وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن نهایی کردیم که یک میلیون واحد در حال طی کردن مراحل واگذاری است و مابقی در شرف فراهم کردن مقدمات است.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - رستم قاسمی در شورای مسکن استان فارس با گرامیداشت دهه فجر گفت: مسکن یکی از موضوعات مهم اقتصاد و کشور است که در آن با ۳ مولفه روبه‌رو هستیم و نخستین آن نیاز مردم است چراکه بنابر اطلاعات نیاز به مسکن در کشور بیش از ۴ میلیونی است که از سوی دولت وعده داده شده است.

به گفته او؛ در بحث مسکن نخستین مسئله زمین است که قانون مشخص کرده همه دستگاه‌های دولتی باید زمین‌هایشان را در اختیار قانون جهش مسکن بگذارند و اگر این اتفاق نیفتد وزارت راه و شهرسازی می‌تواند ظرف یک ماه سند را به نفع تولید مسکن در اختیار بگیرد که تنها زمین‌های نیرو‌های مسلح و زمین‌های کشاورزی درجه یک و دو از آن مستثنی شده است.

قاسمی می‌گوید: استان فارس جزء آخرین استان‌های کشور به جهت تولید مسکن است و امروز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن نهایی کردیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق وعده دولت ۳ میلیون مسکن شهری و یک میلیون مسکن روستایی باید تولید شود که بخش قابل توجهی از این ۳ میلیون مربوط به استان‌هایی است که در حوزه مسکن عقب ماندگی دارند.

قاسمی گفت: راهی نداریم جز تامین زمین  و روش‌های تامین زمین هم مشخص است، زمین‌های دولتی، زمین‌های فاقد تغییر کاربری و زمین‌های قابل الحاق این‌ها روش‌هایی است که برای تامین زمین وجود دارد.

او با بیان اینکه باید در استان فارس ظرف ۳ هفته مشکل تامین زمین را حل کنند، گفت: اختیار را در برخی از امور به ویژه در شهر‌های ۵۰ هزار نفر به استان‌ها واگذار کردیم تا برای تامین زمین مشکل ارتباط و گرفتن دستور از مرکز را نداشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه موضوع زمین مورد توجه جدی باشد، افزود: برای ۵ کلانشهر از جمله شیراز توسعه آن‌ها به دلیل مسائل مختلف از جمله آلایندگی در دستور کار نیست و برای این شهر‌ها باید شهرک‌ها احداث شود.

قاسمی با بیان اینکه احداث شهر‌های جدید نیز در کلانشهر‌ها باید در دستور کار باشد، گفت: موضوع دیگر حوزه مسکن تامین منابع است، در شورای پول و اعتبار منابع تولید مسکن مصوب شده تا تسهیلات به انحا مختلف به مردم داده شود و چنانچه بانکی از ارائه تسهیلات سر باز بزند جریمه می‌شود.

او با بیان اینکه بانک‌های مشخص شده باید سهم ۲۰ درصد خود را پرداخت کنند، عنوان کرد: موضوع دیگر در حوزه مسکن اجرا است، اما روش‌های اجرا متفاوت است. در مناطقی که منازل مردم یک طبقه است نباید اقدام به ساخت ساختمان چند طبقه کرد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی تجربه مسکن مهر همین است که باید تولید مسکن متناسب با زندگی مردم باشد و روش‌های ساخت مسکن در این نهضت ملی نیز نسبت به مسکن مهر اصلاح شده است. همچنین از مشارکت مردم در ساخت نیز می‌توان بهره برد.

قاسمی گفت: شیوه‌نامه‌های اجرا ابلاغ شده و تمامی آن‌ها به صورت دستور کار در اختیار استان‌ها داده شده است.

او با تاکید بر اینکه جزئیات تولید مسکن به استان‌ها ابلاغ شده است، افزود: قانون تکلیف کرده که امکاناتی مانند مدارس و کلانتری و ... باید همزمان با شروع ساخت مسکن مردم این امکانات نیز توسط دولت فراهم شود و برای آب و برق و گاز نیز قانون مشخص کرده که باید دولت انجام دهد و مردم فقط باید پول انشعاب را بدهند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استان فارس در حوزه مسکن عقب‌ماندگی دارد، گفت: طرح اقدام ملی مسکن با نهضت مسکن ادغام و یکپارچه شده است حتی برای مسکن مهر نیز توافق کردیم که وام باقی مانده براساس قانون تولید مسکن محاسبه شود و همه این‌ها نیز ابلاغ شده است.

او می‌گوید: امروز وعده ۴ میلیون مسکن داده شده و ظرفیت‌های آن وجود دارد و مسئولان استان فارس قانون جدید را خوب مطالعه، نمایندگان نیز اجرای قانون را پیگیری کنند و انتظارمان این است که در حوزه مسکن عقب‌ماندگی را جبران کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به دنبال این هستیم که مردم حداقل سود را در تسهیلات مسکن پرداخت کنند که این بستگی به تامین منابع در صندوق ملی مسکن دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار