دو برادر ممسنی تبار، موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند چهلمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - هیات داوران بخش فیلم مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر، از میان نامزدهای این دوره از جشنواره، فیلم مستند احتضار به کارگردانی حجت‌الله طاهری و تهیه‌کنندگی حجت و عبدالخالق طاهری را شایسته دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند دانستند.

مستند احتضار با داستان فعالیت‌های زیست محیطی ساخته شده و روایت زندگی یک دوست‌دار محیط زیست است که در کنار نگهداری از پدر بیمارش، برای طبیعت رو به مرگ زاگرس. در کنار کارکنان منابع طبیعی تلاش می‌کند و مشکلات و اتفاق هایی که برای او در این مسیر می افتد باعث شده تا این مستند جذاب، موفق به دریافت سیمرغ بلورین شود.

 مستند احتضار تهیه شده در شبکه استانی دنا و به سفارش سیمای استان‌ها در سال‌های ١٣٩٩ و ١۴٠٠ ساخته شده است.

تهیه کننده و کارگردان مستند احضار دو برادر اهل شهرستان ممسنی و از هنرمندان مطرح ممسنی سال‌ها در عرصه محیط زیست فعالیت  دارند و صاحب بخشی از شناسنامه هنری این دیار هستند.

عبدالخالق طاهری تهیه کننده مستند احضار گفت: با توجه به اهمیت زاگرس و مشکلاتی که در سال‌های اخیر به واسطه فقر و پناه بردن مردم به سوء استفاده از جنگل و قاچاق چوب و تولید زغال دامن‌گیر طبیعت این خطه از میهنمان شده است و ضرورت پرداختن به زندگی حامیان طبیعت بود و تولیدات سابق ما در  خصوص این موضوع ساخته شد.

او گفت: ۹۰درصد این فیلم در ممسنی و ۱۰ درصد دیگر کار نیز در منطقه دیشموک کهگلویه ضبط شده است.

طاهری گفت: تولید این اثر بیش از دو سال به طول انجامید و با توجه به پیشینه تولیدات ما و پیشنهاد سیمای مرکز استان‌ها و شناختی که از منطقه داشتیم، شبکه دنا را انتخاب کردیم و این اثر بر اساس یک داستان واقعی موازی، یعنی مرگ زاگرس و مشکلات یک حامی طبیعت که همزمان با بیماری پدر نیز دست و پنجه نرم می‌کند تولید شد.

تهیه کننده مستند احضار گفت: به سفارش سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی چند اثر کشوری تولید شده و انتظار می رود این تولیدات بتواند گامی موثر در کاهش مشکلات زیست محیطی و حفاظت از جنگل‌ها و منابع ملی بردارد.

او گفت: این مستند ۷۵ دقیقه‌ای، از بین ۱۲ اثر منتخب و ۳ نامزد سیمرغ بلورین، موفق به دریافت این جایزه در چهلمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.