مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهادکشاورزی گفت: با اجرای طرح توسعه گلخانه‌ها نزدیک به ۱۵ هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - داریوش سالم‌پور در نشست بررسی طرح‌های باغبانی چهارمحال و بختیاری گفت: چهارمحال و بختیاری از نظر درصد تحقق طرح توسعه گلخانه‌ها رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.

این استان موفق شده است در طی ۱۰ ماه امسال مساحت گلخانه‌های موجود را از هشت هکتار برنامه ابلاغی به ۲۸ هکتار برساند که این حجم از افزایش مساحت برابر با ۳۵۰ درصد عملکرد بیشتر است.


بیشتر بخوانید


بر اساس مباحث مطرح شده در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، مقرر شد تا برای تامین آب موردنیاز گلخانه‌ها پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

اگرچه از نظر کارشناسی یکی از اصول مهم در اجرای طرح توسعه گلخانه‌ها در کشور، مکان‌یابی و جانمایی صحیح برای احداث گلخانه‌ها است، اما با توجه به اجرای مجتمع گلخانه پارس‌آباد مغان در شمال اردبیل و دیگر موارد مشابه می‌توان گفت که چهارمحال و بختیاری نیز مستعد اجرای این طرح است.

صاحبان اراضی واقع در دشت‌های وسیع استان که پیش از این به کشت سیب‌زمینی در این دشت‌ها مشغول بوده‌اند درحال حاضر به دلیل کمبود منابع آبی به سمت کشت محصولات پربازده‌تر متمایل شده‌اند و از آنجایی که اصل توسعه گلخانه‌ها بهبود بهره‌وری از آب است، ضروری است تمامی دستگاه‌ها برای ایجاد چنین فضایی همکاری لازم را داشته باشند.

باید مجتمع‌های گلخانه‌ای و اراضی شخصی که از نظر مطالعات و مدارک کامل و مورد تایید هستند، شناسایی شوند و نیاز گازی آن‌ها مشخص و به مجموعه‌های مدیریتی وزارتی اعلام شود تا پیگیری‌ها در این رابطه در رده‌های بالاتر دنبال شود.

بحث اصلی در توسعه گلخانه‌ها، افزایش بهره‌وری از آب است که در تغییر اراضی کشت روباز به گلخانه مشکلاتی در رابطه با پروانه‌های بهره‌برداری وجود دارد که این موضوع در حال پیگیری است.

با گذشت پنج سال و ۱۰ ماه از آغاز اجرای طرح توسعه گلخانه ها، نزدیک به ۱۵ هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد شده است که این وسعت از گلخانه‌ها به نسبت کشاورزی در فضای باز، یک و نیم میلیارد مترمکعب آب کمتری مصرف کرده و برابر با میزان تولید در فضای باز، محصولات کیفی درجه‌یک را با کمترین ضایعات روانه بازار کرده است.

اثرات اجتماعی و اقتصادی اجرای طرح توسعه گلخانه‌ها در کشور به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار که از جمله مناطق مستعد ایجاد گلخانه نیز به شمار می‌روند، مشهودتر است.

وسعت محیط‌های کنترل‌شده و زیرپوشش پلاستیک و شیشه برای کشت محصولات کشاورزی در دنیا سه میلیون هکتار است.

اگر یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از تونل‌های کوچک، شیشه‌ای و خورشیدی کشور چین از این وسعت جهانی کاسته شود می‌توان گفت که یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار گلخانه بنا به تعریف استاندارد آن در جهان وجود دارد.

سهم ایران از وسعت گلخانه‌های جهان ۲۴ هزار هکتار معادل یک و نیم درصد از سطح جهانی است با این میزان از سهم، ایران در رتبه ۱۲ کشور‌های جهان از نظر وسعت گلخانه‌ها قرار دارد، اما در بحث توسعه این محیط‌های کنترلی کشاورزی به همراه چین و مکزیک جزو سه کشور برتر دنیا محسوب می‌شود.

به دلیل تغییرات اقلیمی، بارش کم و تبخیر زیاد، آب از جایگاه مهمی در توسعه گلخانه‌ها برخوردار است، اما به طور کلی مولفه‌های دیگری نیز برای توسعه گلخانه‌ها تعریف شده است که باید به آن‌ها توجه کرد.

در حوزه تامین اعتبارات برای اجرای طرح توسعه گلخانه‌ها در چهار سال گذشته از محل اعتبارات اشتغال روستایی، صندوق توسعه ملی و از محل تبصره‌های بودجه سنواتی اقدامات مناسبی شکل گرفته است و امسال نیز با پیگیری‌های انجام شده در مرحله نخست هشت هزار میلیارد تومان برای بخش کشاورزی تخصیص یافت که از این مبلغ حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به استان‌ها ابلاغ شده است.

پروانه تاسیس ۲۰۰ هکتار گلخانه خصوصی در استان صادر شده است

عطاالله ابراهیمی رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر برای حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی، پروانه تاسیس گلخانه‌های خصوصی صادر شده است که این اقدام در ادامه به دو هزار میلیارد تومان تسهیلات و آورده از سوی متقاضیان نیاز دارد و امید می‌رود این موضوع در سطح وزارتخانه مطرح و حمایت‌های لازم در این راستا در اختیار استان قرار گیرد.

ارائه تسهیلات در بخش توسعه باغات در چهارمحال و بختیاری ضروری است و بخش مهمی از طرح‌های تامین و انتقال آب استان در محدوده مناطقی واقع شده است که از ظرفیت بالایی برای ایجاد باغ برخوردار است و تا پایان سال آینده و در ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۱۲ هزار هکتار در این حوزه به بهره‌برداری خواهد رسید.

اجرای طرح اصلاح باغات استان به مساعدت و همراهی بیشتر مالکان و همچنین تعامل مدیریتی در سطوح بالاتر نیاز دارد.

توسعه کشت گیاهان دارویی از مهمترین ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که در طی مطالعات انجام شده حدود ۲۰ گونه گیاهی با اولویت اقتصادی برای کشت در اراضی استان مشخص شده است که تلاش می‌شود سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در این زمینه جذب و اجرایی شود.

متوسط شیب چهارمحال و بختیاری ۳۴ درصد و توسعه باغات در اراضی شیب‌دار برای استان مهم است و توجه به توسعه این نمونه از باغات می‌تواند علاوه بر صرفه اقتصادی در حفظ منابع آب‌وخاک موثر باشد.

توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارتقای سطح دانش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری ضروری است و هم‌اکنون ۵۰ شرکت در استان در بخش‌های مختلف علمی و پژوهشی مرتبط با کشاورزی فعال هستند که حمایت از این شرکت‌ها از اولویت‌های اجرایی سازمان جهاد کشاورزی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.