ناصر نوربخش سرپرست انستیتو کشتی اظهاراتی را در مورد این مرکز علمی بیان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - ناصر نوربخش سرپرست انستیتو بین المللی کشتی گفت: برنامه‌های بسیار مهمی برای انستیتو تدارک دیده ایم که قطعاً با حمایت ویژه و تخصیص بودجه لازم مقدور خواهد بود.

نیازمند برگزاری کلاس توجیهی برای مدرسین هستیم

نوربخش با بیان اینکه حدود ۴ ماه است که در انستیتو کشتی حضور دارم و در این مدت برگزاری ۳۰ کلاس آموزشی را در زمینه داوری، مربیگری و بانوان در دست اقدام داریم که تاکنون ۱۰ کلاس کنترل و استاژ برگزار شده است، گفت: با وجود اینکه با مدرسان خود صحبت می‌کنیم و سرفصل‌های آموزشی را نیز به آن‌ها داده ایم متأسفانه در برخی از موارد ناهماهنگی‌هایی به وجود می‌آید که نیازمند آن است که یک کلاس توجیهی برای مدرسین هستیم.

او به این موضوع که کاری که مدنظر ما است کامل انجام نمی‌شود اشاره کرد و گفت: ما برای کلاس‌های خود سرفصل‌های جدید آموزشی از جمله سرفصل انجام فنون تعریف کرده ایم. مدت کلاس‌های عملی ما از یک یا دو روز به ۱۰ روز رسیده و در این مدت مدرسین باید طبق سرفصل تعیین شده نسبت به آموزش مربیان بپردازند، اما در برخی موارد آموزش‌هایی خارج از این سرفصل‌ها داده می‌شود. حتی بسته به درجات کشتی سرفصل درس‌های ما تفکیک شده و همه‌ی این موارد را در قالبت آئین نامه‌ی بر روی سایت فدراسیون کشتی قرار داده ایم تا در دسترس همه باشد.

کمیته‌هایی که باید در انستیتو فعال می‌بودند، بیشتر نقش نمایشی داشتند

نوربخش با بیان اینکه پیش از این در انستیتو کشتی کمیته‌هایی تعریف شده بود، اما فعال نبودند و در واقع وجود خارجی نداشتند و دستورالعملی هم برای آن‌ها تعریف نشده بود، گفت: در این مدت سعی کردیم که چندین کمیته را با دستور العمل مشخص و با حضور اساتید برجسته دانشگاهی و افراد متخصص تشکیل دهیم که در اولین گام اقدام به برگزاری جلسات برای تشکیل کمیته بازاریابی و کمیته آسیب شناسی و استعدادیابی برای اولین بار کردیم.

چندین کتاب آموزشی در این مدت توسط انستیتو به چاپ رسیده است

او به این موضوع که آئین نامه‌ی کاملی به جهت آموزش نداشیتم و ما در این مدت این آئین نامه را در سطح‌های مختلف تدوین کردیم اشاره کرد و گفت: سه کتاب اصول عملی تمرینات کشتی، بازی‌های کشتی و حرکات زمینی ژیمناستیک- تمرینات پل سازی دونفره و زبان انگلیسی تخصصی کشتی داوری و مربیگری را به چاپ رساندیم و این کتاب باید در سرفصل آموزش مدرسین ما قرار بگیرد، البته با توجه به نیاز‌هایی که داشته این کتاب دوباره مورد بازبینی قرار گرفته و نسخه جدید آن به زودی چاپ خواهد شد.

چند سالی است که کمیته‌ی مربیان فعالیت خاصی ندارد

سرپرست انستیتو کشتی در مورد فعالیت کمیته مربیان در این مرکز علمی گفت: در حال حاضر عملا چنین کمیته‌ای نداریم و به دنبال این هستیم که آیین نامه‌ای برای این کمیته تدوین کنیم و می‌بایست حتما یک نماینده از این کمیته در مسابقات مختلف حضور داشته باشد.

نیاز به برگزاری کلاس‌های بیشتری برای مربیان داریم

نوربخش با بیان اینکه قطعاً دغدغه‌ی فدراسیون کشتی آموزش صحیح و اصولی مربیان و همچنین ارتقاء دانش فنی و علمی آن‌ها است، گفت: اولین کاری که باید انجام شود غربالگری مربیان است، یعنی مدرسان ما در استان‌ها حضور پیدا کنند و کلاس‌های کنترل و ارتقاء برگزار شود و مربیانی که توانایی انجام کار را ندارند از گردونه خارج و به مربیانی که فنی و با دانش هستند بهای بیشتری داده شود. کاری که از سوی فدراسیون انجام شده ایجاد یک سیستم جامع اطلاعات کشتی است که مربیان می‌بایست در آن سیستم ثبت نام کنند و در این سامانه ما ۱۳ مرحله برای مربیان درنظر گرفته ایم که از کمترین درجه تا درجه‌ی بین المللی ادامه خواهد داشت، که طی این مراحل باعث انگیزه مربیان خواهد شد.

سرپرست انستیتو گفت: از سوی دیگر باید تمامی مربیان مورد ارزیابی کامل مدرسین ما قرار بگیرند تا یک آگاهی کامل از وضعیت کمی و کیفی مربیان کل کشور بدست بیاوریم. تمامی کلاس‌هایی که انجام می‌شود، فیلمبرداری شده و پس از آن در انستیتو کشتی بررسی می‌شود.

