نبود صنایع تبدیلی و عدم فرآوری زرشک در خراسان جنوبی، این محصول راهبردی را از ارزش واقعی آن دور کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - داد زرشک کاران از این است که همیشه باید تیغ تیز زرشک را به جان بخرند و یک سال برای به دست آوردن دانه دانه این محصول زحمت بکشند، در حالی که این محصول با ارزش و مزیت‌دار برای مراکز تحقیقاتی جهان چندان شناخته شده نیست و بدون این که فرآوری شود به دست مصرف کننده می‌رسد.

در شرایطی که زنجیره‌های پس از برداشت در خراسان جنوبی برای ارائه این محصول به بازار جهانی چندان فراهم نیست و سرمایه‌گذاران و صنعتگران هم به این حوزه ورود نکرده‌اند، نبود این حلقه واسط سبب شده است تا نه تنها هیچ عایدی نصیب استان و کشاورزان نشود بلکه دلالان و واسطه‌ها از این خلأ استفاده کنند.

حال سوال اینجا است که چرا زرشک با همه ارزش افزوده‌ای که دارد و خراسان جنوبی هم تنها میدان دار تولید این محصول خاص در کشور و جهان است چندان بهره‌ای از این محصول نصیب کشاورزان و استان نمی‌شود؟

زرشک موجود در بازار کیفیت ندارد

اصغری کارشناس کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برخی از زرشک‌هایی که اکنون به بازار‌ها عرضه می‌شود به هیچ عنوان به دلیل افزودنی‌هایی که برخی دلالان به آن می‌زنند از کیفیت لازم برخوردار نیست.

یاقوتی که دیگر ارزش یاقوتی ندارد

به گفته او ورود به زنجیره پس از برداشت زرشک به دلیل نظارتی که بر آن نیست خیلی راحت بوده طوری که کافی است فردی یک دسته چک تهیه کند و با خرید زرشک از روستاییان به سود هنگفتی دست یابد در حالی که ممکن است نه سواد آن چنانی و نه آگاهی لازم را نسبت به این محصول داشته باشد.

اصغری گفت: از همه مهم‌تر این که زرشک‌های خریداری شده را هم در اماکن نامناسب خشک می‌کنند و با افزودن افزودنی‌هایی آن را با بدترین شکل ممکن از نظر کیفیت به بازار عرضه می‌کنند که شاید ظاهر زیبایی داشته باشد، اما خودشان هم محصولی را که به بازار عرضه می‌شود استفاده نمی‌کنند.


بیشتر بخوانید


کارشناس کشاورزی گفت: اگر طرح‌های تحقیقاتی حلقه فرآوری این محصول به گردونه مراکز تحقیقاتی اضافه شود به طور حتم با فعال شدن چرخه صنایع پایین دست زرشک، ارزش افزوده آن هم نصیب این استان خواهد شد.

او گفت: اگر این محصول درست و با اسناد علمی به دنیا معرفی شود با خرید دانه دانه زرشک در بازار‌های جهانی خراسان جنوبی ثروتمندترین منطقه در ایران می‌شود.

صنایع مرتبط با زرشک نداریم

مقری فریز رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی هم با اذعان به این که برخی از طرح‌های پژوهشی توسط موسسه‌های تحقیقاتی به طور ملی در مرکز سیاست گذاری می‌شود، گفت: این طرح‌های سیاست گذاری شده مثل تعیین رقم گندم مقاوم به شوری، تریتیکاله و جو است که مجری استانی دارد.

او گفت: برخی از طرح‌ها نیز پایه‌ای است مانند کلکسیون زرشک و عناب که در مرکز تحقیقاتی استان روی آن کار می‌شود.

مقری فریز گفت: زنجیره تحقیقاتی پس از تولید به مراکز تحقیقاتی مربوط نمی‌شود، زیرا این مراکز بخش‌های فنی و مهندسی و عضو هیأت علمی آن را ندارند؛ برخی از استان‌ها که در تحقیقات زنجیره بعد از تولید ورود پیدا کرده‌اند به صنایع پایین دست این حوزه پا گذاشته‌اند.

وقتی صنایع مرتبط با این محصولات هنوز در خراسان جنوبی ایجاد نشده است چه طور می‌توان انتظار داشت که زنجیره تحقیقات چرخه بعد از تولید هم فعال شود و آن چه نیاز بازار و مشتری است را عرضه کند.

فروش ۴۳ درصدی زرشک به صورت عمده

پویان مدیر طرح دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: زرشک از جمله محصولاتی است که دارای بازار محدودی بوده و مصرف آن به طور سنتی است.

زرشک خشک به عنوان ماده غذایی مکمل و بیشتر به عنوان چاشنی در پخت مواد غذایی به کار می‌رود، بنابراین مصرف آن در حد گسترده عمومیت ندارد و بیشتر در مهمانی‌ها، جشن‌ها و رستوران‌ها مصرف می‌شود.

یاقوتی که دیگر ارزش یاقوتی ندارد

پویان گفت: در خراسان جنوبی ۴۳ درصد از معاملات زرشک در بازار عمده فروشی، ۲۰ درصد در بازار خرده فروشی و ۳۷ درصد در بازار سرباغ انجام می‌گیرد.

مدیر طرح دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: پرداخت وام و تسهیلات کوتاه مدت و بلند مدت به باغداران برای جلوگیری از این پدیده می‌تواند مفید باشد.

او گفت: همچنین صادرات زرشک می‌تواند نقش به سزایی در توسعه سطح زیرکشت و افزایش درآمد باغداران و کارایی بازار داشته باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.