وقتی کالایی در فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی جامعه اثرگذار است و نمادی از ارزش‌ها و باور‌های یک ملت می‌شود، چنین کالایی یک کالای استراتژیک است.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکردچادر یا پوشش سرتاسری سابقه تمدنی قبل از اسلام دارد؛ ایرانی‌ها و خیلی از اقوام متمدن در دنیا، حتی قبل از اسلام بویژه برای خانم‌ها پوشش سرتاسری داشته اند.

وصیت نامه شهدا را که بخوانید دو موضوع بسیار تکرار شده است؛ می‌گویند «بچه‌ها ما می‌رویم، اما حواستان به امام باشد، حرف امام زمین نماند، حواستان به ولی فقیه باشد»؛ حالا دوم چیست؟ گفته اند که «ما می‌رویم، اما بچه‌ها مواظب باشید که چادر از سر زنانمان نیافتد».

موضوع دوم محافظت از چادر است؛ خیلی از آن‌ها حجاب را هم نگفته اند بلکه مستقیم چادر را اشاره کرده اند.

چادر حجاب برتر است

حجاب یکی از اصلی‌ترین مطالباتی بود که انقلاب اسلامی ایران بر محور آن شکل گرفت و زنان محجبه و چادری در خط مقدم یاران امام و نیرو‌های انقلابی بودند.

پس از پیروزی انقلاب نیز در پی همین مطالبه، حجاب پیراهن قانون پوشید و به یکی از قوانین جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

چادر زنان محجبه و انقلابی، اما در سال‌های بعد از انقلاب هم مانند سال‌های قبل از انقلاب وارداتی ماند و انحصار این واردات در اختیار چشم بادامی‌ها بود.

چادر‌های مشکی که همچنان به عنوان حجاب برتر بر سر زنان محجبه کشورمان دیده می‌شود پرچمی برای تبلیغ اسلام است و پشتوانه‌ای به طول تاریخ مبارزات این سرزمین دارد؛ مبارزه برای استقلال، آزادی و احیای ارزش‌های اسلامی.

حجاب برتر

چادری که بر سر مادران ایرانی است روایتی از جنس مسجد گوهرشاد و خون‌هایی دارد که به پای این نماد باور‌ها و اعتقادات مردم کشورمان ریخته شد.

وقتی کالایی در فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی جامعه اثرگذار است و نمادی از ارزش‌ها و باور‌های یک ملت می‌شود و علاوه بر این‌ها به ریشه‌های اعتقادی اعضای یک جامعه بازمی‌گردد، چنین کالایی یک کالای استراتژیک است.

وقتی یک کالا به کالای استراتژیک تبدیل می‌شود و تا این اندازه اهمیت می‌یابد منطق مدیریتی اقتضا می‌کند تا برای تولید آن برنامه‌ریزی صورت گیرد و حتی در تأمین چنین کالایی، به خودکفایی برسیم.

تلاش برای تولید چادر مشکی

در چند سال اخیر شرکت «کرپ ناز» کرمانشاه و «نای زرین» خوانسار با هدف تولید پارچه چادر مشکی طراحی و راه اندازی شدند که متاسفانه به دلیل واردات بی رویه این محصول، برخلاف فعالیت کنونی شرکت ها، نتوانسته اند با واردات چادر مشکی مقابله کنند و قادر به حضور و بقا در بازار نشدند.

سال هاست؛ مایحتاج کشور از منابع خارجی تامین می‌شود و تفاوت قیمت‌های خارجی و عرضه داخلی این دسته از ملزومات به گونه‌ای است که سرمایه گذاران داخلی را به سرمایه گذاری در این زمینه‌ها علاقه‌مند کرده است.

تاسیس و راه اندازی بسیاری از رشته فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی در کشور هر کدام گامی در راستای استیلای استقلال کشور، ایجاد اشتغال، افزایش سرانه تولید ملی و کاهش خروج ارز از کشور شده است.

شرکت نساجی حجاب شهرکرد

شرکت نساجی حجاب شهرکرد با غلبه بر تمامی مشکلات موجود بر سر راه فعالیت‌های سرمایه گذاری اقتصادی در سال‌های گذشته، توانست در بهمن ماه سال ۹۴ آخرین ماشین آلات تولید پارچه چادر مشکی را وارد کند و با بهره گیری از دانش فنی کشور کره جنوبی و منطبق با استاندارد‌های این کشور تولید آزمایشی این محصول را آغاز کند.

شرکت نساجی حجاب شهرکرد با توسعه سبد محصول خود موفق شد سهمی اندک از مصارف کشور را تامین نماید و در آبان ماه سال ۹۵ خط تولید ۱۰ میلیون مترطول چادر مشکی این واحد را  افتتاح کند.

