مالی: فرانسه از جنبش‌های جدایی طلب حمایت می‌کند

نخست وزیر مالی اعلام کرد که پاریس از طریق نمایندگان خود در نهاد‌های بین المللی مانع اجرای پروژه‌های توسعه در باماکو می‌شود و از جدایی طلبان حمایت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - چوگل مایگا اعلام کرد که فرانسه تمام اطلاعات مربوط به تصمیماتی را که در اجلاس سران جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا اتخاذ می‌شود، در اختیار دارد و می‌تواند در این تصمیم‌ها تاثیر بگذارد.

به گزارش النشره، نخست وزیر مالی در ادامه اعلام کرد که دولت کنونی این کشور با توجه به تحولاتی که جهان طی بیست یا سی سال گذشته شاهد آن بوده درس‌هایی از تاریخ گرفته و وضعیت را تحلیل کرده و می‌داند که پاریس همچنان به دنبال سیطره بر قاره آفریقاست.گروه‌های جدایی طلب با حمایت فرانسه پس از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ از طرابلس به این منطقه آمدند، زیرا آن‌ها از حمایت مستقیم پاریس با سلاح و مهمات برخوردار بودند. پاریس به جدایی طلبان وعده اشغال و تقسیم شمال مالی و ایجاد یک کشور مستقل را برای آنها داده است.

در طی ۹ سال گذشته مسأله تروریسم در باماکو گسترش و از شمال این کشور شروع شده که ۸۰ درصد از اراضی این کشور را در برگرفته است.

گفتنی است مالی در گذشته مستعمره فرانسه بوده است و اکنون نیز پاریس به بهانه مبارزه با تروریسم در این کشور حضور نظامی دارد. بعد از وقوع دو کودتا، روابط فرانسه و مالی تنش‌آمیز شده تا جایی که دولت باماکو از فرانسه خواسته از مداخله در امور داخلی مالی بپرهیزد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار