پیمان سه‌ساله ایران و روسیه، سرآغاز همکاری در جنوبگان

«جنوبگان ایران» ظرفیتی که مغفول مانده و می‌تواند در همکاری ۳ ساله با روسیه فعال شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - طی روزهای گذشته فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس با پیش کشیدن دوباره مسئله حضور ایران در قطب جنوب گفت اگر بخواهیم در قطب جنوب حضور پیدا بکنیم و پرچم ایران را در آن به اهتزاز در بیاوریم، باید از چه کسی اجازه بگیریم؟ مگر قطب جنوب مال شماست؟».

او تاکید کرد هیچ محدودیتی برای حضور ایران در قطب جنوب وجود ندارد.

پیش از این نیز مسئله قطب جنوب در رسانه ها جلب توجه کرده بود.

در آمار‌های ۹ ماهه واردات ایران در سال جاری از قطب جنوب به عنوان یک مبدا وارداتی، رقمی در حدود ۱۶۳ هزار دلار اسید سیتریک از این منطقه وارد گمرک شهید رجایی بندرعباس شده است. 

پیمان ایران و روسیه روی یخ

ایران به دلیل امکان دسترسی از طریق مکران به قطب جنوب و حائل نبودن هیچ سرزمینی در این میان حق دارد طبق قوانین بین‌المللی با در اختیار گرفتن مناطقی که به «جنوبگان ایران» مشهور است در بخشی از قطب جنوب مانند سایر کشورها به فعالیت بپردازد.

به بیان واضح تر اسفند ۹۱ سردار سرلشکر محمد باقری رئیس فعلی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفته بود که ایران به دلایل فوق و طبق قوانین بین‌المللی در بخشی از قطب جنوب ادعای حاکمیت کند.

 جنوبگان ایران کجاست؟

جنوبگان ایران منطقه ای حدفاصل مختصات ۵۹٫۵۰ تا ۶۳٫۱۴ شرقی از سواحل ایران (۳٫۶۴ درجه عرض جغرافیایی) یک قطاع به طول تقریبی ۳۰۰۰ کیلومتر و عرض ۴۰۵ کیلومتر و مساحت تقریبی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع است که با قلمرو جنوبگان استرالیا همپوشانی دارد.

پیمان ایران و روسیه روی یخ

در تمام طول های جغرافیایی پایین‌تر از ایران تا قطب جنوب هیچ کشور و جزیره دیگری وجود ندارد و در صورتی که ایران بخواهد می تواند برای این مناطق اقدام کند.

در حال حاضر این منطقه در کنترل استرالیا قرار دارد و به نام قلمرو جنوبگان استرالیا شناخته می شود. البته موارد اختلافات ارضی و مناطق مورد ادعا در قطب جنوب بسیار زیاد است و مالکیت قطعی هیچ کشوری براساس « پیمان جنوبگان» به طور رسمی مورد قبول قرار نگرفته است.

ایران هنوز به عضویت دائم « پیمان جنوبگان » در نیامده است

پیمان جنوبگان به نوعی توافق برای حفظ قاره قطب جنوب و همچنین سیاست گذاری مشترک در مورد استفاده و بهره برداری از آن (خصوصاً برای کاربردهای تحقیقاتی) است، اما در عمل کشورها با پوشش فعالیت های تحقیقاتی هر کدام سهمی از این منطقه برای خود برداشته اند.

این پیمان از سال ۱۹۵۹ و به دنبال ادعای مالکیت آرژانتین بر جنوبگان ظهور پیدا کرد، قدرت‌های بزرگ آن روزها (ایالات متحده آمریکا، اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی و پادشاهی متحد بریتانیا) تصمیم گرفتند که با ایجاد معاهدهای مانع از سلطه کشورها بر جنوبگان شوند.

پیمان ایران و روسیه روی یخ

پیمان جنوبگان چون مربوط به قطب است، بیانی دیپلماتیک از همکاری علمی و عملی است که اصطلاحاً «بر روی یخ» به دست آمده است. ایران هنوز به عضویت این پیمان در نیامده، اما شهریور ۹۳ در سی و سومین نشست کمیته علمی تحقیقات جنوبگان در اوکلند نیوزیلند، عضویت ایران در «کمیته علمی تحقیقات جنوبگان» تصویب و زمینه مشارکت کشورمان در تحقیقات جنوبگان و پی گیری طرح احداث پایگاه دائمی تحقیقاتی در قطب جنوب فراهم شد.

ایران جزو بیش از ۵۰ کشوری است که می تواند در مورد تحقیقات در جنوبگان نظر بدهد و در آن مشارکت داشته باشد.

پیمان سه ساله ایران و روسیه، سرآغاز همکاری در جنوبگان

جنوبگان منطقه وسیع و سرشار از منابع معدنی و نفت و گاز است که اکنون ۵۲ پایگاه علمی با ۱۵۰۰ دانشمند از کشورهای مختلف برای امور تحقیقاتی در آن حضور دارند و ایران نیز در زمینه علوم اقیانوسی با روسیه در این منطقه همکاری میکند.