او به کلاس‌های استاژ (ورود به مربیگری) برگزار شده اشاره کرد و گفت: اولین کلاس کنترل و ارتقاء ما در خوزستان و در منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود که شخصاً در آن حضور خواهم داشت. اگر می‌خواهیم در زمینه مربیگری موفق شویم باید در مقاطع کوتاه و پیوسته کلاس‌های مختلف را برای آن‌ها برگزار کنیم، چون یک مربی برای رسیدن به آن درجه کمال و پختگی نیازمند گذراندن کلاس‌های بسیاری است.

برنامه‌های بسیاری را برای انستیتو کشتی تدارک دیده ایم

مربی سابق تیم ملی با بیان اینکه ما برنامه‌های بسیاری را برای انستیتو کشتی تدارک دیده ایم، گفت: تدوین آیین نامه‌های مختلف، تشکیل کمیته‌های مختلف و همچنین برگزاری دوره‌های داخلی و بین المللی، اما تمامی این‌ها نیازمند حمایت ویژه از این مرکز علمی است. انستیتو کشتی توسط پروفسور حمیدی در دهه هفتاد به عنوان یک مرکز علمی برای کشتی کشور پایه گذاری شد، اما پس از گذشت ۳۰ سال باید نگاه‌ها به این مرکز علمی عوض شود، چراکه اگر بتوانیم قدرت و اختیار عمل لازم را به این مرکز بدهیم می‌توانیم به صورت اصولی و زیرساختی کار کشتی را درست کنیم. البته که این کار زمان بر است، اما بالاخره باید از یک جا شروع شود و همین الان هم از خیلی از کشور‌های صاحب کشتی دنیا در این زمینه عقب هستیم.

کشتی از لحاظ مالی دچار کمبود بودجه است

سرپرست انستیتو کشتی با تاکید بر این واقعیت که برای اجرای هر برنامه‌ای بودجه و هزینه‌های مالی نیاز است، عنوان کرد: فدراسیون کشتی و به خصوص علیرضا دبیر در رأس آن به انستیتو و اهداف آن اعتقاد راسخ دارند، اما با توجه به هزینه‌های بسیار در کشتی اعم از اعزام تیم‌های ملی به مسابقات، برگزاری اردو‌ها و مسابقات داخلی، واقعاً کشتی از لحاظ مالی دچار کمبود بودجه است.

او با بیان اینکه دنیا با ۳۰ سال پیش تفاوت بسیاری کرده است، گفت: تمامی برنامه‌ها و کار‌ها به صورت سیستماتیک و بر اساس علم روز انجام می‌شود، ما به راحتی می‌توانیم از طریق فضای مجازی اقدام به آموزش مربیان و یا داوران خود کنیم و بستر این کار در ایران نیز فراهم است، حتی می‌توانیم یک اپلیکیشن اختصاصی برای مربیان خود داشته باشیم تا به صورت مستمر با آن‌ها در تماس باشیم و ضمن آموزش، پرسش و پاسخ نیز انجام شود و آن‌ها نیز نمونه‌ی اجرای فنون خود را در بستر فضای مجازی برای ما بارگذاری کنند تا مورد بازبینی اساتید قرار بگیرد. ما بخشی از این کار را انجام داده ایم و سیستم جامع مربیان فعالیت خود را شروع کرده است، اما قطعاً ادامه این راه و تهیه تجهیزات و نیرو‌های لازم برای تدریس، فیلمبرداری، آرشیو ... نیازمند نیروی انسانی و بودجه مناسب است که اگر تأمین شود قطعا یک تحول بزرگ در کشتی کشور به وقوع خواهد پیوست.

در گذشته بدون هیچ سابقه‌ای در کشتی و یا انجام آزمونی صاحب کارت مربیگری می‌شدند

نوربخش به این موضوع که پیش از این بسیاری از افراد با حضور در کلاس‌ها بدون داشتن هیچ سابقه‌ای در کشتی و یا انجام آزمونی صاحب کارت مربیگری می‌شدند، اما دیگر این‌گونه نخواهد بود، اشاره کرد و ابراز داشت: از شرایطی که برای ورود مربیان به عرصه کشتی گذاشته ایم دارای تحصیلات بالای دیپلم، داشتن حداقل حکم قهرمانی سوم کشور در رده‌های سنی مختلف است. ضمن اینکه کلاس‌های ما برای ورود مربیان از یک یا دو روز به ۲۱ روز ارتقاء یافته که ۱۰ روز آن کلاس عملی و ۱۱ روز نیز کلاس تئوری است که متقاضیان کلاس تئوری را باید زیر نظر ادارات کل ورزش و جوانان استان مربوطه بگذرانند و دروس مختلفی از جمله قوانین و مقررات داوری، جدول نویسی مسابقات، حقوق ورزشی، زبان تخصصی نیز اضافه شده است. در ادامه اگر کشتی گیر موفق به کسب امتیازات لازم در این کلاس‌ها شود، در سیستم وزارت ورزش و جوانان ثبت و با داشتن کد مربوطه به کلاس‌های عملی مربیگری که با حضور اساتید انستیتو برگزار می‌شود، ورود خواهد کرد که خود آن کلاس‌ها نیز حدود ۱۰ روز به طول خواهد انجامید و کلیه این اقدامات از زمان ورود بنده به انستیتو کشتی در حال انجام است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار