هواپیما‌های رژیم بعثی عراق ۲۳ سال پیش در جنایتی با ریختن بمب تعدادی از نوجوانان و جوانان فوتبالیست را که در حال انجام مسابقه بودند به شهادت رساندند.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام - حادثه فوتبال خونین شهر چوار برگ سرخ دیگری از تاریخ پر افتخار حماسه دفاع مقدس را رقم زد، ۲۳ بهمن سال ۶۵ واقعه عظیمی در استان ایلام و زمین فوتبال شهر چوار به وقوع پیوست که به جرات می‌توان آن را بزرگترین رویداد ناگوار تاریخ فوتبال ایران نامید.

حادثه از این قرار بود که در زمان جنگ عده‌ای از جوانان شهر ایلام و چوار، اقدام به برگزاری یک مسابقه دوستانه بین منتخب چوار و جوانان ایلام می‌کنند، در بحبوحه جنگ عراق علیه ایران و تاثیرات منفی جنگ بر مردم، با تلاش بخشدار وقت چوار تصمیم گرفته شد که مسابقه فوتبالی بین تیم‌های منتخب چوار و ایلام برگزار شود تا مقداری مردم از آن روحیه سرخورده ناشی از جنگ فاصله بگیرند.

۲۳ بهمن سال ۶۵ و در استان   جنگ دیده ایلام اتفاقی افتاد که حلاوت بازی فوتبال را برای همیشه به کام دوستدارانش تلخ کرد و رنگ سبز زمین فوتبال چوار به سرخی گرایید، شرایط مهیای برگزاری مسابقه فوتبال بود و ۲ تیم ایلام و چوار در برابر یکدیگر صف آرایی کردند و با سوت داور، مسابقه با حضور جمعی از تماشاگران شروع شد.

نیمه اول بازی بدون هیچ مشکلی مانند همه بازی‌های روتین فوتبال با ۲ گل توسط جعفر نورمحمدی و محمد کمالوند به به سود تیم منتخب جوانان ایلام به پایان رسید و تیم‌ها بعد از استراحت کوتاهی برای برگزاری نیمه دوم فوتبال وارد زمین شدند.

تیم منتخب چوار در دقایق ابتدایی بازی توانست یکی از گل‌های خورده را توسط حسین هزاوه جبران کند و بازی طبق روال عادی خود در جریان بود تا اینکه زمان به دقیقه ۵۵ بازی رسید و داور یک ضربه کرنر به سود تیم ایلام گرفته و یکی از بازیکنان تیم منتخب ایلام برای زدن ضربه کرنر پشت توپ قرار می‌گیرد و همه منتظر زدن ضربه کرنر از سوی مصطفی نعمتی بازیکن تیم ایلام هستند.

وقتی رژیم بعث عراق می‌دید مردمی که این همه تحت فشار قرار دارند باز هم به آرمان‌های نظام و انقلاب پایبند هستند و با این شرایط مسابقات فوتبال را هم حتی در شهر‌های مرزی برگزار می‌کنند، محل مسابقه فوتبال را بمباران کرد تا آن مسابقه فوتبال برای همیشه ناتمام بماند و تعداد زیادی از بازیکنان، مربیان، تماشاگران و داوران به شهادت برسند.

غرش هواپیما‌های رژیم بعث همان لحظه خبر از آمدن جنگنده‌های عراقی در آسمان چوار را می‌دهد و ناگهان زمین سبز فوتبال چوار در منطقه ۱۸ قدم این تیم رنگی دیگر به خود می‌گیرد و سرخ فام از خون جوانان بی گناه و بی دفاعی می‌شود که منتظر شوت کرنر هستند.

زمین فوتبال چوار یکباره به کربلایی تبدیل می‌شود و سر از پیکر جدا، بدن‌های تکه پاره شده و ورزشکاران و ورزش دوستانی که ناگهان آسمانی شدند و مسابقه فوتبال منتخب چوار و ایلام در دقیقه ۵۵ برای همیشه تلخ و جگرسوز ناتمام ماند، اما سندی شد بر مظلومیت و بی پناهی مردم صبور استان ایلام.

۲۳ بهمن و بازی نیمه تمام تیم‌های منتخب چوار و ایلام را باید یکی از تلخ‌ترین روز‌های تاریخ فوتبال جهان و یک جنایت تمام عیار جنگی دانست، در این فاجعه تاریخی ورزشی ۹ بازیکن، یک داور و پنج تماشاگر به شهادت رسیده و ده‌ها نفر نیز به درجه جانبازی نائل آمدند.

شهدای تیم منتخب چوار شامل حسین هزاوه بخشدار، سرمربی و کاپیتان با ۲۸ سال سن، صید محمد زارعی مدافع و هافبک با ۲۵ سال سن، مجتبی ناصری دروازه بان با ۲۲ سال سن، یونس تلوکی هافبک با ۱۹ سال و علی عباسی دفاع با ۱۸ سال سن است.

اسامی شهدای تیم منتخب جوانان ایلام و سن آن‌ها در زمان شهادت به این شرح است:

جهانگیر کاوه مهاجم با ۱۹ سال سن، محمد کمالوند مهاجم با ۱۸ سال، علی نجات کرمی هافبک با ۱۶ سال سن و عبدالرزاق مهدیه مهاجم با ۱۶ سال، همچنین در این فوتبال خونین حمیدرضا رضایتی با ۱۹ سال به عنوان داور و مراد آذرخش با ۱۵ سال سن، امجد حیدری با ۱۳ سال سن، خلیل مظفری با هشت سال سن، محمد جواد مظفری با هفت سال و سجاد مظفری با پنج سال سن به درجه رفیع شهادت رسیدند.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.