تعدادی از دانشجویان تشکل‌های مختلف دانشجویی شیراز در یک نشست هم اندیشی به بررسی نقش تشکل‌های دانشجویی در حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - پدرام پورغدیری دبیر انجمن وفاق و توسعه و عضو شورای فرهنگی دانشگاه شیراز به محدودیت دانشجویان و نقش کمرنگ آنها در جریان سازی اشاره کرد.

او گفت: در حال حاضر به دلیل رخوت سیاسی نقش دانشجویان نیز کمرنگ شده که از ضعف بنیه اعتقادی، علمی و سیاسی دانشجویان هم میتوان به عنوان عوامل دیگر این معضل اشاره کرد.

پورغدیری گفت: همچنین دید امنیتی دولت به دانشگاه‌ها نیز افول را با خود به همراه دارد که برای حل این مسئله باید آزادی را به آنها داد و در واقع دانشگاه را به خود دانشگاهیان واگذار کرد.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شیراز گفت: نقش تشکل‌های دانشجویی در حفظ دستاورد‌های انقلاب از موضوعات بسیار مهمی است که جزوه رسالت‌های گمشده این روز‌های دانشجویان است و با توجه به هجمه‌های فرهنگی و تزریق ناامیدی که در جامعه اتفاق افتاده پرداختن به آن ضرورت دارد.

علیرضا زارع گفت: قبل از آن به آسیبی اشاره می‌کنم که گریبانگیر تشکل‌های دانشجویی است که متاسفانه امروز مهمترین و اصلی‌ترین آسیبی که گریبان تشکل‌های دانشجویی را گرفته، گم شدن نقش اصلی و رسالت مهم این تشکل‌هاست و با توجه به تغییر نسلی که اتفاق افتاده شناخت این نقش سخت و ناممکن شده است.

او گفت: شاید تشکل‌های دانشجویی باید راهبری جدیدی را دنبال کنند تا مفهوم جنبش‌های دانشجویی و معنای واقعی تشکل‌های دانشجویی درک شود، چون تا این اتفاق نیافتد و دانشجو نداند که برای چه و چرا باید در تشکل‌ها حضور داشته باشد قادر نیست هیچ فعالیت موثر یا هدفی را دنبال کند.

زارع با اشاره به  فرمایش امام راحل و شهید بهشتی که فرمودند “دانشجو باید فعالیت سیاسی داشته و موذن جامعه باشد" گفت: این سخن دنیایی از حرف‌های ناگفته به دنبال دارد.

به گفته زارع یکی دیگر از آسیب‌هایی که گریبان دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی را گرفته، تبدیل شدن به پیاده نظام برخی از احزاب است، به این ترتیب دانشجو قدرت تحلیل و استقلال فکری خود را از دست می‌دهد و وقتی این این امر حادث شود می‌بینیم که تشکل‌های دانشجویی بسیار کم رنگ‌تر و غیر فعال‌تر از سال‌های ابتدایی انقلاب فعالیت دارند.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شیراز گفت: وقتی دانشجو نتواند مسائل را برای خود تحلیل و بررسی کند و با قدرت فکری به تجزیه و تحلیل مسائل و مباحث بپردازد نمی‌تواند در زمینه‌های مختلف فرهنگی، علمی، مذهبی و سیاسی اثرگذاری لازم را داشته باشد و شاید دلیل این اتفاق، نقش گمشده وزارت علوم و آموزش و پرورش است که نقش موثری را در پرورش یک جوان ایفا می‌کنند به ویژه وزارت آموزش و پرورش که صیقل اصلی جوانان آن جا داده می‌شود.

او دلیل دوم را تقلید و رهاشدگی دانشجویان از وظیفه اصلی خود دانست.

زارع گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به تزریق امید به دانشگاه‌ها اشاره کرده‌اند و به نظر اگر از بین بردن این یأس و ناامیدی در دانشگاه‌ها توسط تشکل‌ها دنبال شود، می‌تواند پیش زمینه‌ای باشد برای حفظ دستاورد‌هایی که در انقلاب اسلامی به دست آورده‌ایم.

او گفت: دانشجویی که دچار یاس و ناامیدی شده هر چقدر هم از دستاورد‌های انقلاب در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، نظامی، علمی، سیاسی و اقتصادی سخن گفته شود به نوعی گزافه گویی است، اظهار کرد: این ناامیدی و خودباختگی باید از درون درمان شود تا ارزش‌ها و آرمان‌ها برایش معنا و مفهوم پیدا کند وقتی آرمان‌ها برای نسل جدید دانشجو تعریف و بازنگری شود میتوان دستاورد‌های به دست آمده را برایش قابل لمس کرد.

زارع در خصوص باورپذیری دستاورد‌ها توسط تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان و اینکه آیا این دستاورد‌ها توسط این قشر قابل درک و باور است، گفت: همانطور که ذکر شد، چون تغییر نسل اتفاق افتاده و بیش از چهل سال از انقلاب گذشته باید به شیوه‌های موثری آرمان‌های انقلاب بازنگری شود تا به این نسل بفهمانیم معنای انقلاب چیست و ارزش واقعی و آرمان‌هایی که امام راحل عنوان کرده‌اند به چه معنا است وقتی این اتفاق بیافتد دستاورد‌ها برای دانشجو ملموس می‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد شیراز گفت: جمله معروف دانشجو موذن جامعه است اگرچه این جمله کلیشه‌ای است، اما می‌توان این برداشت را کرد که دانشجو موثر است و برای اینکه بتوانیم جنبش‌های دانشجویی و انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و به نتایجی برسیم باید سال‌ها به عقب بازگردیم و بازنگری در نهضت‌های مختلفی که در کشور اتفاق افتاد داشته باشیم.

محمد محمدی گفت: نهضت‌هایی که اگرچه در جایگاه خود ممکن است تاثیراتی داشته‌اند، اما اغلب با شکست مواجه شده اند، چون در آن زمان بر این باور بودند که دین با تغییر نامساوی است یعنی اگر بخواهیم دیندار باشیم نمی‌شود اوضاع مملکت را تغییر داد و اگر قرار است اوضاع مملکت تغییر کند با دین امکان پذیر نیست.

او گفت: انقلاب اسلامی ایران با مکتب امام خمینی (ره)، مکتبی که از اسلام ناب شکل گرفت، هم عدالت کمونیست، هم آزادی دموکراسی غرب و هم معنویت متحجران دینی را در قالب انقلاب اسلامی شکل داد.

محمدی گفت: این بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی بود که توانست مکتبی برای جهانیان شکل دهد، مکتبی که تا آن زمان وجود نداشت و تقریباً برای اولین بار به وجودآمد.

این فعال دانشجویی گفت: جنبش‌های دانشجویی از همان سال‌های ۱۳۳۲ شکل گرفتند و در شرایط کنونی مهمترین رسالت آن‌ها عنوان کردن دستاورد‌های فکری انقلاب اسلامی است.

دانشجو‌ها گوشه گیر شده و به سمت عزلت رفته‌اند

خلفی، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه شیراز نیز گفت: متاسفانه دانشجو‌ها گوشه گیر شده و به سمت عزلت رفته‌اند و یک سری از عوامل باعث شده دانشجو نسبت به حوادث و جریان‌های اطرافش بی تفاوت باشد.

او حوزه و دانشگاه را دو پایه اصلی انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: اگر چه وحدت این دو در عنوان کردن دستاورد‌های انقلاب بسیار موثر است، اما متاسفانه می‌بینیم که در حال حاضر این پایه‌ها به شکل عجیبی سست شده و قدرت خود را از دست داده‌اند.

بررسی نقش تشکل‌های دانشجویی در حفظ دستاورد‌های انقلاب

خلفی با طرح این پرسش که چه شده که این پایه دانشجویی ضعیف شده و دانشجویان نسل جدید نسبت به حوادث و رخداد‌های اطراف بسیار بی تفاوت هستند، گفت: یکی از این عوامل مربوط به خود تشکل‌های دانشجویی است که بسیار هم مهم و حائز اهمیت است. دومین عامل دانشگاه و مسئولین دانشگاه هستند که مدام به دانشجو القا می‌کنند که شما وظیفه‌ای برای تحلیل ندارید و باید درستان را بخوانید و چه کار دارید که در دنیا چه اتفاقی در حال رخ دادن است، آن‌ها فقط شرکت دانشجویان در جشنواره‌های علمی و و دانشجویی را توصیه می‌کنند و گاهی نیز به صورت غیرمستقیم دانشجو را تهدید می‌کنند که کاری به مباحث سیاسی جامعه نداشته باشند.

به گفته او، عامل سوم خارج از دانشگاه است و جای تاسف دارد که عوامل خارج از دانشگاه این باور را القا می‌کنند که نهایت فعالیت یک دانشجو باید حضور در فعالیت‌های فرهنگی و جشن و اعیاد باشد و لازم نیست در دیگر مباحث مداخله کنند، این عوامل سعی می‌کنند که حرکت جنبش‌های دانشجویی را کند کرده و جلوی آن را بگیرند.

به گفته خلفی، عامل سوم خود تشکل‌های دانشجویی هستند که اگر تمایلی به حضور در فعالیت‌ها نداشته باشند مورد اول و دوم در مقابل عامل سوم بسیار ضعیف است، چون تشکل‌های دانشجویی باید وقت گذاشته و دانشجویان را در مقابل مباحث و مسائل مختلف آگاه سازند اگر این تشکل‌ها در راستای رسالت ذکر شده حرکت کنند مورد اول و دوم قابل چشم پوشی است.

او گفت: تشکل دانشجویی باید اقداماتی را در راستای رسالت اصلی خود انجام دهد.

