رییس اداره آموزش، ترویج و جلب مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: افزایش و توانمندسازی تعاونی‌های مرتعداران در استان راهکارمناسب اشتغال و حفاظت از منابع طبیعی است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - غلامرضا الهیاری گفت: گسترش طرح‌های حفاظتی و همچنین آموزش بهره برداران و مرتعداران برای استفاده اصولی از منابع طبیعی از جمله دیگر فعالیت‌هایی است که این مجموعه‌ها را در زمره حافظان عرصه‌های طبیعی بویژه مراتع و جنگل‌ها قرار می‌دهد.

اکنون ۳۰ تعاونی مرتبط با این بخش در استان فعالیت دارند که افزایش و توانمندسازی این مجموعه‌ها ضروری و در دستور کار است.

او همچنین به اهمیت توسعه آموزش برای بهره برداران اشاره کرد و گفت: در این ارتباط در یک سال اخیر دوره‌های آموزشی برای چهار هزار و ۷۰۰ نفر از مرتعداران و اهالی مناطق جنگلی برگزار شده است.

در این دوره‌ها به شرکت کنندگان در کنار آموزش قوانین مرتبط با منابع طبیعی، شیوه‌های استفاده اصولی از این داشته‌های با ارزش خدادادی و همچنین گسترش فرهنگ حفاظت ارائه می‌شود.

رییس اداره آموزش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان می‌گوید آموزش مدون به ساکنان مناطق جنگلی و مرتعی از جمله ضروریات توسعه عرصه‌های طبیعی به شمار می‌رود و هر یک از فراگیران خود قادر خواهند بود برای سایر مردم نیز یک منابع اطلاعاتی آگاه و مفید باشد.

استان اصفهان با ۲۸ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) دربرگرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارد.

استان اصفهان از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.