کهنه سرباز جنگی استرالیایی با افتخار به یکی از سربازان سرویس ویژه هوایی گفته بود که یک مرد جوان افغانستانی شلیک کرده و گفته که این «زیباترین چیزی است که تا به حال دیده‌ام».

باشگاه خبرنگاران جوان - همکار اسمیت که در دادگاه بر علیه او شهادت داده و در میان سربازانی بود که با گروهی از مردان افغانستانی در تویوتا هایلوکس مواجه شدند، توضیح داد:

رابرتز اسمیت در آن زمان حضور نداشت.

چهار سرنشین مرد از آن ماشین بیرون آوردیم، و با دست به آنها اشاره کردیم که ردای خود را بلند کنند تا مطمئن شویم که هیچ ... جلیقه انتحاری ندارند.

دو نفر از این افراد را به دیواری در خارج از محوطه هدایت کردیم و به آنها دستبند زدیم.

یکی از آنها میانسال بود، در حالی که دیگری "یک افغانستانی جوان تر" بود که گویا در "اواخر نوجوانی" خود بود.

جوان افغانستانی "بچه صورت" بود، "قدری قد بلندتر از من... کمی چاق بود و از وحشت می لرزید." او به شدت عصبی به نظر می رسید و به طور غیرقابل کنترلی می لرزید.

یک سرباز دیگر HiLux را جستجو کرد و با رادیو تماس گرفت که حاوی قطعاتی برای ساخت بمب های دست ساز است.

گشت رابرتز اسمیت «مدتی بعد... آمد و دو مرد را که تحت محدودیت قرار داده بودم، برد».

تصور می کردم که آنها را برای بازجویی برده اند.

در عرض حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک تماس از طریق " بیسیم" شنیده شد، که می‌گفت: "دشمن در حین حمله کشته شد".

صدایی که شنیدم صدای رابرتز اسمیت بود. در عرض یکی دو روز پس از ماموریت با رابرتز اسمیت روبرو شدم و از او پرسیدم: "چه اتفاقی برای آن جوان جوان افتاد که مانند برگ می لرزید؟"

رابرتز اسمیت به خاطر یک سری گزارش های خبری در سال ۲۰۱۸ به دلیل تهمت تحت شکایت قرار گرفت که او را به عنوان یک جنایتکار جنگی نشان می دهد.

همکاران وی ادعا می کنند که رابرتز اسمیت مرتکب قتل ۶ جوان افغانستانی، تحت کنترل سربازان استرالیایی شده و یا در آن دست داشته، در حالی که آنها طبق قوانین درگیری نمی توانند کشته شوند.

 

انتهای پیام/ب

برچسب ها: افغانستان ، طالبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.