خلفی گفت: اول خودسازی، یعنی دانشجو باید اولویت خود را در بحث سیاسی، فرهنگی، معارف اسلامی و مسئولیت پذیری‌ها مشخص کند و تا وقتی که نتواند این اولویت‌ها را بشناسد و در این جهت حرکت کند نمی‌تواند بقیه را آگاه کند. مرحله دوم پردازش بر روی دانشجویان است یعنی همانگونه که خود تشکل آگاه شد شروع به آگاه سازی دیگر دانشجویان کند و مورد سوم جامعه پردازی است، یعنی تا زمانی که تشکل‌های دانشجویی خود سازی نکنند و در ادامه به آگاه سازی دانشجویان نپردازند، نمی‌توانند در راستای مباحث جامع اقدام کرده و گام بردارند این سه مورد از رسالت‌های مهم دانشجویی که باید به آن توجه شود.

درماندگی سیستمی و چندگانگی تشکل‌ها

مجید طهماسبی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست هم اندیشی با طرح یک پرسش که آیا در خود تشکل‌های دانشجویی تکاپو وجود دارد یا آن‌ها نیز دچار یک انسداد و افول و کرختی شده‌اند؟ گفت: وقتی درست و با دقت نگاه می‌کنیم، می‌بینیم تشکل‌هایی که امروز باید میدان دار مباحث باشند همه دچار یک درماندگی سیستمی و چندگانگی شده‌اند که نمی‌دانند چه کار باید انجام دهند.

او گفت: امروز تشکل‌های دانشجویی باید مجدد مورد بررسی قرار گرفته و با یک نگرش جدید به رسالت آن‌ها نگاه کرد.

طهماسبی گفت: تعداد زیادی از دانشجویان فعال و نخبه انقلاب و بعد از آن در دوران دفاع مقدس دانشگاه را رها کرده و به سمت رسالت‌های مهمی همچون ایجاد انقلاب و دفاع از کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس پرداختند، اما اکنون انگار جریان‌های دانشجویی از آن رسالت اصلی فاصله گرفتند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: چه می‌شود که آن دانشجویان که به حدی از بلوغ رسیده که حرکت‌های ضد آمریکایی، ضد امپریالیستی را در خفقان رسانه و نبود شبکه‌های اجتماعی و امکانات امروزی انجام می‌دهند، اما امروزه با وجود تمام تجهیزات، امکانات رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و ابزار‌هایی که موجود است دانشجو رسالت خود را فراموش کرده و تشکل‌ها به سمت و سوی دیگری حرکت می‌کنند.

طهماسبی گفت: از سال ۱۳۳۲ تشکل‌های دانشجویی به صورت پلکانی حرکت کرده و جریان‌های مختلفی را در ادوار متفاوت رقم زده‌اند.

او گفت: چطور شد که اکنون تشکل‌های دانشجویی درگیر و دچار یک افول شده‌اند و از حرکت پلکانی آرمان خواهانه ضد استعماری، ضد امپریالیستی، ضد آمریکایی، همراه با امام (ره)، اسلحه به دست در دفاع مقدس و مطالبات دانشجویی سال‌های پس از انقلاب به این نقطه رسیده‌اند که اوج فعالیتشان در روز دانشجو برگزاری جشن و ساز و دهل است.

جریان دانشجویی آنچنان که باید در ریل انقلاب قرار ندارد

او گفت: این چرخشی که جریان دانشجویی پیداکرده، خود یک آسیب بزرگ و جدی به شمار می‌رود و پس می‌توان گفت جریان دانشجویی امروز آنچنان که باید در ریل انقلاب قرار ندارد و کماکان ساز خود را کوک می‌کند و کاری به مباحث اطراف ندارد.

این فعال دانشجویی گفت: مقام معظم رهبری از ۲۲ بهمن سال ۹۷ فضای جدیدی را برای تمام جوانان به ویژه دانشجویان ترسیم کرده و عنوان کردند که شما باید ۴۰ سال دوم را در این ریل حرکت کنید که همان گام دوم انقلاب است، اما هنوز خیلی از دانشجویان این موضوع را درک نکرده و با بسیاری از دستاورد‌ها آشنایی ندارند و فقط بسنده می‌کنند به اطلاعات و آمار اینترنتی و اخبار ضد و نقیضی که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بیگانه وجود دارد و اکثر آن‌ها چندان رسمیتی هم ندارد.

طهماسبی گفت: قطعاً حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال اصلی انقلاب، باید دستاورد‌های انقلاب اسلامی را برای دانشجویان ترسیم بازنگری و معرفی کنند تا در نهایت بتوانیم نقش تشکل‌های دانشجویی را در حفظ دستاورد‌های انقلاب عنوان کنیم، باید این حرکت به گونه‌ای انجام شود که دانشجو جایگاه خود را در ریل اصلی انقلاب پیدا کند و بداند در پازل موجود چه جایگاهی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.