معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی کرمانشاه از عدم همکاری مسئولان محلی برای احداث بازارچه صنایع دستی در شهرستان کرندغرب خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- پس از انتشار گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص شرایط بازارچه صنایع دستی شهرستان کرند غرب در دالاهو، معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی و گردشگری کرمانشاه، توضیحاتی در خصوص بازارچه این شهرستان به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ارائه کرد:

برندسازی با توجه به تمرکز صنایع دستی در هر منطقه

حسین ویسی گفت: در استان کرمانشاه بیش از ۲۵ هزار هنرمند شاغل در حوزه صنایع دستی داریم و برخی از شهرستان‌های استان با توجه به دربرگیری و قدمت ثبت ملی شده‌اند.

 شهرستان کنگاور دارای روستای ملی ساخت ساز صنعتی، شهرستان هرسین به‌عنوان شهر ملی گلیم ، شهرستان نودشه به‌عنوان شهر ملی گیوه و شهرستان دالاهو  شهر ملی تنبور ایران هستند.

فرابخشی؛ وظیفه اداره میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی/ مسئولین محلی پای کار بیایند

اداره میراث فرهنگی یک وظیفه پشتیبانی و حمایتی و یک وظیفه فرابخشی دارد؛ فعالیت‌هایی که در اداره صنایع دستی، فرهنگی و گردشگری اتفاق میفتد در تمام بخش‌های آن فرا بخشی است. سایر بخش‌ها هم باید به کمک این حوزه بیایند. شهرداری یا فرمانداری‌ها نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند و باید پای کار بیایند و مکان مناسب احداث بازارچه را در اختیار ما قرار دهند. .

 مسئولین محلی باید تلاش کنند و به کمک ما بیایند؛ زمین مورد نیاز اجرای طرح را تامین و به ایجاد بازارچه صنایع دستی کمک کنند.

وضعیت بازارچه صنایع دستی در دالاهو

شهرستان دالاهو یکی از شهرستان‌هایی است که بازارچه صنایع دستی دارد. ما می‌خواهیم بازارچه جدیدی برایش ایجاد کنیم. خیلی از شهرستان‌های ما بازارچه ندارند اما شهرستان دالاهو جزء اولین شهرستان‌هایی است که بازارچه صنایع دستی داشته است و همان ایجاد بازارچه سبب شده صنایع دستی در دالاهو رونق بیشتری بگیرد و ۴۰ غرفه هم ایجاد شد و این باعث رشد بازارچه شده است.

مشکلات بازارچه کرند غرب/ مسئولان محلی همراهی نکردند

کمربندی اصلی از شهر خارج شده است و ترددهای اصلی شهرستان که به سمت پایانه‌های مرزی می‌رود، از شهر خارج شده و این اتفاق بدی است که برای این شهرستان افتاده و ترددها در محل بازارچه به حداقل ممکن رسیده است و باعث تضعیف فروش صنایع دستی هم شده است.

اگر در مکانی مناسب بتوانند زمینش را برایمان تامین کنند، ما تلاش می‌کنیم در مسیر کمربندی و در محل الحاق به شهر بازارچه جدید را احداث کنیم و به‌گونه‌ای باشد که شهروندان آن‌جا بتوانند از این بازارچه استفاده کنند و صنعتگران هم دچار مشقت برای رفت و آمد نشوند.

مدیر کل صنایع دستی و میراث فرهنگی این موضوع را رصد می‌کردند و در تلاش بودند که بازارچه در مکان مناسبی احداث شود اما زمین مناسبی برای ما مشخص نکرند؛ نه شهرداری و نه فرمانداری.

آمادگی ایجاد بازارچه در صورت همکاری شهرداران

با سوله هم می‌توان بازارچه ایجاد کرد! جای‌نمایی و بازخورد برای ما بسیار مهم است. ما بازارچه‌هایی ایجاد می‌کنیم که محل مناسبی باشد و در هر یک از شهرستان‌های استان اگر مسئولین در شهرستان‌ها به‌ویژه شهرداران مکانی برای رشد و توسعه صنایع دستی به ما معرفی کنند، سریعا وارد مرحله اجرایی خواهیم شد.

البته زمین مناسب با جای‌نمایی مناسب نه زمینی که سال‌های بعد ارزش افزوده و بازدهی نداشته باشد. بلکه زمینی می‌خواهیم که مناسب و در شان هنرمندان باشد و به فروش آن‌ها کمک کند نه اینکه اصلا مورد استقبال قرار نگیرد مانند آنچه در شهرستان‌های اسلام آباد و روانسر و صحنه اجرا شده است.

انتهای پیام/ ط.پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.