شخصیت حضرت علی(ع) موجب شده است بعضی افراد درباره او سرگردان بمانند و نتوانند عظمت وجودی و شکوه ذاتی آن حضرت را درک کنند.


باشگاه خبرنگاران جوان کرمان -  حضرت علی (ع) روز جمعه ۱۳ رجب سال ۳۰ عام الفیل و در خانه خدا متولد شدندو پدر آن حضرت، ابوطالب و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود.

تقسیم یکسان بیت المال در حکومت حضرت علی (ع)

حجت الاسلام احمد شیخ بهایی کارشناس مذهبی می‌گوید: مادر  حضرت علی (ع)، خداپرست بوده و با دین حنیف ابراهیم زندگى می‌کرد و پیوسته به درگاه خدا مناجات کرده و تقاضا کرده که وضع این حمل را بر او آسان گرداند ومادر امیر المؤمنین (ع)، در حالی که هنگام تولد فرزندش فرا رسیده بود به زیارت خانه خدا رفت و گفت خدایا من به تو و به آن چه از رسولان و کتاب‌ها از جانب تو آمده ‏اند ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق می‌کنم و اوست که این بیت عتیق را بنا نهاده است.

او گفت: به حق آن که این خانه را ساخته و به حق مولودى که در شکم من است ولادت او را بر من آسان گردان در این هنگام به فرمان خدا، دیوار‌های خانه خدا (کعبه) شکافت و فاطمه به درون خانه رفت و دیوار به هم بر آمد. فاطمه پس از سه روز بیرون آمد و در حالی که امیرالمؤمنین (ع) را در بغل داشت، گفت من به خانه خدا وارد شدم و از میوه ‏هاى بهشتى و بار و برگ آن‌ها خوردم و چون خواستم بیرون آیم هاتفى ندا کرد "اى فاطمه نام او را على بگذار که او على است.

کارشناس مذهبی می‌گوید: خوشا بر کسی که او را دوست داشته باشد و فرمانش را اطاعت کند و واى بر کسى که با او دشمنی کرده و از او نافرمانی کند؛ و چنین افتخاری منحصر به فردى که براى على (ع) در اثر ولادت در درون کعبه حاصل شده است برای احدى از عموم افراد بشر به دست نیامده است.

به گفته حجت الاسلام شیخ بهایی امام علی (ع) پسرعمو و داماد پیامبر اکرم (ص)، همسر حضرت فاطمه (س)، پدر و جدِّ یازده امام شیعه است. از نظر شیعه، علی (ع) به فرمان خدا و تصریح پیامبر (ص)، جانشین بلافصل رسول خدا (ص) است. فضائل زیادی برای امام علی (ع) برشمرده‌اند؛ پیامبر (ص) در یوم الدار او را به عنوان وصی و جانشین خود برگزید.

او می‌گوید: علی (ع) در همه غزوات پیامبر اسلام (ص) به جز جنگ تبوک شرکت داشت. در غزوه تبوک پیامبر (ص) علی (ع) را به جانشینی خود در مدینه گماشت. امام علی (ع) در غزوه بدر، تعداد زیادی از مشرکان را به هلاکت رساند، در غزوه احد از جان پیامبر (ص) محافظت کرد، در غزوه خندق با کشتن عمر بن عبدود جنگ را خاتمه داد و در غزوه خیبر، با کندن درِ بزرگ قلعه خیبر، جنگ را به سرانجام رساند. پیامبر (ص) پس از انجام حج خود، پس از نزول آیه تبلیغ، مردم را در منطقه غدیر خم جمع کرد؛ سپس خطبه غدیر را خواند و دست امام علی (ع) را بلند کرد و فرمود هر که من مولای او هستم، علی نیز مولای اوست، خدایا دوست بدار آن‌که او را دوست دارد و دشمن او را دشمن بدار.

