قیام تاریخی مردم سیستان در مبارزه با ظلم و ستم دربار پهلوی

در ۱۹بهمن سال۱۳۳۰ مردم انقلابی سیستان در مبارزه با ظلم و ستم دربار پهلوی دست به قیامی تاریخی زدند، بهمین مناسبت با حضور جمعی از مردم و مسئولان مراسم بزرگداشت این روز تاریخی در مصلی المهدی زابل برگزار شد.

 باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان -  ۱۹بهمن سال۱۳۳۰ مردم سیستان در حرکتی خودجوش و تاریخی به شورش و قیام علیه حکومت ظالم پهلوی و تبعیض و بی‌عدالتی حکام و سردمداران این حکومت و دست نشانده‌های آن، چون خاندان خزیمه علم در سیستان برخواستند و ظلم ناپذیری مردم این منطقه را به عینه نشان دادند.

قیام ۱۹بهمن سال۱۳۳۰ خورشیدی در سیستان یکی از مهمترین قیام‌های مردمی تاریخ سیاسی معاصر منطقه و نشان دهنده آزادی و آزادخواهی مردمان این خطه از ایران است.

مردمانی ولایت مدار و صبوری که مدال‌های بسیاری از مرزداری را در طول تاریخ اسلام و ایران بر دوش خود چسبانده و به آن می‌بالند.

نام زیبای تنگه احدی که رهبر معظم انقلاب برای این منطقه انتخاب کردند زیبنده این دیار و افتخار بزرگی برای مردم مرزدار سیستان و بلوچستان است که هیچگاه اجازه نگاه نامحرم به این کشور را به کسی نداده اند.

مردمان غیوری که حاضر شدند سر زنان و دختران آنان را بتراشند، اما لعن امام علی (ع) نکردند و آن را بر خود ننگ دانستند و اولین خون‌خواهان در شهادت فرزند رشید این امام بزرگوار و ۷۲یار با وفای آن حضرت بودند.

مردم سیستان هیچگاه ظلم و ستم را تاب نداشته و قیام ۱۹بهمن۱۳۳۰ در جواب نارضایتی‌های مردم این منطقه علیه حکومت پهلوی و خاندان خزیمه علم بود.

منبع:صداو سیما 

انتهای پیام/گ

برچسب ها: دهه فجر ، قیام تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.