تولید بیش از ۱۰ میلیون متر مربع پارچه چادر مشکی در شهرکرد

آقای رستمی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: کارخانه حجاب شهرکرد با سرمایه گذاری ارزی ۲۲ میلیون یورو، هم اکنون بیش از ۱۰ میلیون متر مربع پارچه چادر مشکی تولید می‌کند و تنها تولید کننده این محصول در کشور است.

کارخانه حجاب شهرکرد یکی از پنج واحد صنعتی برتر چهارمحال و بختیاری است که زمینه اشتغال مستقیم ۴۰۰ نفر را فراهم کرده است.

چادر مشکی

متخصصان این واحد صنعتی توانستند در مدت دو سال دانش فنی تولید چادرمشکی را از کره گرفته و آن را بومی سازی کنند و هم اکنون انتقال تجربه و دانش تولید این محصول به سایر واحد‌های نساجی کشور فراهم شده و خودکفایی در تولید چادرمشکی نزدیک به واقعیت است.

چرخه تولید در کارخانه حجاب شهرکرد کامل است

آقای میری مدیرعامل شرکت نساجی حجاب شهرکرد گفت: این واحد صنعتی علاوه بر اینکه بزرگترین و تنها کارخانه تولید کننده پارچه چادر مشکی در کشور است، اولین و بزرگترین واحد تابندگی کشور با ۳۳ هزار دوک تابندگی در کشور نیز می‌باشد.

پارچه‌های این کارخانه در ۱۲ نام تجاری تولید می‌شود که دارای عمق و ثبات شستشوی بالا هستند و نیاز سلیقه‌های مختلف را جوابگو است.

کارخانه حجاب شهرکرد

کیفیت بالا و قیمت پایین‌تر از بازار در محور کار مسئولان این واحد تولیدی قرار دارد و همین دو عامل باعث افزایش فروش، افزایش تولید داخل و ریشه‌کن شدن قاچاق می‌شود.

سالانه ۱۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی در خط تولید این واحد تولید می‌شود، درصدد هستیم با اجرای طرح توسعه میزان تولید را در سال اول اجرای طرح به ۱۶ میلیون متر برسانیم.

کشور ژاپن در حال حاضر تولیدی در حوزه پارچه چادر مشکی ندارد و پارچه‌هایی که با این نام در بازار عرضه می‌شوند، مربوط به این کشور نیست.

کارخانه حجاب شهرکرد

پارچه‌های چادری مشکی وارداتی باکیفیت در کشور عموما تولید کشور کُره هستند و عمدتا کارخانجات تولید پارچه چادر در این کشور قدمت بالایی دارند، در حالیکه کارخانه حجاب شهرکرد از چند سال قبل وارد تولید پارچه چادر مشکی شده است و تجهیزات مورد استفاده در این کارخانه کاملا مدرن و بروز است و چنین واحدی با این ظرفیت و تجهیزات در کره وجود ندارد.

عموما کارخانه‌های تولید پارچه چادر مشکی در کره به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند، برای مثال نخ در یک کارخانه، رنگ‌آمیزی پارچه در یک کارخانه، تولید در کارخانه دیگر و بسته‌بندی نیز در کارخانه دیگر انجام می‌شود، در حالیکه در واحد نساجی حجاب تمامی مراحل تولید به‌صورت زنجیره انجام می‌شود.

تولید پارچه چادر مشکی مطابق با استاندارد‌های جهانی

آقای مهرانیان مدیر کارخانه حجاب شهرکرد گفت: برای به دست آوردن این فنآوری‌ها سال‌ها جنگیدیم تا امروز موفق شدیم بیرق دار این محصول صد درصد ایرانی و با کیفیت در کشور باشیم.

با دراختیار داشتن آخرین دانش فنی روز و بهره گیری از نیرو‌های متخصص داخلی توانستیم به محصولی مطابق با استاندارد‌های جهانی دست یابیم.

چادر مشکی

استفاده از مواد اولیه مرغوب مهمترین ویژگی تولیدات این کارخانه است که این محصول را در برابر تغییر رنگ، جذب گرد و غبار و نخ کشی مقاوم و قابل رقابت با بهترین برند‌های خارجی موجود در بازار کرده است.

از آنجا که عزم خود را برای جذب بازار داخلی و حتی صادرات قرار دادیم، حفظ کیفیت با قیمت مناسب را سرلوحه کارمان قرار گرفت، به طوری که چادرمشکی کارخانه حجاب هم اکنون با قیمتی معادل یک سوم بهترین برند‌های کره ای، بی واسطه درب کارخانه و یا از طریق سایت و نمایندگی‌های مجاز به فروش می‌رسد.

تولید چادر مشکی در ایران به ۴۰ میلیون مترمربع می‌رسد

آقای میری مدیرعامل شرکت نساجی حجاب شهرکرد گفت: پارچه چادر ایرانی باکیفیت‌تر از پارچه چادر کره‌ای است و هرکسی پارچه چادر کارخانه حجاب را خریداری کند دیگر سراغی از پارچه‌های دیگر نمی‌گیرد.