گوشه‌ای از فضائل امیرالمومنین (ع)

به گفته او امام علی (ع) در دوران ۲۵ ساله خلفای سه‌گانه تقریبا از امور سیاسی و حکومتی به دور بود و تنها به انجام خدمات علمی و اجتماعی مشغول بود؛ از جمله جمع‌آوری قرآنی که به مصحف امام علی (ع) مشهور شد و حفر قنات، همچنین خلفا با وی در خصوص مسائل مختلف حکومتی نظیر قضاوت مشورت می‌کردند.

حجت الاسلام شیخ بهایی گفت: امام علی (ع) پس از خلیفه سوم، به اصرار مسلمانان خلافت و حکومت را پذیرفت. او در دوران حکومتش اهمیت ویژه‌ای برای عدالت قائل بود و در برابر روش خلفا که بیت‌المال را بر اساس سوابق افراد تقسیم می‌کردند، ایستاد. وی دستور داد که عرب و عجم و هر مسلمانی از هر تیره و تبار که باشد، در سهم بیت‌المال یکسان‌اند و تمام زمین‌هایی که عثمان به افراد مختلف واگذار کرده بود، به بیت‌المال بازگرداند.
او می‌گوید: در دوره کوتاه حکومت امام علی (ع) سه جنگ سنگین داخلی جمل، صفین و نهروان درگرفت. امام علی (ع) سرانجام در محراب مسجد کوفه در حال نماز به دست یکی از خوارج به نام ابن ملجم مرادی به شهادت رسید و مخفیانه در نجف به خاک سپرده شد.

کارشناس مذهبی می‌گوید: کتاب معروف نهج البلاغه منتخبی از سخنان و نامه‌های امام علی (ع) است؛ و ۱۲ هزار جمله حکمت آموز از این معصوم به بار نشسته است.

اعتکاف فرصتی مناسب برای استغفار است

حجت الاسلام حسین عسکری نیا، دبیرجامعه فعالان اربعین استان کرمان گفت: زندگی این امام بزرگوار سرشار از پند و عبرت و درس بندگی و ایثار برای همه ما است و امیدوارم بتوانیم در تمامی مراحل زندگی رفتار، کردار، گفتار و اعمال خود علی گونه باشیم.

او می‌گوید: از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که فضائل امام علی (ع) قابل شمارش نیستند و بر پایه روایتی دیگر از پیامبر (ص) بازگوکردن، نوشتن، نگاه کردن و گوش دادن به فضائل حضرت علی (ع) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان می‌شوند.

حجت الاسلام عسکری نیا گفت: حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در هیچ جنگ و جهادی شرکت نکردند، مگر این که پیروزبودند، رسول خدا (ص) فرمودند علی، شجاع‌ترین و قویدل‌ترین مردم است، حریف را تنها با یک بار زدن می‌کشت، ضربت شمشیر او همیشه تک ضرب بود و حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) بیشتر پیاده می‌جنگیدند و اگر هم سوار اسبی می‌شدند، چندان برای ایشان مهم نبود.

مدیر قرارگاه فاتح طلبه سطح سه حوزه علمیه قم فعال فرهنگی می‌گوید: همچنین ایام ولادت حضرت امیرالمومنین (ع) مصادف با آغاز ایام البیض و موسم اعتکاف است.

حجت الاسلام عسکری نیا گفت: اعتکاف فرصتی گرانبها برای تفکر وخلوت با معبود، رشد و تکامل، پاک و خالص شدن، طلب استغفار، ارزیابی اعمال است.

گوشه‌ای از فضائل امیرالمومنین (ع)

به گفته او بی تردید حضرت علی علیه السلام یاور راستین و همیشگی پیامبر گرامی اسلام (ص)، در ترویج و گسترش دین مبین اسلام و ارزش‌های الهی و توحیدی آن، تلاش بسیار و نقش بسزایی داشته و عدالت بزرگترین شاخص بزرگ مردی است که در مسند قضاوت هیچگاه از آن عدول نکرد و همواره پیروان خود را به این امر الهی فرا خواند.

