مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: کمبود نقدینگی مشکل اصلی این صنایع در استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - طهمورث فتاحی گفت: هفت زنجیره تولید صنایع تبدیلی و غذایی چهارمحال و بختیاری در حوزه ماهیان سردآبی، طیور، لبنیات، سیب زمینی و سردخانه، گیاهان دارویی در دست اجرا است.

برای اجرا و تکمیل این زنجیره‌های تولید، برنامه‌ریزی شده است تا با بهره‌برداری از آن، فعالان این حوزه حمایت شوند.


بیشتر بخوانید


هم‌اکنون چندین سرمایه‌گذار برای ایجاد صنایع تبدیلی در این هفت زنجیره اعلام آمادگی کردند که با توجه به تلاش‌هایی که انجام شده، استقرار این سرمایه‌گذاران در کارگروه سرمایه‌گذاری و فنی مدیریت صنایع و برنامه‌ریزی استان مطرح و به عنوان اولویت تایید شده است.

تاکنون زنجیره آبزیان از تولید تخم ماهی تا فرآوری و صادرات ماهی به صورت ۱۰۰ درصد، لبنیات ۹۰ درصد، سردخانه ۵۰ درصد زنجیره تولید تکمیل شده است.

هم‌اکنون ۳۵۰ واحد صنایع تبدیلی دارای پروانه بهره‌برداری از جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان است که ظرفیت اسمی این واحد‌ها بیش از یک‌هزار و۳۴۴ تن می باشد.

کمبود نقدینگی به عنوان مشکل اصلی در حوزه صنایع تبدیلی است که برای رفع این مشکل نیاز است بانک‌های استان حمایت‌های لازم را داشته باشند.

هم‌اکنون در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی استان چهار هزار و ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند.

ظرفیت سالانه محصولات کشاورزی فرآوری شده در استان در بخش زراعی، باغی، دام و طیور، آبزیان در مجموع ۹۰۰ هزار تن است که توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و زنجیره تولید، در کاهش ضایعات و افزایش درآمد بهره‌برداران همه بخش‌های کشاورزی اثرگذار است.

هم‌اکنون در کارخانه‌های فعال خوراک دام، طیور و آبزیان استان، نیاز واحد‌های تولیدی بخش خوراک و آبزیان و ماهیان سردآبی چهارمحال و بختیاری و ۲۶ استان دیگر کشور و کشور‌های عراق، افغانستان نیز تامین می‌شود.

در بخش کشاورزی این استان یک میلیون و ۴۶۶ هزار تن محصولات باغی، زراعی، دام و طیور، شیلات، گلخانه‌ای و قارچ دکمه‌ای تولید می‌شود که میزان ضایعات محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری ۲۰ درصد است و با توسعه زنجیره تولید می‌توان این میزان را تا زیادی کاهش داد.

در استان ۶۳ سردخانه با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن شامل ۱۶ سردخانه استاندارد ۲ مداره و ۴۰ انبار سرد سنتی به بهره‌برداری رسیده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.