هم اکنون ۱۲ خط تولید چادر در این کارخانه فعال است و امسال این کارخانه به ظرفیت کامل خود رسیده است.

آقای میری مدیرعامل شرکت نساجی حجاب

با شناسایی تجهیزات و ماشین‌آلات کشور در راستای بالا بردن تولید برنامه ریزی خواهیم کرد.

با انتقال بخشی از دانش فنی این کارخانه به سایر واحد‌های کشور می‌توان ۴۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی در ایران تولید کرد.

با توجه به زیرساخت‌های آماده دراین واحد صنعتی درصورت تامین اعتبار ۴۰۰ میلیون تومانی تجهیزوراه اندازی دستگاه‌های جدید‌تر میسر و تولید چادرمشکی درحجاب شهرکرد تا یک سال آینده دو و نیم برابر افزایش می‌یابد.

 


بیشتر بخوانید


گزارش از افسانه احمدی فارسانی

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
از این تولیدکنندگان باید حمایت بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
فقط پارچه چادر مشکی تولید نمیکنن شال و پرده هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
بله منم خریدم خیلی خوب بود اصلا تیکه نخورد پشتش
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۶:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
استان چهارمحال و بختیاری بام ایران و سرچشمه رودهای بزرگ ملی و سرزمین دریاهای از است بسیاری از صنایع مهم و راهبردی و ملی می‌توانند در این استان پر انرژی و با منابع فراوان جای گیرند و این منطقه سکوی پرش صنعت و تولید ایران عزیز شود.
این استان ظرفیت داشتن دهها شهرک صنعتی و دهها صنعت راهبردی و مادر از جمله فولاد و نیروگاه و پتروشیمی و آلومینیوم و خودرو سازی و قطعه سازی وغیره را دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
میدونید چیه مشکل بعضی از ما اینه که فکر میکنیم جنس خارجی همیشه خوبه در صورتی که اصلا نه مقایسه می‌کنیم نه هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
من خودم از این پارچه خریدم خیلی جنسش خوبه سه سال پیش خریدم هنوز هم سرم میکنم چون رنگش ثابت موند
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۲:۴۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
با سلام وخدا قوت خدمت تولید کنندگان محترم. دستتون درد نکنه. بنده چندین سال است که از این کارخانه چادر می خرم. به صورت اینترنتی. امسال برای دخرم هم خریدم. به همه توصیه می کنم که تبلیغ بشه. ولی متاسفانه تبلیغ این جنس و برند چادر مشکی در بین محجبه ها واقع کم است
بنده حتی یکبار با دفتر فروششون تماس گرفتم و پیشنهاد دادم که در بستر پیام رسان ایرانی بیشتر تبلیغ کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
آفرین! چه پیشرفت خوبی! آن هم در جهت فرهنگ دینی! خدا خیرشان دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
چادر خوب میخای همین حجاب شهرکرد جدی میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
دمشون گرم، خدا خیرشون بده، ان شاء الله هرکسی، کوچکترین زحمتی در این حوزه میکشه، این دنیا و اون دنیا پاداشش را 1000000 برابر بگیره. خدا خیرتون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
دیگه خانم چادری پیدا نمیشه ، لعنت بر فرهنگ غرب …
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
متاسفانه به علت گرانی چادر اکثر خانم ها اون رو کنار گذاشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
جنس پارچه های این کارخونه عالیه منتهی همیشه مرغ همسایه غازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
من از پارچه های حجاب خریدم خدایی خیلی جنسشون خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
چادر اینقدر گران شده که دخترای ایرانی هم نمی پوشند چه برسد به جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
کجا گرونه والا ی مانتو جلو باز که یک متر پارچه برده و نه دکمه ای نه زیپی گرونتره از چادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
من ازچادرهای طرح دارشهرکردخریدم .قیمت بسیارعالی وجنس خیلی خوبی داره.دستشون دردنکنه .البته منتظرکیفیتهای بهترهستیم.ازخریدم خیلی راضیم .عرض پارچه اش ۱۷۰بود.چادراصلادرز نخورد توکمرش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
حجاب اجبار است اما پوشیدن چادر اجبار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
ولی برترین است
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۷:۵۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
داشتن حجاب فقط به چادر مشکی نیست. رنگ مشکی روحیه را خراب می‌کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
بايد فرهنگ سازي بشه!
كشورهايي مثل اندونزي خيلي خوبه كه زنان با چادر رنگي هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
ماکه باچادرروحیه مون بهتره.شمافقط درموردخودت نظربده
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۳:۵۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
من،مادرم،مادربزرگم اطرافیانم چادر مشکی می‌پوشیم هیچیم روحیه مون خراب نیست
آخرین اخبار