رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل گفت: تامین امنیت و تضمین سلامت مواد غذایی جز با حمایت از دامپزشکی محقق نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل - ولی اسماعیلی گفت: خدمات دامپزشکی در جامعه به مردم تبیین نشده و این ارگان حوزه سلامت بدرستی در جامعه شناخته نشده است که مسئله غذا و دسترسی به تغذیه سالم از اولویت‌های اساسی و نیاز‌های اولیه بشری است که ارگان‌های مرتبط موضوع از جمله دامپزشکی باید از همه لحاظ مورد حمایت واقع شوند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در نشست مشترک با فرماندار شهرستان گرمی و مدیر کل دامپزشکی استان بر لزوم مشارکت جدی در تبیین خدمات دامپزشکی و برجسته سازی آن در سطح استانی و ملی تاکید کرد و گفت: تامین امنیت و تضمین سلامت مواد غذایی جز با حمایت از دامپزشکی محقق نمی‌شود.

اسماعیلی می‌گوید: کمبود نیروی انسانی در دامپزشکی با توجه به حجم و گستره کاری کاملا ملموس و مشهود است که در کمیسیون اجتماعی مجلس نهایت تلاش خود را در راستای تامین نیروی انسانی انجام خواهم داد.

او در عین حال خواستار گسترش خدمات دامپزشکی در مناطق محروم استان و حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی در این مناطق شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل ضمن استقبال از احداث کشتارگاه صنعتی دام شهرستان گرمی گفت: اگر محدودیت و مانعی در احداث این کشتارگاه باشد باید با همکاری بین بخشی دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های مرتبط مرتفع نماییم.

اسماعیلی می‌گوید: اجرای طرح سراسری واکسیناسیون رایگان تب برفکی در جمعیت دام روستایی و عشایر منطقه و استان توسط دامپزشکی را گامی مهم در حفظ و حراست از سرمایه دامی عنوان و حراست از سرمایه دامی به مثابه ایجاد اشتغال و حمایت از تولید اشاره کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در سایه تلاش شبانه روزی و جهاد گونه همکاران دامپزشکی خوشبختانه هیچ بیماری حاد دامی در منطقه وجود ندارد و علیرغم هم مرز بودن استان با جمهوری آذربایجان و سه استان دیگر و تعدد راه‌های مواصلاتی یکی از استان‌های پاک از نظر این یماری‌ها هستیم و این امر مرهون نگاه کارشناسانه و فنی دامپزشکی در مقابله با بیماری‌های مختلف دامی است.

بهلول تکلوی می‌گوید: مخاطرات بیماری‌های مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام برای جامعه و تبعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این بیماری‌ها در صورت شیوع به مغفولیت خدمات دامپزشکی و نقش و اهمیت آن در تامین امنیت غذایی، سلامت و بهداشت عمومی جامعه و اقتصاد ملی و حتی در حوزه تجارت جهانی است.

او گفت: دامپزشکی از جمله دستگاه‌های خدمات رسانی است که خدمات آن وقتی نمایان می‌شود که بیماری خاصی در منطقه شیوع یابد و اگر امروز می‌بینیم که هیچ بیماری مسری و خطرناکی در منطقه وجود ندارد مشخص است که دامپزشکی خوب عمل کرده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با تمهیدات اندیشیده شده در حوزه تامین دارو، واکسن و مواد بیولوژیک دامی در وضعیت مطلوبی قرار داریم و در این راستا کمبودی در استان وجود ندارد.

تکلوی می‌گوید: در حال حاضر طرح ضربتی واکسیناسیون رایگان تب برفکی در کل جمعیت دام سنگین و سبک روستایی و عشایری در حال اجرا است و انتظار است با همکاری مطلوب روستاییان و عشایر استان ۱۰۰ درصد جمعیت دامی را زیر پوشش واکسیناسیون ببریم.

او گفت: مهار و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که آبان ماه امسال همزمان در دو روستای شهرستان انگوت از توابع شهرستان گرمی رخ داد که همزمان با شروع فصل سرما و مهاجرت پرندگان آبزی به استان با تجهیز و ساماندهی اکیب‌های دامپزشکی در حال آماده باش هستیم و با اطلاع از شیوع بیماری در منطقه اکیب‌های بیماری یاب دامپزشکی فی الفور وارد عمل شده و با اقدام سریع و واکنش به موقع و البته تعامل و همکاری خوب فرماندار و دستگاه‌های اجرائی توانستیم بیماری را در نطفه خفه کرده و از گسترش آن به مزارع طیور صنعتی و بومی جلوگیری نماییم.

تکلوی می‌گوید: کمبود اعتبارات و نیروی انسانی از مهمترین مشکل دامپزشکی است که افزایش اعتبارات موجب تقویت خدمات رسانی به روستاییان، عشایر و دامداران منطقه خواهد شد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار