ایران و عمان حلقه واسط بین کشور‌های آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی هستند، اما جای خالی تهران همچنان در پروژه کلان شهر دقم حس می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور ایران و عمان به ریاست وزرای تجارت و صنعت دو کشور عصر بیستم بهمن ماه در مسقط برگزار شد.

ایران و عمان حلقه واسط بین کشور‌های آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی هستند. از همین رو در ماه‌های اخیر تاشکند در تکاپوی پیوستن به توافقنامه چابهار است.

عمان در مقایسه با سایر کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس از اقتصاد نسبتا ضعیف تری برخوردار است، اما پروژه‌های این سلطان نشین نشان می‌دهد که تلاش برای تغییر شکل اقتصاد عمان و مدرن سازی آن با جدیت دنبال می‌شود.

در این نشست که سفرای تهران و مسقط و مسئولان بخش‌های مختلف حضور داشتند، همکاری‌های دوجانبه در تمامی زمینه‌ها بویژه اقتصادی، تجاری، مالی، سرمایه‌گذاری و فنی میان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف بر ضرورت تقویت روابط میان دو کشور و توسعه همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند.

در پایان این نشست وزرای تجارت و صنعت هر دو کشور یادداشت تفاهم نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و عمان را به امضا رساندند.

ایران غایب بزرگ پروژه کلان شهر دقم

پیش از این امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۲۱ دی ماه در مقصد دوم سفرش به حوزه خلیج فارس پس از عمان به قطر سفر کرد و در دوحه با امیر قطر و معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

یکی از محور‌های آتی اقتصاد عمان توجه ویژه به حوزه تجارت و صادرات مجدد است که در این میان نقش ایران و اتصال از طریق آن به آسیای میانه بسیار مهم است، از همین روی براساس توافقنامه عشق آباد کشور‌های عضو آن یعنی قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان که بعدا هند نیز به آن پیوست، می‌توانند با ایجاد کریدوری مهم و حیاتی آسیای میانه را به جنوب آن وصل کنند.

کارشناسان می گویند، مسقط باید زیرساخت‌های لازم برای ترانزیت کالا از بنادر خود را فراهم کند که یکی از آن‌ها توسعه و تجهیز بندر دقم است که روز جمعه، ۴ فوریه، به صورت رسمی افتتاح شد؛ مسقط برای دستیابی به توسعه متوازن، جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و داخلی، ایجاد فرصت‌های شغلی و دستیابی به اهداف مورد انتظار، روی منطقه اقتصادی «الدقم» حساب ویژه باز کرده است.

خبرگزاری رسمی عمان به نقل از مهندس عبدالرحمن الحاتمی گفت که این بندر دیدگاه مسقط برای پیشبرد اقتصاد و ارتقای موقعیت سلطان نشین به عنوان یک مرکز لجستیکی را توضیح می‌دهد.

 این بندر به گونه‌ای توسعه یافته است که آن را به یک مرکز لجستیکی یکپارچه و چندوجهی تبدیل می‌کند و زیرساخت مسیر‌های حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی و راه آهن و فرودگاه هوایی را فراهم می‌کند.

ایران غایب بزرگ پروژه کلان شهر دقم

تا سال ۲۰۰۸، «الدقم» یک بندر روستایی ماهیگیری با قبایل محلی در سواحل شرقی عمان بود که جمعیت آن به ۵ هزار نفر هم نمی رسید، اما به سرعت در حال پیشرفت است و از سال ۲۰۱۰ با نام شهر شناخته می شود و دولت عمان با تاسیس یک منطقه ویژه اقتصادی چهره آن را دگرگون ساخت.

با وجود آن که در ساخت کلان شهر الدقم شرکت‌های خارجی متعددی مشارکت دارند و در میان کشور‌های منطقه نیز نام شرکت‌های قطری، عربستان سعودی و کویتی دیده می‌شود، اما به نظر می‌رسد که ایرانی‌ها، به عنوان همسایه شمالی عمان، غایب بزرگ بازار سرمایه گذاری در بندر الدقم هستند.

این در حالی است که در عمان فرصت‌های سرمایه گذاری برای ایرانی‌ها حتی آسان‌تر از برخی دیگر از شرکت‌های چینی، هندی و انگلیسی است، اما ایران همچنان غایب بزرگ پروژه کلان شهر دقم است.

البته نمی توان گفت روابط تهران و مسقط قابل قبول نیست، چراکه ایران و عمان از نظر موقعیت جغرافیایی به نوعی مکمل یکدیگر و حلقه واسط بین کشور‌های آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی هستند. از همین رو در ماه‌های اخیر تاشکند در تکاپوی پیوستن به توافقنامه چابهار است. البته پیشتر توافقنامه عشق آبادی روند این اتصال را فراگیرتر کرده، بنابراین ثبات و پیشرفت عمان یا ایران، تاثیر مثبتی بر دیگر میگذارد.

ایران غایب بزرگ پروژه کلان شهر دقم

در واقع  عمان نزدیک‌ترین کشور خلیج فارس از نظر رویکرد سیاسی به ایران است و همیشه نقش میانجی بین ایران و طرف مقابل را بر عهده داشته. البته روابط ایران و عمان تنها به سیاست ختم نمی‌شود، بلکه ابعاد اقتصادی را نیز در بر گرفته، چون عمان با ساخت خط لوله دریایی بین دو کشور به دنبال واردات گاز از ایران است.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه می‌گوید: عمان یکی از کشور‌هایی است که در چهار دهه گذشته، همواره روابطش را با تهران در سطح قابل قبولی حفظ کرده است. این نقش در ارتباط بین ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، اتحادیه اروپا و حتی آمریکا بسیار پررنگ بود تا جایی که در برخی مذاکراتی که بین تهران و واشنگتن به صورت غیرمستقیم شکل گرفت، نقش واسطه را به خوبی ایفا کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
نویسنده این مقاله اصلا در باغ نیست ، ما باید در چابهار سرمایه گذاری کنیم که با بنادر اماراتی و عمانی رقابت کند و وابستگی ما به امارات کم شود نه اینکه وابستگی مان را از امارات به عمان منتقل کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
برای چه در عمان سرمایه گداری کنیم ؟؟؟؟ بیشتر همین بنادر امارات توسط بانک های دولتی و خصوصی ایران تامین مالی شد و حالا کشور امارات برای این شاخ و شونه میکشد ، از زمان روی کار آمدن سلطان جدید عمان استفاده نیروهای آمریکایی از آب های عمان برای توقف کشتی های ایرانی چند برابر شده است ، هر گونه سرمایه گذاری در عمان یعنی شلیک به پای خود.
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۵:۴۸ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
مطمئنی منظورش ایران ماست ، بیشتر دقت کن ببین شاید منظورش ایروانی چیزیه . ما که از این چیزا نداریم . ما و فرصت سوزی ، حاشا وکلا .
Lithuania
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
حتی اون کشورهایی که اسماً دوست ما هستن هم درواقع دوست ما نیستن، و دوست آنها هستن.
Lithuania
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
احسنت بر خرد والای شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
کلا ما همینجوری انقدر دست رو دست میزاریم تا فرصتهای سرمایه گذاری همه از دست میره ما چیمون از کشورهای دیگه کمتر خوب معلوم جدیت و پشتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
عجب بابا عجب.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۷:۳۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
پس دلیلش مدیریت بسیار ضعیفه در این حوضه باید سریعا مدیریت قوی وبسیجی وجهادی وکار امد در امر وزارت خارجه انجام گید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
مریم جان حووووووووووووووووووووضه نه حوزه چقدر سواد داری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
میدونی چرا ؟؟
آخرین اخبار