با گردشگر خارجی" تعارف نکنیم"، با او "سلفی" نگیریم و با همه گردشگران خارجی فارغ از ملیت آن‌ها رفتاری یکسان و استاندارد داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان - "ایرانی‌ها بسیار مهمان نوازند" این جمله کلیشه‌ای توصیف غالب گردشگران خارجی است که از ایران دیدار می‌کنند و غالب آن‌ها با خاطره‌ای خوش کشور ما را ترک می‌کنند.

ایران کشوری است که در بیش از ۴ دهه گذشته، زیر سایه سنگین تبلیغات و خبرسازی‌های جهت دار "جریان رسانه‌ای غالب در جهان" قرار دارد و به همین خاطر گردشگران خارجی زیادی وارد ایران نمی‌شوند.

در بسیاری از موارد و شاید به دلیل تشابه اسمی با " عراق" (در زبان انگلیسی) وقتی نام "ایران" به گوش خارجی‌ها می‌خورد آن‌ها یاد "جنگ" می‌افتند؛ در حالی که پس از سفر به ایران در می‌یابند ایران یکی از امن‌ترین کشور‌های دنیاست و حتی از بسیاری از کشور‌های اروپایی و آمریکایی امنیت بیشتری دارد.

ورود اندک گردشگران خارجی به ایران باعث شده فرهنگ نحوه رفتار با گردشگران خارجی در میان ایرانی‌ها کمتر جا بیفتد و همین مساله باعث بروز مشکل وسوء تفاهماتی هم می‌شود.

۷ نکته کلیدی زیر حاصل تجربیات غالب گردشگران خارجی است که به ایران سفر کرده اند و پس از سفر و یا حین سفر در کانال یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی فیلم‌ها و تجربیات سفر خود به ایران را به اشتراک گذاشته اند.

به نظر می‌رسد برای رسیدن به یک رفتار استاندارد و خوب با گردشگران خارجی بهتر باشد به عنوان یک شهروند ایرانی این ۷ نکته کلیدی را در صورت مواجهه با گردشگران خارجی در کشورمان رعایت کنیم:

۱- احترام بیش از اندازه ممنوع: بسیاری از گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند از برخورد فوق العاده گرم و پذیرای ایرانی‌ها با خودشان می‌گویند. البته برخورد گرم و مهربانانه با گردشگران خارجی خوب است، اما به نظر می‌رسد بسیاری از شهروندان کشورمان در این مساله زیاده روی می‌کنند؛ مثلا تلاش می‌کنند خیلی سریع با گردشگر خارجی خودمانی شده و او را به خانه شان دعوت کنند برای آن‌ها چیزی بخرند و یا هزینه خدمات یا کالای دریافتی آن‌ها را بپردازند.

۱- احترام بیش از اندازه ممنوع:

این مساله باعث تعجب گردشگران خارجی می‌شود و بهتر است زیاده روی در برخورد با گردشگران خارجی را کنار بگذاریم. با آن‌ها مهربان باشیم و در صورتی که نیاز به راهنمایی و یا انجام کاری از ما دارند بی دریغ به آن‌ها کمک کنیم؛ همان طور که این وظیفه را باید نسبت به دیگر هموطنانمان نیز داشته باشیم؛ بنابراین بهتر است در صورت مواجهه با یک گردشگر خارجی که آن‌ها را برای بار اول می‌بینیم، زیادی "رگ محبتمان باد نکند" و برای مثال آن‌ها را به خانه مان دعوت نکنیم و سعی نکنیم دست در جیب کرده و برای آن‌ها خرج کنیم.

۲- با گردشگران خارجی "سلفی" نگیریم: بسیاری از گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند درباره تجربه سفر خود به ایران می‌گویند وقتی با شهروندان ایرانی مواجه می‌شوند حس "سلبریتی" پیدا می‌کنند؛ چون بار‌ها و بار‌ها از سوی شهروندان ایرانی با درخواست گرفتن عکس سلفی مواجه می‌شوند!

این رفتاری است که متاسفانه بخش قابل توجهی از ایرانی‌ها به ویژه جوانان با گردشگران معمولی خارجی دارند.

واقعا چه نیازی است که به محض دیدن یک گردشگر (مخصوصا موبور و چشم آبی) از او درخواست عکس سلفی کنیم؟

آیا ما هم وقتی به یک کشور خارجی می‌رویم با درخواستی مشابه مواجه می‌شویم؟

این رفتاری است که دون شان یک شهروند ایرانی دارای تمدن و سابقه تاریخی چند هزار ساله است و بهتر است آن را اصلاح کنیم.

گردشگر خارجی هم مثل ما یک انسان است و تنها ممکن است زبان و فرهنگ و قیاقه اش با ما متفاوت باشد.

۳- گردشگران را تیغ نزنیم: این همه تحویل گرفتن یک گردشگر خارجی در حالی است که متاسفانه بعضی از شهروندان کشورمان (همانند بسیاری جا‌های دیگر دنیا) در مواجهه با گردشگر خارجی قیمت‌های بالا می‌دهند و تلاش دارند به قول معروف او را "تیغ بزنند. "

از تاکسی گرفته تا فروشندگان اجناس و ارایه دهندگان خدمت ممکن است چنین خبط و خطای بزرگی را مرتکب شوند.

 گردشگران را تیغ نزنیم:

آن‌ها توجه ندارند که گردشگر دیر یا زود متوجه تیغ زنی آن‌ها خواهد شد و نتیجه این اقدام زشت و غیرانسانی، هم اعتبار کشور را زیر سوال می‌برد و هم بر ورودی گردشگران خارجی تاثیر می‌گذارد.

پیدا کردن نقطه تعادل در مواجهه با گردشگر خارجی است در این است که: نه او را مثل یک سلبریتی حلوا حلوا کرده و روی سرمان بگذاریم و نه عده‌ای به بهانه خارجی بودن او را تیغ بزنند. "

دقیقا نقطه تعادل در یک رفتار استاندارد در برابر گردشگر خارجی، در اهتراز و دوری از این دو رفتار مخرب است.

۴- به زبان اهمیت بیشتری بدهیم: در بسیاری از شهر‌های گردشگر پذیر و حتی مناطقی که گردشگران خارجی کمتری دارند بهتر است افرادی که احتمال می‌دهند با گردشگران خارجی سروکار پیدا کنند، دستکم در حد مکالمات معمول "کارراه بینداز" زبان انگلیسی بلد باشند.

رانندگان تاکسی، فروشندگان بازار، کارکنان فرودگاه‌ها و ترمینال ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و دیگر مناطق گردشگر پذیر (موزه و...) بهتر است برای ارتباط موثر و بهتر با گردشگر خارجی زبان انگلیسی بلد باشند.

به زبان اهمیت بیشتری بدهیم:

متاسفانه سطح توانایی بسیاری از شهروندان ایرانی در زمینه زبان خارجی (انگلیسی) به دلیل کم بودن ورود گردشگر خارجی و کمی ارتباط با جهان و از همه مهم‌تر ناکارایی نظام آموزش عمومی، پایین است.

این مساله در غالب اوقات در بدو ورود گردشگران خارجی به کشور به ویژه در زمینه رانندگان تاکسی فرودگاه رخ می‌نماید. متاسفانه بسیاری از رانندگان تاکسی فرودگاه حتی از یک مکالمه عادی و بسیار ساده با گردشگر خارجی عاجزند در حالی که صنف مربوطه باید آن‌ها را ملزم به فراگیری سطحی متعارف و "کار راه بینداز" برای ارتباط با مسافران خارجی کند.

همچنین در این راستا بهتر است کاسبان اصناف در شهر‌های گردشگر پذیر برخی اطلاعات مهم و مفید و مورد نیاز گردشگر خارجی را به زبان انگلیسی در دکان و فروشگاه خود نصب کنند و این گونه ضعف ارتباطی آن‌ها در مکالمه هم تا حدودی پوشش داده می‌شود.

۵- ابزار‌های ارتباطی مثل " سرویس مترجم گوگل" کافی نیستند: این نکته نباید فراموش شود که ابزارهایی، چون "سرویس مترجم گوگل" هر چند می‌توانند مکمل و کمک کننده باشند، اما برای جلب و جذب گردشگر بیشتر و در آمد بیشتر به کشور نیاز به این داریم که شهروندانمان فرهنگ نحوه معاشرت با گردشگر خارجی را بدانند و یکی از مهم‌ترین آن‌ها دانستن اندکی در حد محاوره معمول از یک زبان بین المللی همچون زبان انگلیسی است.

دانستن زبان برای همه شهروندان مفید است، اما برای یک فردی که روزانه ممکن است با گردشگر خارجی در تماس و تعامل باشد، واجب و ضروری است و ندانستن آن یک نقطعه ضعف و نقصان جدی است.

این مساله حتی می‌تواند به نفع کار و کاسبی آن فرد باشد، چون در صورت توانایی ارتباط بهتر با گردشگر خارجی، می‌توان جنس بیشتری به او فروخت و بسیاری از گردشگران وقتی می‌بینند نمی‌توانند به درستی با فروشنده کالا و خدمت ارتباط بگیرند از خرید منصرف شده و سعی می‌کنند جایی را پیدا کنند که بتوانند درباره جزییات کالا یا خدمات خریداری شده اطلاعات بیشتری دریافت کنند و سپس اقدام به خرید کنند.

۶- با گردشگر خارجی "تعارف" نکنیم: فرهنگ "تعارف" در بین ما ایرانی‌ها جا افتاده است؛ اما یک گردشگر خارجی معنای واقعی " قابلی نداره" را نمی‌داند؛ چون او شکل رفتار را می‌بیند و معنای مستتر در پَسِ آن را نمی‌داند؛ به همین خاطر این مساله ممکن است موجب سوء تفاهم شود.

در مواجهه با گردشگر خارجی اصلا تعارف نکنیم و در همان مرتبه اول قیمت کالا و خدماتی را که ارایه می‌دهیم به زبان سلیس و روان قابل فهم برای او (ترجیحا انگلیسی و اگر گردشگر عرب بود به زبان عربی) بیان کنیم.

با گردشگر خارجی

متاسفانه بعضی‌ها وقتی گردشگر خارجی می‌بینند؛ حتی تلاش می‌کنند تعارف بیشتری به خرج داده و ۴-۵ مرتبه دریافت پول را پس بزنند!

یک خارجی معنای این رفتار را نمی‌فهمد و دچار سوء تفاهم می‌شود و حتی بسیاری از آن‌ها این رفتار را جزء یکی از دردسر‌های خود در سفر به ایران و مایه گیجی خود می‌دانند؛ و به درستی می‌گویند: "نمی توانند تشخیص دهند کجا با تعارف مواجهند و کجا واقعا فروشنده و یا فرد مقابل قصد دریافت پول ندارد. "

بهتر است تعارف را کنار بگذاریم و "رک و راست" در همان مرتبه اول قیمت کالا یا خدمات را از گردشگر خارجی دریافت کنیم.

۷- با همه گردشگران فارغ از ملیت و نژاد آن‌ها برخورد محترمانه داشته باشیم: و نکته پایانی اینکه همه گردشگران خارجی فارغ از ملیت شان عزیز و محترم هستند و باید رفتاری یکسان و استاندارد با همه آن‌ها داشته باشیم.

یک گردشگر "موبور و چشم آبی " اروپایی یا آمریکایی هیچ مزیت بیشتری نسبت به یک گردشگر آسیایی (پاکستانی، عراقی، هندی، چینی و..) ندارد و باید با همه به طور یکسان و استاندارد رفتار کرد.

 با همه گردشگران فارغ از ملیت و نژاد آن‌ها برخورد محترمانه داشته باشیم:

اتفاقا بسیاری از گردشگران آسیایی و کشور‌های همسایه شاید به لحاظ اقتصادی در مقایسه با یک گردشگر اروپایی یا آمریکایی پول بیشتری در کشور ما خرج کنند و دلار بیشتری وارد چرخه اقتصاد ما کنند. یادمان باشد بسیاری از گردشگران از کشور‌های همسایه و مجاور برای درمان و زیارت وارد کشور می‌شوند و اتفاقا این دسته از گردشگران به چرخه اقتصاد کشور ما مفیدترند.

 

منبع: عصر ایران

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
پیشنهاد میکنم حتما حتما تلویزیون برنامه‌های آموزشی در این زمینه داشته‌باشه...
واقعا لازمه.‌‌‌‌..
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۷:۳۰ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
این رفتارا بیشتر در مواجهه با اروپایی ها و کلا غربیاست در مواجهه با توریستایی که از کشورای همسایه میان دقیقا برعکسه و نگاه از بالا بهشون داریم
Netherlands
ناشناس
۰۶:۱۲ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
وقتی نمایندهای مجلس که همه مثلا استاد و دکتر هستند با خانم موگرینی سلفی میگرفتن از مردم معمولی چه انتظارای دارید !
بعدشم تو ایران بیشتر عراقیها و پاکستانیها و افغانها میان که اسمشون گردشگر نیست از مردم ایران تو بعضی از شهرا دیگه بیشتر شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۶ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
اولاً مردم در مواجهه با توریست به فکر اقتصاد کشور نیستند که مثلاً فلانیا بیشتر پول خرج کنن یا بهمانیا دوماً حق بدید چون بخاطر این اختلافات مزخرف با غرب و تحریم‌ها و ترس آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از ایران وقتی یه گردشگر از این کشورها جرات پیدا میکنه بیاد ایران، مردم هم دلشون میخواد بیشتر از گردشگرای پاکستانی و هندی و عراقی که رابه‌را میان ایران بهشون احترام بذارن و محبت کنن تا خاطره‌ی خوشی براشون بمونه و موقع برگشت به کشورشون، هموطناشون رو تشویق به سفر به ایران کنن پس زیاد هم بی‌جا نیست و اتفاقاً گردشگرای اروپایی و آمریکایی که هموماً ثروتمند هم هستند بیشتر خرج میکنند تا پاکستانی‌ها و عراقی‌ها و هندی‌ها که به قول خودتون بیشتر فقط برای زیارت میان ایران نه برای خرید سوغاتی یا گردش و تفریح و... عکس گرفتن و ذوق زده شدن مردم هم تو این وضعیت کاملاً طبیعیه چون دیدن یه گردشگر خارجی اونم از اروپا و آمریکا به شدت نادره و ذوق‌زدگی طبیعیه و آدم وقتی یه چیز نادر میبینه دوست داره باهاش عکس یادگاری داشته باشه و جلوی بقیه باهاش پز بده. تنها نکته‌ی درستی که توی این متن بود همون بحث یادگیری زبان انگلیسیه که مردم باید یه چیزی بیشتر از "هاوا چطور؟" یاد بگیرن که مایه‌ی آبروریزی ملی نشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
بله واقعا برخی ها بسیارخودکم بین هستن و آبروی همه رو با اون رفتاهاشون می برند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
صنعتی که در چین هشتاد و چند ملیون نفر شاغل در این حوزه هستند. استعداد گردشگری ایران و چین تفاوت چندانی ندارد. اگر در ایران فقط در این حوزه به تنهایی تلاش کنیم مطمئن باشید بیکار در ایران نخواهیم داشت.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۲۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
در کل برای جذب توریست به ایران اسلامی عزیزمان و رسیدگی به این صنعت بسیار پردرآمد باید زیرساختهایش را در جای جای میهن اسلامی فراهم کنید و امنیت و رفاه و سلامتی جسم جان توریست را فراهمئ کنید که توریست در ایمنی و امنیت و رفاه حال خوب به کشور ایران کهن متمدنین تمدن سازان خردمندان عادلین بیاییند سفر کنند و با خود خاطرات خوب جذاب شیرین و محصولات سنتی ایرانیان را با خود به کشورهایشان ببرند و هر کدام از توریستها می شوند سفیران تبلیقاتی خوب برای جذب صنعت توریست در خارج از ایران اسلامی عزیزمان ولی اگر توریستها و گردشگران خارجی و داخلی از ایمنی و امنیت و رفاه بهداشتی در اماکن مختلف ایرانگردی که می روند بی بهره باشند و برایشان مصائب و مشکلات گوناگون پیش بیاید و مورد حمله دزدان اراذلین اوباش اشرار قرار بگیرند عمرا به ایرانگردی سفر کنند و بیایند و به شهرها و به کشورهاشون که بروند فقط بدگویی از ایران و ایرانیان می کنند و از نبود کم بود ضعف امکانات رفاهی بهداشتی ایمنی امنیتی می گویند و دیگر به ایران سفر نخواهند کرد و به دیگران هم سفارش می کنند سفر نکنید حتی برای گردشگران داخلی هم باید این امکانات و زیرساختها از هر لحاظ فراهم باشد تا صنعت پر درآمد گردشگی و تروریست رونق گیرد . و من الله توفیق .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه بصیرانه عادلانه خداپسندانه .
Iran (Islamic Republic of)
برانکو ایوانکوویچ
۱۸:۳۹ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
زیاد بود نخوندم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۸ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
آره منم نخوندم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
هرکی خوند خلاصشو توچند خط بنویسه لطفا..‌.