احمدزاده گفت: باغداران در هنگام احداث باغ و خرید نهال دقت و نهال مورد نظر خود را از جایگاه‌های توزیع دارای مجوز تهیه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - آقای احمدزاده گفت: جایگاه‌های توزیع نهال در سطح سامان به طور مستمر تحت نظارت و بازدید کارشناس باغبانی و حفظ نباتات شهرستان قرار دارند.

برای جلوگیری از ورود و فروش نهال‌های آلوده و بدون شناسه از سوی افراد سودجو از کشاورزان خواسته می‌شود تا در هنگام احداث باغ و خرید نهال دقت و نهال مورد نظر خود را از جایگاه‌های توزیع دارای مجوز تهیه کنند.


بیشتر بخوانید


فروشندگان نهال نیز ملزم به دریافت مجوز فروش نهال از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و نصب بنر با کد مشخص در جایگاه هستند.

از تهیه نهال درختان دانه دار از سایر استان‌ها خودداری شود

خانم بهروز کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی سامان هم گفت: نهال استاندارد باید در زمان فروش دارای ریشه کافی و سالم باشد.

همچنین یک نهال پیوندی باید دارای پایه و پیوندک کاملاً مشخص و عاری از هرگونه آفت، بیماری و بذر علف‌های هرز بوده و از نظر سن باید یکساله و یا دو ساله باشد، زیرا نهال‌های خیلی جوان و کمتر از یک سال و یا نهال‌های مسن و بیشتر از دو سال سن برای احداث باغ مناسب نیستند.

تولید کنندگان نهال باید قبل از عرضه یا فروش، ریشه‌های نهال‌ها را به روش درست و اصولی ضدعفونی کرده و برای ارقامی که نیاز به رقم گرده زا تلقیح کننده دارند ارقام مناسب را در اختیار باغداران قرار دهند.

با توجه به اینکه استان در برابر بیماری باکتریایی بسیار خسارتزا و خطرناک آتشک درختان دانه دار قرنطینه می‌باشد، برای جلوگیری از ورود این بیماری به باغات شهرستان و وارد شدن خسارت‌های جبران ناپذیر به باغات در سال‌های آینده، توصیه می‌شود از تهیه نهال درختان دانه دار (به، سیب و گلابی) از سایر استان‌ها اکیداً خودداری شده و نهال‌های دانه دار از نهالستان‌ها و مراکز توزیع نهال معتبر در داخل استان تهیه شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.