رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: برای شب عید امسال مشکلی در تامین میوه و مرغ وجود ندارد و طرح ذخیره سازی با ذخیره ۱۸۰۰ تن پرتقال والنسیا و سیب دنبال می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز -  مجتبی دهقان پور در نشست خبری گفت: در قرارگاه امنت غذایی رویکرد ما بر این است که کمبود‌های مرتبط با حوزه تولید را رصد و با رویکرد آینده نگری، آینده پژوهی و تحلیل روند‌ها مشخص کنیم که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، به عبارت دیگر بتوانیم رویکرد مزرعه تا سفره را در قرارگاه امنیت غذایی دنبال کنیم تا مواردی که قرار است به حوزه تولید لطمه بزند را مدیریت کنیم.

او گفت: متناسب با این قرارگاه ۱۰ کارگروه و ۱۱ کمیته تخصصی در این راستا تشکیل شد و مباحث بصورت تخصصی پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در این خصوص اقدامات و جهت‌هایی انجام شد و از حضور تشکل‌های موضوعی و دستگاه‌های مرتبط با حوزه تولید، توزیع و مصرف دعوت و در حال حاضر حضور فعالانه دارند.

او گفت: یکی از مواردی که دنبال کردیم متناسب با وزارت جهاد کشاورزی قرارگاه صدور اسناد جهاد کشاورزی بود که ما بتوانیم صدور اسناد را برای تولیدکنندگان انجام و گام موثر در تثبیت مالکیت اراضی برداشته شود و در این راستا اولین جلسه قرارگاه برگزار و بر اساس همکاری طرف‌های متقابل با دستگاه‌ها کاستی‌ها، نقاط ضعف و محدودیت‌های موجود را مرتفع کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از تاسیس دفتر ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی سخن گفت.

دهقان پور گفت: ما معتقد هستیم که مدیریت دانش بنیان در بخش کشاورزی داشته باشیم و برای داشتن مدیریت دانش بنیان با بهره‌گیری از مراکز علمی و دانشگاهی این مهم امکانپذیر باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از راه اندازی اتاق فکر و اشتفاده از دیدگاه‌های ارزشمند بهره برداران، کارشناسان، محققان و تولیدکنندگان خبر داد.

او گفت: با هم افزایی یک ظرفیت بی بدیلی ایجاد و ایده‌های نوآورانه و خلاقانه که میتواند به جهش تولید و نوآوری در بخش کشاورزی منجر شود احصاء کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به مبحث کشت قراردادی، گفت: استان فارس مقام دوم را از نظر میزان سطح کشت اراضی در اختیار دارد که حدود ۳۵ هکتار کشت قراردادی را شامل می‌شود که امید است در سال آینده با توجه به تجربیات اولیه این سطح را گسترده‌تر کنیم.

او با اشاره به توسعه زنجیره کشت گیاهان و فعالیت‌های مرتبط با جهاد کشاورزی در بخش آب، گفت: استان فارس سالیان سال با تغییرات اقلیمی و خشکسالی مواجه است و می‌طلبد در قالب الگوی کشت بتوانیم از گیاهان کم آب بر و به پایداری تولید کمک و معیشت تولید کننده را برآورده کنیم. همچنین سعی شده اهتمام بیشتر و تولید در قالب زنجیره، نگاه یکپارچه و جامعی داشته باشیم.

دهقان پور گفت: حدود ۷۲ درصد از مجموع سطح زیرکشت زمین‌های استان آبی و مابقی تقریبا حدود ۳۰ درصد اراضی دیم است.

او گفت: این اراضی دیم قابلیت توسعه عمودی را دارند، لذا سعی شده طرحی در دستور کار قرار دهیم و جهش تولید در دیم زار‌ها را داشته باشیم و معتقدیم اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد به افزایش تولید در دیم زار‌ها کمک کنیم قطعا تحول شگرفی در افزایش بهره وری و تولید خواهیم داشت.

دهقان پور گفت: در راستای قرارگاه امنیت غذایی و نگاه یکپارچه‌ای که باید به مقوله بازار و کالا‌های اساسی داشته باشیم سعی شده ذخایر راهبردی کالا‌های اساسی را در استان ارتقاء دهیم چرا که در چند سال گذشته بر اساس آمار بهترین سطح ذخایر کالا‌های اساسی را در کشور داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: نواساناتی در استان فارس در تولید روغن داریم و استان فارس جایگاه و قابلیتی برای ذخیره روغن نباتی ندارد.

دهقان پور گفت: طی دو هفته گذشته قرار شد برنامه‌ای در قالب احداث یک انبار ۲۵ هزار تنی در استان کلید زده شود که استاندار فارس به معاون رئیس جمهور این موضوع را موکول داده‌اند و بایستی در شورای مرتبط بررسی شود.

این مقام مسئول در سازمان جهاد کشاورزی فارس اشاره‌ای به بحث تنش و کمبود روغن در هفته گذشته داشت و گفت: در بازدیدی و جلسه‌ای که استاندار فارس از این سازمان داشت بلافاصله کمیته‌ای برای اقدام مشترک برگزار شد.

او گفت: با توجه به زیرساخت‌ها پیش بینی این کمبود وجود داشت و حادث شد و وزیر کشور بلافاصله دستور دادند که در شان استان فارس نیست که دومین تولید کننده محصولات کشاورزی در مقوله روغن مشکل داشته باشد و قرار شد از کارخانه حیات هرمزگان سهیمه تامین و پرداخت شود.

دهقان پور از تخصیص ۲۶۵ تن سهمیه روغن به استان فارس خبر داد و گفت: از بندرانزلی روغن خام وارد کارخانه روغن نرگس شیراز شد و روزانه حدود ۱۰ تن روغن وارد بازار می‌شود و با برسی‌های انجام شده خوشبختانه در بازار تعادل خوبی حاکم شده است.

او گفت: از رویکرد‌هایی که ما به دنبال آن و امکان سنجی تولید هستیم امید است بتوانیم گام‌های موثری برداریم و در راستای موضوع خشکسالی توسعه و احداث شهرک‍‌های گلخانه‌ای و کشاورزی استفاده از رقم‌های مقاوم در دستور کار قرار گیرد. همچنین علاوه بر آن محصولات جدید که قابلیت کشت داشته باشیم را دنبال و کشت گونه‌های جدید از جمله کاملینا و خاویار گیاهی در صرفه جویی تولیدی را به ارمغان داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: سیل دی‌ماه امسال در شهرستان‌های جنوبی فارس یک‌هزار و ۱۴۵ میلیارد تومانی خسارت زد.

او گفت: با استفاده از فناور‌های فضا پایایه که میتواند بستری برای استفاده دقیق تخمین براورد خسارت و سطح پوشش باشد میزان خسارت‌ها برآورد شد.

دهقان پور گفت: با تمهیدات انجام شده سهم فارس از میزان خسارت‌های ناشی از سیل ۳۰۶ میلیارد برای امهال و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در قالب پرداخت وام‌های با سود ۱۴ درصد و باز پرداخت ۱۵ در ساله بود که استان فارس سهم خوبی را جذب کرد.

دهقان پور گریزی به هوشمندسازی بخش کشاورزی زد و گفت: این مهم نیازمند حمایت‌های مالی است و امیدواریم در بودجه سال آینده محقق شود و با مدیریت دانش بنیان مدیریت مطلوبی را داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از سامانه جامع تجارت و رضد موجودی انبار‌ها اطلاع داد و از خبرنگاران خواست مشکلات غذایی را احصا و اطلاع رسانی کنند و با استقبال تا در رفع آن‌ها تلاش شود.

او همچنین گفت: از سال زارعی پارسال و تا اوایل دی‌ماه امسال حدود ۷ هزار و ۲۹ میلیارد تومان برآورد خسارت خشکسالی بود.

دهقان پور گفت: با پیگیری‌های انجام شده مبلغ ۱۱۸ میلیارد تومان غرامت بیمه در حوزه خشکسالی و حدود یک‌هزار میلیارد تومان در حوزه عمرانی برای جهادکشاورزی فارس مصوب و پرداخت شد.

این مقام مسئول گفت: در قسط اول حدود ۱۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی و بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان پرداخت خواهد شد و از مصوبه ۲ هزار میلیارد تومانی برای بدهکاران بانکی سیستم بانکی حدود ۱۴۳ میلیارد تومان برای تمام استان‌ها که درگیر بودند و بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان سهم استان فارس است و بانک مرکز دستورالعمل اعطای آن را تنظیم میکند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، شهرستان‌های درگیر سیلاب استان را ۱۲ شهرستان اعلام کرد.

او گفت: در حوزه فضای کسب و کار در بخش کشاورزی، از ابتدای امسال ۳۸۷ مجوز تاسیس در تمامی حوزه‌ها با سرمایه گذاری هزار و ۹۵۸ میلیارد تومان صادر شده و در این راستا برای ۹۰۶ نفر ایجاد اشتغال شده است.

دهقان پور گفت: پرداخت بیش از ۵ هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان تسهیلات ارزان از منابع داخلی بانک‌ها و ۵ هزارو ۲۳۹ میلیارد تومان پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: همچنین امسال ۲۳۰ واحد نیمه فعال و راکد در استان با پیگیری‌های کارگروه رفع موانع تولید پیگیری شد و ۱۲۳ واحد به چرخه تولید بازگشتند.

دهقان‌پور گفت: برای شب عید امسال مشکلی در تامین میوه و مرغ وجود ندارد و طرح ذخیره سازی با ذخیره ۱۸۰۰ تن پرتقال والنسیا و سیب دنبال می‌شود.

او گفت: با توجه به فروکش کردن بیماری کرونا و پیش بینی مسافر به استان شده و در این راستا در قرارگاه امنیت غذایی از ابتدای بهمن ماه میزان جوجه ریزی انجام و بر اساس آخرین آمار وضعیت جوجه ریزی مطلوب است و پیش بینی تولید خوبی در بحث مرغ خواهیم داشت.

او مجددا گفت: ۱۲۰ تن روغن در گمرکات است و تا ۳ الی ۴ ماه آینده هیچ مشکلی در این راستا نخواهیم داشت و هیچ کمبودی در ذخایر کالا‌های اساسی نیست و به زودی بازار سیب‌زمینی متعادل و این محصول با قیمت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان در میدان میوه و تربار شیراز بفروش می‌رسد و با نظارت بیشتر این گرانی کاهش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از وجود بیش از ۱۰۰ واحد سردخانه در استان خبر داد.

او گفت: ظرفیت سردخانه‌ها و صنایع تبدیلی بالغ بر ۴۳۰ تن است و فارس رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.