به نوشته یک روزنامه آمریکایی، دولت آمریکا با افزایش تولید نفت و گاز و برپا کردن مناقشه اوکراین سعی در کنار زدن روسیه از بازار انرژی اروپا دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان - صادرات گاز طبیعی مایع از آمریکا به اروپا در بحبوحه تشدید بحران در اوکراین به شدت افزایش یافته است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مقاله‌ای نوشت: رشد تولید نفت و گاز در آمریکا و ایجاد مناقشه اوکراین به یکی از سیاست های ژئوپلیتیک و اقتصادی این کشور برای کنار زدن رقبای روسی خود از بازار اروپا تبدیل شده است.

تولید آمریکا اکنون ۲۰ درصد از رقبای خود یعنی عربستان و روسیه که بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی در جهان محسوب می‌شوند، فراتر رفته است.

نویسنده این مقاله رشد تولید انرژی آمریکا را مستقیماً با دامن زدن به بحران در اوکراین مرتبط دانسته و معتقد است در اهمیت بازار انرژی برای آمریکا تردیدی وجود ندارد. مناقشه اوکراین و بحران انرژی در اروپا، این موضوع را آشکار می کند که آمریکا به دنبال ربودن بازار انرژی از روسیه است.

چندی قبل بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی بر لزوم کاهش وابستگی کشور‌های اروپایی به گاز روسیه تاکید کردند.

این امر علی رغم عرضه پایدار سوخت آبی به کشور‌های اروپایی در سال‌های گذشته صورت می‌گیرد، زیرا روسیه حدود ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا را تامین می‌کند.

قیمت گاز در اتحادیه اروپا در حال حاضر ۶ تا ۱۰ برابر بیشتر از یک سال گذشته است. به باور کارشناسان این امر باعث افزایش قیمت برق و تورم می‌شود. تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که اگر قیمت انرژی در سال ۲۰۲۲ بالا بماند، این مسئله به طور جدی بر بهبود اوضاع پس از همه‌گیری کرونا تأثیر می‌گذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار