کرد و کم کم وارد بخش حرفه ای‌تر شد و بر روی صحنه قرار گرفت و کار‌ها دیده شدند.

از کارتان استقبال می‌شود؟ وضعیت فروش بلیت به چه صورت است؟

تمایلی ندارم که وارد ارقام مقایسه‌ای شوم، اما کار ما نسبت به کار‌های دیگر اشخاص مطرح،  فروش بالاتری داشته است.

نمایش هایتان مخاطب دارد؟

خداراشکر کارمان مخاطب دارد اماوقتی می‌گوییم ویژه بانوان یعنی مخاطبمان را کمتر می‌کنیم؛ وقتی یک کار آزاد است هم آقایان و هم بانوان می‌توانند شرکت کنند، ولی نمایش تئاتر ما یک سری مخاطب را از دست داده است، علاوه بر آن برخی بانوان نیز مشکلات رفت و آمد ونگهداری فرزندانشان را دارند که از تعداد افراد می‌کاهد، همیشه فراز و نشیب داشته ایم ولی به هیچ عنوان دوست ندارم عدد و ارقامی را بگویم که بعدا بگویند واقعیت نداشت. ما در سالن با ظرفیت کم  اجرا داشته ایم، امسال هم اجرا داشتیم که مجبور شدیم صندلی بیش از ظرفیت در سالن بچینیم و بوده که به دلیل وفور جمعیت کسانی ایستاده کار را تماشا کرده اند. معمولا ۵۰ درصد سالن ۴۰۰ نفره را پر می‌کنیم.

حمایت می‌شوید؟

به دنبال حمایت دولتی، ارگانی و نهادی هستیم، کم وبیش هم حمایت می‌شویم، ولی بعضا قول‌هایی می‌شنویم که عملی نمی‌شود و در آخر برای حفظ شخصیت خودمان موضوع را رها می‌کنیم. امسال روز‌های آخر به جایی رسیده بودیم که همان کسانی که قول داده بودند رفتند و ما را در کار تنها گذاشتند و حمایتی نشدیم، در این میان نگران بودیم که به افراد گروه که این مدت  با آن ها تمرین داشتیم چگونه خبر تعطیلی نمایش را بدهیم.

 مبلغ دوره ها صرف چه کاری می‌شود؟

آن مبلغی که از هنرجویان بابت آموزش دریافت می‌شود، نسبت به آموزش موسسات دیگر مبلغ پایین تری است و بیشتر هزینه اساتید می‌شود. اینگونه نیست که مانند آموزشگاه‌ها درآمد آنچنانی داشته باشیم ، بیشتر فرصتی قرار می‌دهیم که دوباره آن مبلغ دریافت شده برای ادامه کار هزینه شود. وقتی دغدغه مالی نداشته باشیم ذهنمان بازتر است و بهتر می‌توانیم کار کنیم .

در انتخاب سوژه‌ها چگونه عمل می‌کنید؟

انتخاب سوژه و موضوع تئاتر بیشتر با همسرم است البته که علاقه زیادی به سیر تاریخی و گذر زمان دارم که در کارمان نیز به نمایش می‌گذاریم. به عنوان مثال موضوعی داشتیم که از آفرینش شروع شد و به واقعه کربلاعروس روز دهم می‌رسد و به زمان حال ختم می‌شود این مدل کار‌ها را دوست دارم و خداروشکر این اتفاق نیز میفتد.

انتخاب عوامل به چه صورت است؟

درانتخاب عوامل خیلی برایمان شخصیت افراد مهم است اینکه به چه کسی چه نقشی می‌دهیم، زیرا بر این باور هستم که فردی باید نقش خوب را بازی کند که در زندگی شخصی اش فاصله زیادی از نظر اخلاقی و ظاهری نداشته باشد منظورم این نیست که معصوم و فرشته باشد، اما شخصی باشد که نقشش را زیر سوال نبرد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: تئاتر ، تئاتر مذهبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار