نایب رئیس انجمن صادرات خدمات فنی مهندسی استان کرمانشاه گفت : باید از تجارب کشور‌های موفق دنیا مانند ترکیه برای صادرات خدمات فنی مهندسی استفاده کنیم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- آرش شادفر گفت : برای کمک به ایجاد اشتغال و ارزآوری چاره‌ای جز صادرات خدمات فنی مهندسی نداریم.

به گفته نایب رئیس انجمن صادرات خدمات فنی مهندسی استان کرمانشاه یکی از مهمترین روش‌های ارزآوری برای کشور صادرات خدمات فنی مهندسی است.

صادرات خدمات فنی مهندسی در کنار ارزآوری به ایجاد اشتغال خصوصا اشتغالزایی مهندسین صنعت ساختمان کمک می‌کند، با رونق صادرات خدمات فنی مهندسی، تمامی ذینفعان بخش ساختمان از مشاورین و پیمانکاران گرفته تا تولیدکنندگان مصالح ساختمانی نیز از منافع این صادرات بهره‌مند می‌شوند.

کشور ایران و خصوصا کرمانشاه پتانسیل‌های فراوانی برای صادرات خدمات فنی مهندسی دارد، از سوی دیگر بسیاری از کشور‌های همسایه ما در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی خیلی رشد نکرده اند و ما امکان حضور موفق در این بازار‌ها را داریم.

شاید مهمترین دلیل اجرا نشدن "بخشنامه حمایتی دولت از خدمات فنی مهندسی" بوده است. این بخشنامه وظیفه هر بخش و دستگاه از وزارت امور خارجه و کنسولگری‌ها گرفته تا حمایت سازمان توسعه تجارت و ... را مشخص کرده است.

در این بخشنامه از بازاریابی برای پروژه‌ها، تا انتقال وسایل و تجهیزات، تسهیلات، صدور مجوزها، صدور ویزا برای نیروی کار و ... آمده، اما متاسفانه در این سال‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.

موضوع دیگر این است که برخی از شرکت‌ها که در گذشته در این زمینه ورود کردند در زمینه قرارداد‌ها و مسائل مالی دچار چالش شدند که باید برای این موضوع هم فکری کرد.

راهکار رونق صادرات خدمات فنی مهندسی در درجه اول اجرای بخشنامه حمایتی دولت است به علاوه پیشنهاد دادیم در زمیه عقد قردارد‌ها از ظرفیت یک مشاور حقوقی در کنسول گری‌ها استفاده شود، زیرا قوانین حقوقی ساخت و ساز و خدمات فنی مهندسی در کشور‌های مختلف متفاوت است و اگر به آن‌ها آگاه نباشیم دچار چالش‌های حقوقی خواهیم شد.

استفاده از تجربه کشور‌های موفقی مانند ترکیه از طریق صادرات خدمات فنی مهندسی به کاهش بیکاری خود کمک کرده و صادراتش را رونق داده است.

به علاوه برای ورود موفق در زمینه صادرات خدمات فنیو مهندسی، باید ابتدا پای جامعه مشاورین صنعت ساختمان را به کشور‌های هدف باز کنیم و در مراحل بعد پای پیمانکاران، تولیدکنندگان مصالح و ... نیز خود به خود باز خواهد شد.

قطعا در زمینه خدمات و تکنولوژی حوزه تخصصی صنعت ساختمان امکان رقابت بیشتری داریم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.