حجت الاسلام عسکری نیا گفت: حال اگر این سوال در ذهن شما است که چرا ولادت امام علی (ع) به عنوان روز پدر انتخاب شده است، باید بگوییم که این نامگذاری بی دلیل نبوده و مستند روایی دارد؛ پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (ص) در روایتی خود و امام علی (ع) را پدران امت اسلام قلمداد کرد و فرمود من و علی پدران این امت هستیم، بدین جهت روز میلاد خجسته حضرت امیر مؤمنان (ع) را روز پدر نامیده اند.

 به گفته او ایام البیض (به معنای روز‌های سفید)، به روز‌های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه قمری گفته می‌شود. در روایات بر اعتکاف و روزه گرفتن در این ایام تأکید شده است و ایام البیض رجب از اهمیتی ویژه برخوردار است.

او می‌گوید: مهم‌ترین عمل در این سه روز اعتکاف و روزه است. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌نویسد زمانی که حضرت مریم (س) به افتخار دیدار با فرشته الهی نائل آمد از مردم فاصله گرفت، هدف از دوری کردن از مردم روی آوردن به سنت اعتکاف بوده است.

حجت الاسلام عسکری نیا به اعمال ایام البیض اشاره کرد و گفت: شب سیزدهم خواندن دو رکعت نماز که در هر رکعت حمد، یس، تبارک الملک و توحید است و روز سیزدهم گرفتن روزه و اگر کسی قصد انجام اعمال ام داود را دارد باید این سه روز را روزه بگیرد و در شب پانزدهم نیز خواندن شش رکعت نماز، احیا، زیارت امام حسین (ع) و ...  فضیلت‌های خاصی دارد.

هرساله با شروع ایام البیض مراسم اعتکاف درکرمان همراه با سراسر کشورآغاز می‌شد ولی متاسفانه دو یا سه سالی است که با شیوع بیماری منحوس کرونا این فریضه در کرمان برگزار نمی‌شود.

گوشه‌ای از فضائل امیرالمومنین (ع)

برگزاری مراسم اعتکاف در شهر‌های زرد و نارنجی

حجت‌الاسلام غلامحسین حقانی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان گفت: مراسم اعتکاف در استان کرمان فقط در شهر‌های زرد و نارنجی برگزار می‌شود.

او می‌گوید: مراسم در همان شهر‌های زرد و نارنجی فقط با ۲۰ درصد ظرفیت مساجد انجام می‌شود.

به گفته حجت‌الاسلام حقانی مردم در شهر‌های قرمز می‌توانند این فریضه الهی را در منازل خود از طریق رسانه ملی پیگیری کنند.

او می‌گوید: امام علی (ع) قول را با عمل همراه کرد و از علاقه مندترین افراد به کار بود او از کار خسته و دلزده نمی‌شد حتی در ایام خلافتش شیوه اش را تغییر نداد و همچنان کار می‌کرد زمین شخم می‌زد و چاه حفر می‌کرد و به زراعت می‌پرداخت مردی امیرالمومنین را با بار شتری از هسته خرما دید از او پرسید چه حمل می‌کنی؟

امام فرمود صد هزار نهال خرماست و همچنین ۱۰۰ هزار درخت خرما کاشته است.

ما امروز بعد از گذشت قرن‌های متمادی، با این عید، با این پدیده، چگونه باید برخورد کنیم؟ اسم علی را بردن، که کافی نیست؛ خود را منتسب به او دانستن، که کفایت نمی‌کند؛ ما که شخصیت‌های بزرگ تاریخ و پیشوایان دینی و انبیاء و اولیاء را فقط به عنوان یادگار‌های تاریخی نمی شناسیم؛ این‌ها درس هستند؛ این‌ها الگو هستند این‌ها دستگیر و راهنماىِ قدم به قدمِ زندگی‌ما می باشند. ما چه درسی از این‌ها می گیریم؟ این مهم است.

امروز امت اسلامی از امیرالمؤمنین و از وجود مکرم نبی اعظم اسلام (ص) و از دیگر بزرگانِ راه روشن الهی چه درسی را باید بگیرند؟ کدام سرمشق را در زندگی باید عمل کند؟ این مهم است. با این نگاه را  به امیرالمؤمنین باید داشت.

گزارش از آذر عسکرپور

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.