کارشناس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر اهمیت استفاده از وسایل حفاظت فردی در حفظ سلامت افراد در حوادث ترافیکی تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - محسن ایزدی گفت: با افزایش روز‌افزون خودرو‌ها و تردد در شهر‌ها و جاده ها بر تعداد و شدت تصادفات ترافیکى به میزان قابل توجهی افزوده شده و ضایعات جانى و مالى ناشى از این تصادفات، بار سنگینى بر جامعه بشرى تحمیل می کند.

او گفت: حوادث ترافیکی نخستین علت مرگ‌های ناشی از حوادث است که خسارت‌های مالی قابل توجهی را برای قربانیان، خانواده آن‌ها و جامعه به همراه دارد و این هزینه‌ها شامل هزینه‌های درمان و بازتوانی، به هدر رفتن توانمندی‌های خلاق و سازنده جامعه (غیبت فرد آسیب دیده در شغلش) و صرف کردن زمان و انرژی برای مراقبت از فرد مصدوم است.

مهمترین عوامل خطر حوادث ترافیکی

ایزدی سرعت بالا، نپوشیدن کلاه ایمنی در راکبان موتور سیکلت و دوچرخه، نبستن کمربند ایمنی، استفاده نکردن از صندلی مخصوص کودک در خودرو، رانندگی بعد از مصرف الکل، مواد روان گردان و دارو‌های خواب آور، رانندگی با خستگی و خواب آلودگی، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی و دیده نشدن وسایل نقلیه و عابران پیاده به دلیل عدم آشکارسازی را می‌توان مهم‌ترین علت‌های حوادث ترافیکی دانست.

سرعت و حوادث ترافیکی

کارشناس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سرعت بالای وسایل نقلیه به صورت مستقیم بر خطر وقوع حادثه ترافیکی و شدت مصدومیت‌های ناشی از آن اثرگذار بوده و احتمال مرگ برای عابران پیاده در برخورد وسایل نقلیه دارای سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت، چهار و نیم برابر زمانی است که سرعت خودرو ۵۰ کیلومتر بر ساعت باشد.

او گفت: احتمال مرگ برای سرنشینان وسایل نقلیه در شرایط تصادف با وسایل نقلیه با سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت برابر ۸۵ درصد است. این احتمال مرگ برای وسایل نقلیه با تجهیزات ایمنی حفاظت از سرنشنیان کاهش می‌یابد.

کمربند ایمنی و حوادث ترافیکی

ایزدی گفت: نبستن کمربند ایمنی یکی از عوامل خطر بروز مصدومیت‌های شدید و کشنده ناشی از وقوع حوادث ترافیکی است و  استفاده از کمربند ایمنی خطر مرگ و آسیب‌های شدید در بین رانندگان و سرنشینان جلوی وسایل نقلیه را بین ۴۵ تا ۵۰ درصد و برای سرنشینان عقب تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

کارشناس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:کاربران وسایل نقلیه دوچرخ و سه چرخ، جزو کاربران آسیب پذیر راه‌ها محسوب شده و آسیب دیدگی این گروه از کاربران به طور معمول شدید بوده و در اغلب اوقات منجر به مرگ می‌شود. آسیب به ناحیه سر نخستین علت منجر به مرگ برای موتورسواران و استفاده‌کنندگان از وسایل نقلیه دو چرخ و سه چرخ است.

کلاه ایمنی و حوادث ترافیکی

او گفت: استفاده صحیح از کلاه ایمنی می‌تواند ۴۲ درصد کشندگی ناشی از حوادث ترافیکی و ۶۹ درصد آسیب‌های وارده به سر را کاهش دهد. قانون استفاده از کلاه ایمنی نه تن‌ها برای موتورسواران، بلکه برای سرنشینان موتورسیکلت باید اجرا شود که طراحی استاندارد کلاه ایمنی و استفاده صحیح از آن در زمان استفاده از موتورسیکلت اهمیت بسیاری دارد.

ایزدی گفت: طبق آمار اعلام شده از نتایج هشتمین پیمایش کشوری بررسی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر (steps ۲۰۲۰) درصد استفاده از کمربند ایمنی در کشور ۵۹ درصد و در استان فارس ۶۶ درصد بوده که این درصد برای سرنشینان عقب خودرو در کشور ۳۷ درصد و در استان فارس ۴۳ درصد است.

کارشناس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: توصیه می‌شود کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو و عقب ماشین، در مسافت‌های کوتاه درون شهری و در مسافرت‌های بلند جاده‌ای استفاده شود.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار