استاندار سیستان و بلوچستان گفت: کسب و کار مردم در منطقه سیستان باید بر روی استفاده از مزیت مرز متمرکز و بدون وابستگی به آب تعریف شود.

 باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان - حسین مدرس خیابانی در کارگروه ویژه مرز  گفت: کسب و کار مردم سیستان به دلیل خشکسالی نابود شده و اشتغال این منطقه که بر پایه کشاورزی و شیلات بوده از بین رفته و باید به نقطه‌ای برسیم که کسب و کار مردم این منطقه بدون وابستگی به آب تعریف شود.

اومی گوید: باید طرحی را برای اجرای اقتصاد بدون آب برای منطقه سیستان طراحی کنیم مرز با افغانستان در این منطقه به عنوان بزرگترین مزیت برای راه‌اندازی کسب و کار و تجارت است که باید با مانع زدایی و تسهیل از فرصت مرز بیشتر از این استفاده و مرز را جایگزین اقتصاد مبتنی بر آب کنیم.

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان  باید بر تبادل کالا متمرکز شویم و تسهیل سازی و ساده سازی در این امر را برای تبادل در مرز میلک و مرز گمشاد ایجاد کنیم.

او گفت: روزانه باید ۸۰۰ کامیون بین مرز میلک جابجا شود، اما هم‌اینک این تعداد میانگین ۱۱۰ تا ۱۲۰ کامیون است که نشان می‌دهد تبادلات در پایین‌ترین حد ممکن انجام می‌شود.

مدرس خیابانی  می گوید:باید نمایندگانی از ادارات صمت، جهاد کشاورزی، اداره استاندارد، غذا و دارو در پایانه‌های مرزی مستقر شوند تا تسهیلگری بیشتری در امور اداری انجام شود.

به گفته او امنیت را نیز باید در دو طرف مرز تامین کنیم چراکه هر کاری که بخواهیم انجام دهیم باید پیوست امنیتی داشته باشد حتی ساخت مسکن در وسط شهر نیز باید پیوست امنیتی داشته باشد و از سویی نیز نباید فضای امنیتی ایجاد کنیم.
استاندار سیستان و بلوچستان یکی دیگر از راه‌های رونق اشتغال در منطقه را، راه‌اندازی کسب و کار‌های محلی از جمله صنایع دستی، قالیبافی، مرغداری‌ها و دامپروری‌های محلی عنوان کرد.

او می گوید: باید کار جهادی و ضربتی در سیستان اجرا شود چراکه این منطقه با بحران روبروست و این حجم بیکاری موجب گرایش به مهاجرت و یا پیوستن به مشاغل کاذب و قاچاق موادمخدر خواهد شد.

مدرس خیابانی گفت: کارگروه ویژه مرز سیستان راه اندازی شود و به طور خاص هر هفته برای بررسی و پیشبرد وضعیت مرز و کسب و کار مرزی با حضور تعاونی مرزنشینان و معتمدین تشکیل جلسه دهد و انتظارات مردم نیز مد نظر قرار گیرد.

او گفت: باید طرحی اجرا شود که تجارت رسمی سوخت در حوزه مرزی ایجاد شود چرا که هم عرضه سوخت انجام می‌شود و هم تقاضا از سوی کشور افغانستان وجود دارد، اما هم‌اینک این تبادل نفعی برای دولت هم ندارد و تنها عده‌ای خاص از آن منتفع می‌شوند.

 در این نشست به طور ویژه به موضوع پایانه مرزی میلک پرداخته شد و موانع پیش روی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار