کارشناس بازار سرمایه گفت: ایجاد ابزار اختیار معامله در صندوق‌های قابل معامله می‌تواند موجب شود که خریداران آن صندوق، سرمایه خود را در برابر افت قیمت‌ها بیمه کنند.

بهنام بهزادفر گفت: اختیار معاملات در صندوق‌های قابل معامله یا ETF‌ها می‌تواند موجب شود که خریداران آن، سرمایه خود را در برابر افت قیمت‌ها بیمه کنند و همزمان از مزایای رشد قیمت‌ها برخوردار شوند.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، اخذ موقعیت فروش در اختیار خرید و موقعیت خرید در اختیار فروش، این فرصت را ایجاد می‌کند که در شرایط نزولی بازار نیز بتوان از نوسانات قیمتی کسب سود کرد و در هر یک از شرایط و انتظارات مختلف، ابزار لازم برای کسب سود و پوشش ریسک در بازار فراهم باشد.

بهزادفر گفت: اختیار معامله در واقع یک نوع قرارداد است که میان خریدار و فروشنده اوراق منعقد می‌شود. خریدار با پرداخت مبلغی به فروشنده، حق اجرای معامله مشخصی در آینده را برای خودش خریداری می‌کند. دارا بودن این حق عملا موجب شود بخش زیادی از ریسک‌های معاملاتی از بین برود. این مدل معاملات عملا می‌تواند موجب پوشش ریسک خریداران شود.

معاملات اختیار معامله در دنیا قرن‌هاست که وجود دارد، اما این معاملات به شکل و شمایل فعلی که تحت عنوان قرارداد‌های رسمی بورس است، سابقه‌ای حدودا ۵ دهه‌ای دارد. از سال ۹۵ نیز در کشور ما این مدل معاملات وارد بورس‌های اوراق بهادار و کالا شد. البته دو سال پیش‌تر اوراق تبعی به عنوان یک مدل خاصی از اختیار معامله (خرید اختیار فروش) در برخی از بازار‌های اوراق بهادار تعریف شده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار