سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه گفت: بیش از ۲۵۰ رأس اسب اصیل در این شهرستان مورد پایش مشمشه قرار گرفتند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد - سعید امیدسالاری گفت: باتوجه به اهمیت بهداشت دام در باشگاه‌های سوارکاری و مناطق روستایی، با اقدامات صورت گرفته و نظارت‌های مستمر واحد مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام شبکه دامپزشکی این شهرستان، اسب‌های ۲۲ باشگاه پرورش و نگهداری اسب را مورد خونگیری وانجام تست سرمی مشمشه قرار دادند.

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه گفت: امسال موردی از این بیماری در شهرستان مشاهده نشد.

او گفت: اسب به عنوان یکی از حیوانات اهلی در تماس مستقیم با انسان است و از این رو شناسایی، کنترل و درمان بیماری‌های مشترک انسان و اسب همواره دارای اهمیت اساسی بوده و هست.

این مسئول گفت: حیواناتی که تغذیه نامناسبی دارند و یا در محیط‌های نامطلوب نگهداری می‌شوند از حساسیت بیشتری برخوردارند.

او گفت: هیچ نوع واکسن موثری برای پیشگیری از بیماری به بازار عرضه نشده است لذا مهمترین راه‌های کنترل و ریشه کنی آن شناسایی موارد بالینی مشکوک، تک سمیان آلوده و به ظاهر سالم و حذف حیوانات آلوده است.

امیدسالاری گفت: مشمشه یک بیماری عفونی در تک سمی‌ها است و ویژگی آن تشکیل ندول یا زخم‌هایی در دستگاه تنفس فوقانی و پوست بوده و با توجه به زئونوز بودن و اهمیت بیماری در انسان، دام‌های مبتلا باید حذف شوند.

به گفته او: خونگیری جایگزین تست تزریق مالئین در پلک چشم شده که ضمن بالا بودن حساسیت، میزان احتمال آسیب به اسب در مقایسه با روش قبل کاهش پیدا می‌کند.

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه گفت: رعایت بهداشت در واحد‌های پرورش اسب، خرید اسب‌هایی که دارای گواهی بهداشتی هستند، رعایت شرایط بهداشتی، قرنطینه‌ای در حمل و نقل، جلوگیری از رفت و آمد‌های غیر‌ضروری از مهمترین روش‌های مهار این بیماری است.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.