رئیس اداره امور فناوری مکانیزاسیون جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: برداشت مکانیزه گندم، کاهش ۱۸ درصدی هدر رفت محصول را به دنبال داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد -  امرالله اسماعیلی امروز در قرارگاه امنیت غذایی استان چهارمحال و بختیاری گفت: در سال زراعی پارسال، از مجموع ۱۲۰ هزار تن میزان برداشت گندم در استان ۱۸ درصد معادل ۲۰ هزار تن، با برداشت مکانیزه از از ریزش محصول جلوگیری شده است.

مکانیزاسیون کشاورزی' به معنای استفاده از ادوات مکانیکی و فناوری در زراعت با تاثیر چشمگیر بر افزایش بهره وری کشت و کار، یکی از ضروریترین روش‌های ابزاری برای توسعه کشاورزی و گامی اساسی به سوی توسعه پایدار است.

در این مسیر افزایش تولید و کسب سود بیشتر نیز از اهداف مکانیزاسیون محسوب می‌شود؛ به این معنا که افزایش تولیدات کشاورزی با افزایش سطح زیر کشت و حجم تولید در واحد سطح میسر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم گفت: از جمله مشکلات ناشی از نظام خرده مالکی در کشور می‌توان به عدم توجیه اقتصادی کاربرد فناوری در مرحلة تولید محصول، انگیزة کم سرمایه گذاری در این حوزه، پایین بودن بهره وری تولید و سود اقتصادی کم کشاورزان اشاره کرد.


بیشتر بخوانید


عطاء الله ابراهیمی با ابراز خرسندی از رشد تقاضا و ضریب مکانیزه شدن بخش کشاورزی استان گفت: بر اساس آمار موجود ۸ درصد از تقاضا‌های کل کشور مربوط به استان چهارمحال و بختیاری است در حالیکه این استان تنها یک درصد از اراضی کشور را داراست.

شهرستانی مثل خانمیرزا ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد، اما تقاضا برای تراکتور در اسن شهرستان زیاد است و این بحث مستلزم ورود و آسیب شناسی مسئولان شهرستانی است؛ چرا که سیاستگذاری متناسب با نگاه اقتصادی و توسعه پایدار باشد.

در پی ورود تجهیزات مکانیزه کشاورزی به استان و با توجه به سرعت رشد تکنولوژی باید برنامه ریزی همراه با ترویج و آموزش باشد تا موثر واقع شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار