بانک مرکزی افغانستان تصمیم آمریکا درباره تصرف بخشی از دارایی های مسدود شده افغانستان را ناعادلانه خواند.

باشگاه خبرنگاران جوان - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در یک فرمان اجرایی از ۳.۵ میلیارد دالر از داراهایی های بلوکه شده افغانستان را به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر و ۳.۵ میلیارد دیگر را به یک صندوق امانی برای کمک به افغانستان اختصاص داد.

بانک مرکزی افغانستان که در حال حاضر تحت کنترل طالبان قرار دارد، تصمیم آمریکا درباره تصرف بخشی از دارایی های مسدود شده افغانستان را ناعادلانه خواند و خواستار تجدید نظر در این زمینه شد.

بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان در واکنش به این فرمان در اعلامیه‌ای گفته است که مالک اصلی ذخایر ارز این بانک مردم افغانستان است و این ذخایر مربوط به حکومت‌ها، احزاب و گروه‌‍‌‌ها نیست.

در این اعلامیه آمده است که بانک مرکزی تصمیم اخیر آمریکا در خصوص مسدود کردن ذخایر ارزی و اختصاص آن به اهداف غیر مرتبط را ناعادلانه دانسته و هیچگاه نمی‌پذیرد که ذخایر ارزی افغانستان تحت نام غرامت یا کمک‌‎های بشری در اختیار دیگران قرار داده شود.

بانک مرکزی دولت طالبان افزوده است که ذخایر ارزی افغانستان به منظور تطبیق سیاست پولی، تسهیل تجارت با جهان و استحکام نظام مالی و بر حسب قانون و مقررات استفاده می‌شود.

ذخایر ارزی افغانستان در آمریکا پس از روی‌کارآمدن طالبان توسط آمریکا مسدود شد.

تصمیم اخیر آمریکا درباره داراهایی افغانستان، واکنش‌های نهادهای حقوق بشری را نیز در پی داشته است.

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۴۰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
بستن اب بر روی سیستان ایا عادلانه است؟