رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از نیاز خراسان رضوی به واردات کائولن خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - محمدعلی امیرفخریان گفت: صادرات کائولن در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۰ ماهه امسال از خراسان رضوی صفر بوده و هیچ صادراتی انجام نگرفته است.

کائولن به عنوان ماده معدنی مورد نیاز تولید چینی، کاشی و سرامیک در ایران به میزان لازم برای تولیدکنندگان وجود دارد، اما فروش آن توسط دولت به کشور امارات باعث ایجاد رقیبی در تولید چینی برای تولیدکنندگان ایرانی شده است؛ غنی‌ترین معادن کائولن برای تامین مواد اولیه چینی، کاشی و سرامیک در کشور وجود دارد که بزرگترین مصرف کنندگان آن در خراسان رضوی مستقر هستند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این استان بیش از آنکه صادرات کائولن انجام دهد، برای تامین مواد اولیه کارخانجات خود نیاز به واردات نوع خاصی از این ماده دارد؛ واردات کائولن در ۱۰ ماهه نخست امسال به خراسان رضوی نیم میلیون دلار بوده که مورد استفاده تولیدات مربوط به چینی مظروف و بهداشتی است.

امیرفخریان گفت: در کل کشور نیز طی ۱۰ ماهه امسال ۲ میلیون دلار کائولن صادر شده، اما در همین مدت بیش از ۹ میلیون دلار کائولن وارد کشور شده است، زیرا با وجود معادن غنی کائولن در استان‌هایی مانند خراسان رضوی و آذربایجان، تولید کالا‌هایی مانند چینی یا کاشی و سرامیک نیاز به کائولن با ترکیب خاصی از عناصر دارد که در ایران به اندازه نیاز موجود نیست.

او گفت: با این حال واردات کائولن به کشور ۴.۵ برابر صادرات آن در ۱۰ ماهه امسال بوده است لذا بیش از آنچه که نیاز به صادرات کائولن در کشور وجود داشته باشد، به واردات آن نیاز است؛ خاک‌های معدنی اصولا عناصر متفاوتی دارند که در کیفیت محصولات مختلف تاثیرگذار است.

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.