جشنواره فیلم فجر هر دوره آثاری را با سطح کیفی متفاوت عرضه می‌کند تا کلکسیونی از محصولات سینمایی سال را به نمایش بگذارد و در این میان فیلم‌هایی موفق‌تر هستند که در فرم و محتوا، حرفهایی نو برای گفتن داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز -  جشنواره فیلم فجر قدم‌های پایانی خود را طی می‌کند و به تدریج مشخص می‌شود که چه مسیری را طی کرده است و آیا محصولات فرهنگی ارزنده به مخاطبان عرضه کرده یا نه انتظار آنها را برآورده نکرده است.

طبیعی است که در هر دوره از جشنواره، آثاری با سطح کیفی متفاوت ارائه می‌شود. آثاری غنی و ضعیف به صف می‌شوند تا کلکسیونی از محصولات سینمایی سال را عرضه کنند و در این میان فیلم‌هایی موفق‌تر هستند که در فرم و محتوا، حرفهایی نو برای گفتن داشته باشند.

فیلم خائن کشی به کارگردانی مسعود کیمیایی و بازی الهام حمیدی، امیر آقایی، اندیشه فولادوند، پردیس پورعابدینی، پولاد کیمیایی، حمیدآذرنگ، رضا یزدانی، سارا بهرامی، سام درخشانی، نرگس محمدی، پانته آ بهرام، مهران مدیری، فرهاد آئیش، نسیم ادبی، فریبا نادری و شکیب شجره، پربازیگرترین فیلم‌ جشنواره فجر امسال است.

گذری بر چهلمین ایستگاه فیلم فجر، علفزار، در گیر و دار برقراری عدالت

معرفی کلاهبردار تاریخی

ویژگی های شخصیت اصلی داستان فیلم، از یک سارق و کلاهبردار معروف تاریخ معاصر ایران به نام مهدی بلیغ، برداشت شده است.

داستان فیلم در زمان ماجراهای مربوط‌ به ملی شدن صنعت نفت اتفاق می افتد و قصه رفاقت تعدادی را در یک حرکت برنامه ریزی شده، شرح می دهد.

ایفای نقش مهدی بلیغ را امیر آقایی و نقش دکتر محمد مصدق را فرهاد آئیش بر عهده گرفته اند.

با کند و کاوی در تاریخ معاصر، داستان های جالبی در مورد مهدی بلیغ، شخصیت اصلی فیلم خائن کشی، می بینیم.

او یکی از مشهورترین کلاهبرداران تاریخ معاصر ایران به شمار می رود که در هوشمندانه‌ترین کلاهبرداری خود کاخ دادگستری تهران را به‌ عنوان یک هتل به دو تاجر آمریکایی فروخته و حتی در زندان نیز دست از کلاهبرداری نکشیده و یک‌بار تلویزیون زندان را به یکی از زندانیان فروخته است.

خائن کشی داستان چند رفیق است که از کسوف و تاریکی آن برای سرقت یک بانک بهره می گیرند تا برای کمک به دولت مصدق، پول فراهم کنند اما در پایان، به خاطر خیانت، بیشتر آنها کشته می شوند.

این فیلم هم مثل همه فیلم ‌های سال های اخیر کیمیایی از آب درآمده و کیفیت آثار سال‌های جوانی او را ندارد!

اگر چه خائن کشی توان کافی را برای جذب مخاطب ندارد و حوصله تماشاگر را به هنگام تماشا سر می‌برد، اما هوش و سینماشناسی کیمیایی را هنوز هم می‌توان در دیالوگ های ماندگارش یافت.

خدا نکنه مردم نسبت به هم بی رحم بشوند! مصیبت این هست که مردم رابطشون با هم و با خدا بد بشه

گذری بر چهلمین ایستگاه فیلم فجر، علفزار، در گیر و دار برقراری عدالت

بر سر دو راهی آبرو و عدالت

فیلم علفزار به کارگردانی کاظم دانشی و بازی قوی پژمان جمشیدی با همراهی سارا بهرامی، یکی از فیلم های موفق جشنواره امسال بود.

فیلم علفزار، داستان یکی دو تا از پرونده‌های قضایی جنجالی سال‌های اخیر را مرور می کند.

بر همین اساس علفزار به تهیه‌کنندگی بهرام رادان جزء فیلم‌هایی است که براساس یک داستان واقعی ساخته شده است.

کاظم دانشی در کارنامه خود کارگردانی فیلم‌های کوتاه راحانا، پرتقال و بادکنک‌های رنگی را دارد.

بهرام رادان، بازیگر شناخته شده کشور، در این فیلم در کسوت تهیه کننده حضور یافته است.

علفزار، مضمونی اجتماعی دارد و قصه یک بازپرس را روایت می‌کند که در روند پرونده های خود، بر سر دو راهی آبرو و عدالت گیر می کند و درگیر این انتخاب های سخت می شود.

باید دید آیا کاظم دانشی توانسته از این داستان به فیلمی تاثیرگذار برسد یا مانند دارکوب، علفزار هم تبدیل به تجربه‌ای ناکام می‌شود؟

تماشاگر در انتهای این فیلم در عین حال که فیلم خوبی را تماشاگر بوده اما حسی غریب و اندوهی ناشی از دانستن و فهمیدن واقعیت های تلخ جامعه، روح او را فرا می گیرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.