فرمانده انتظامی شهرستان چوار گفت: نقش خدمات مشاوره‌ای پلیس در کلانتری‌ها در ایجاد نظم و امنیت عمومی و در نتیجه کاهش وقوع جرم در جامعه بسیار مهم است.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام - به گفته سرهنگ افشار شاهمرادی، مراکز مشاوره و مددکاری، از ارکان مهم ماموریتی پلیس است و پرونده‌هایی که عمدتاً موضوع اختلافی دارند به این قسمت ارجاع داده می‌شوند که حدود ۸۰ درصد این پرونده‌ها در بخش مددکاری به سازش ختم می‌شوند.

رسیدگی به جزئیات پرونده ‎ها در کلانتری‌ها صورت می‌گیرد که با بهره گیری از مشاور و مددکار اجتماعی ارجاع پرونده به سایر دوایر کلانتری و دستگاه قضایی نیز کاهش می‌یابد و در کنار آن از وقوع بسیاری از جرائم جلوگیری می‌شود چرا که حتی افرادی که در نیروی انتظامی پرونده ندارند می‌توانند برای مشاوره به کلانتری‌ها مراجعه کنند.

با توجه به اینکه پیشگیری از جرائم از اولویت‌های این فرماندهی است، حضور مشاورین و با ارائه کارگاه‌های آموزشی در مدارس، شورای معتمد پلیس محلات، مساجد و اصناف به حل مشکلات و افزایش آگاهی آنان در رابطه با مسائل اخلاقی، کنترل خشم و ارائه هشدار‌های انتظامی کمک بسیاری خواهد شد.

مهمترین هدف دایره مشاوره و مددکاری پلیس کاهش پرونده‌های ارجاعی به دادگستری و حل و فصل اختلافات خصوصاً اختلافات خانوادگی می‌باشد.

با سازش طرفین پرونده، اختلافات با تلاش مددکاران که تحصیلات حقوقی، جامعه‌شناسی، روانشناسی و علوم تربیتی دارند، رفع و جرائم نیز کاهش می‌یابد.

در هر منطقه‌ای مردم با خرده فرهنگ‌های متفاوتی زندگی می‌کنند، بنابراین شناخت از محیط زندگی جامعه هدف می‌تواند در کاهش جرائم تاثیر گذار باشد و مطالعه در این راستا از ضروریات است.

ارجاع پرونده‌ها به مشاوره قضایی در کلانتری‌ها نیز جزو رویکرد‌های ما است که با همت و تلاش معاونت اجتماعی استان در تمامی کلانتری‌های درون شهری دوایر مشاور و مددکار اجتماعی فعال شده است.

انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.