پیمان ایران و روسیه روی یخ

متولی حضور ایران در قطب جنوب، مرکز تحقیقات جنوبگان ایران است که زیرنظر پژوهشگاه اقیانوس شناسی فعالیت دارد. سال ۹۲ این مرکز جزئیات برنامه ایران برای ورود به قطب جنوب را اعلام کرد.

حسین فرجامی رئیس مرکز ملی تحقیقات جنوبگان می گوید وجود منابع غنی معدنی، تنوع زیستی با ویژگی‌های منحصر به فرد و وجود ۷۰ درصد آب شیرین دنیا از عواملی است تا ایران درصدد باشد در قالب یک برنامه پنج ساله با تاسیس پایگاه دائمی به مطالعه و ساخت کشتی یخ شکن در حوزه‌های فضایی، نجومی و اقیانوس شناسی به مطالعه بپردازد».

 ایران اما به دلیل عدم تامین بودجه کافی در جنوبگان دارای پایگاه نبوده و می‌بایست از کمک دیگر کشورها در این زمینه بهره ببرد. به گفته پروفسور نادر انتصار استاد دانشگاه آلاباما «ایران از حق سرزمینی خود در قطب جنوب غفلت کرده است.

او می گوید « ایران تاکنون با انفعال خود، اقدام مناسبی برای احقاق این حق نکرده، در حالی که ده ها کشور جهان اکنون در قطب جنوب به دلیل منابع سرشار طبیعی آن، حضوری فعال دارد و حتی کشورهای همسایه ایران مانند هند و پاکستان هم پایگاه های تحقیقاتی متعددی در قطب جنوب تاسیس کرده اند».

پیمان ایران و روسیه روی یخ

فرجامی می گوید «روسیه اولین کشوری است که در زمینه همکاری با ایران در جنوبگان پیش قدم شده و یک پیمان همکاری سه ساله میان دو کشور به تصویب رسیده که از شش ماه پیش اجرایی شده است.

به گفته رmیس مرکز تحقیقات جنوبگان براساس این پروژه، روسیه یکی از پایگاه‌های تحقیقاتی و آموزشی «میرنی»، «وستوک»، «پروگرس»، «نوولاساروسکایا» یا «بلینگ‌هاوزن» خود را در قطب جنوب را برای آموزش فضانوردان و شبیه سازی شرایط فضا در اختیار ایران می گذارد. همچنین به دلیل استفاده ایران از روش مدل سازی در تحقیقات خود این ظرفیت به وجود آمده تا از ماهواره های روس در پژوهش های خود استفاده کنیم. امیدواریم در همکاری با روسیه بتوانیم حضور ایران در قطب جنوب را افزایش دهیم.»

پیمان ایران و روسیه روی یخ

هم‌اکنون نیز بین کشور‌های مختلف رقابت تنگاتنگی برای حضور در این منطقه وجود دارد.

به عنوان مثال، همانطور که اشاره شد استرالیا با ایجاد «پایگاه تحقیقاتی ماوسون» در منطقه مورد مناقشه با ایران از سال‌ها پیش رسما فعالیت‌های خود را شروع کرده است.

اما در مورد ایران قضیه کمی متفاوت است، به گفته بهروز ابطحی رئیس پژوهشگاه اقیانوسشناسی کشور «هزینه ایجاد پایگاه دائمی و فصلی در جنوبگان ۱۰۰ و ۴۰ میلیون دلار است که باتوجه به شرایط فعلی اقتصاد، تامین این مقدار بعید به نظر می رسد».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
پیمان سه‌ساله ایران و روسیه، سرآغاز غارت ایران در جنوبگان توسط روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
مگه ما جنوبگان چیزی داریم که غارت بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
احسنت
سوخو 35 و S400
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
روسیه بمب اتم داره
اتحاد با چنین کشوری برای ما منافع زیادی خواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
درود بر این اتحاد باشکوه و قدرتمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
عجب سوژه باحالیه! با اینکه کسی نمیدونه کی به کیه ، همه دلشون میخاد نظر بدن!!!!!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۷:۳۱ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
عطوان می‌گوید علت اینکه ۱۵۰ کشور جهان سوم به سوی روسیه و چین شتافته اند آنست که روسیه و چین صنایع مورد نیاز جهان سوم را با قیمت‌های بسیار ارزان‌تر از غرب احداث کرده و بابت هر واحد صنعتی وام کم بهره دراز مدت هم می‌دهند. غرب با گران فروشی و منفعت پرستی خود را منزوی کرده است . روابط آمریکا با جهان سوم رابطه ارباب رعیتی است رابطه روسیه و چین با جهان سوم دوستانه است . ظرف بیست سال گذشته همه کشورها بدون استثنا روابط خود را با شرق یعنی روسیه و چین توسعه داده اند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
خیلی وقته که مستعمره روسیه و چین هسیم
اینم روش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
آهان مستعمره آمریکا و ناتو باشیم خوبه.که با برجام تف کف دستمون ننداختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
واقعاً کسانی که ادعای وطن پرستی دارند و میگویند که ایران را به چین و روسیه فروختند براساس چه منطق و استدلال و سندی این حرفها را باور کردن و به دیگران هم میگویند آخه آن کسانی که با ما دشمن بوده و هستند هم همیشه از هوش و ذکاوت ایرانی وحشت داشته و دارند اما جدیدا واقعاً یک عده که متأسفانه خودشان را هم خیلی فهمیده میگیرند چنان در دام شایعات دشمن قرار گرفتند که حتی دشمن هم به شعور این آقایان میخندد واقعاً نمی‌گویم که هیچ مشکلی نیست و همه چیز خوب و عالیه ولی کاری نکنیم که خودمان به شعور خودمان هم توهین کنیم تنها کسانی که این شایعات را درست میکنند خودشان باعث فروش ایران بودند که دنیا هم با مدرک معتبر می‌بیند بحرین آخرین ادعای وطن پرستی آنها است چشم بسته هر حرفی را قبول نکنیم که به شعور و فهم ما بخندند افتخار کنید به ایرانی بودن خود که سربلند و سرافراز در مقابل قدرتهای بزرگ جهانی ایستاده و سربلند است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
دوست عزیز ایا واگذاری بحرین اذربایجان قفقاز و..... با ملت ایران بود یا دسیسه انگلیس وبی لیاقتی قاجار؟ چطور وبا چه جراتی شما مخالفان خودت را به وطنفروش بحرین لقب میدهید ؟ درضمن تو وامثال تو چرا ان زمانی که ما داشتیم بحرین را واگذار میکردیم ایستادگی واز حق بحرین ایران دفاع نکردید؟ واقعا خودت داری به شعورخودت توهین میکنید ما همان افرادی هستیم که تووخانواده ات ازترس موشکباران به سمت استانهای شمالی فرار میکردی درجبهه 8سال دفاع مقدس حضورداشتیم چطور میشود تو مخالفانتان را وطنفروش مینامید؟ ولی ما باادله ومنطقی شماهارا وطنفروشی واقعی میگوییم اگر اطلاعات نداری لااقل برو از همان اشخاصی که شستشوی مغزی داده اند بپرس حق ایران از دریای خزر چقدر هست؟ همین را تحقیق کن بپرس چرا از رژیم حقوقی دریای خزر حرفی به میان نمیاورید نتیجه گرفتی بیا منو از خواب غفلت دربیار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
توچه کاره ی این حکومتی که برخلاف عقل ومنطق ایرانی وبی اطلاع ازتاریخ استعماری ابرقدرتها درایران، اینچنین سخن میرانی!؟!!! وخود راهم ایرانی میدانی!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
همه قدرت های بزرگ گذشته ما رو غارت کردن .اما الان باید مصلحت های امروز رو ببینیم.مگه انگلیسی ها یا آمریکاییها به ما لطف میکردن.؟باید دید منافع امروز کشور چطوری تامین میشه
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۵:۴۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
ایراانیان در کوه قاف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
اینها برن توی برف و یخ پایگاه تحقیقاتی بزنن که چی بشه همی الان معادنما بخاطر خام فروشی داره به کشورهای حوزه خلیج فارس فروخته میشه دیگه وقت پایگاه زدن توی اونجا نمونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
مگه نمیگن واردات اون چیزه مهمه از امریکا وانگلیس ممنوع اوناکه مسیحین بعد ارتباط باکمونیست که هیچیو قبول نداره ازاد . عجب اینم یکجورتقیه اس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
چی میگی عمو؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
ایران رابه چین وروس بفروشید، خاینین وطن فروش بیگانه؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
برجام خوبه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
روسیه کشوری پیشرفته و قدرتمند و همپیمانی مطمئن برای ایران هست. روسیه کشوری بود که وقتی آمریکا و اروپا شدید ترین تحریم ها علیه ایران رو انجام میدادن و هر ضربه میتونستن به ایران میزدند به ایران کمک میکرد هم نظامی هم اقتصاد و هم در جوامع بین المللی به نفع ایران رای میداد و جلوی خیلی اتفاق های بدتر برای مردم ایران رو گرفت . ایرانیان باید قدر همچین دوست خوبی را بدانند و از فرصت های همکاری با روسیه استفاده کنند
Iran (Islamic Republic of)
kkk
۱۳:۵۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
شما فعلا مملکت رو به روسیه و چین نفروشید و امتیاز میدان گازی چالوس رو به روسیه بعد برید آمریکا هم اشغال کنید چه برسه به جنوبگان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
روسیه و چین با غرب تفاوت دارند آنها ایران را کشوری همردیف خود میدانند ولی غربیها خوی استکباری دارند و نگاهشان به ایران از بالا به پائین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
خدا لعنت کند وطن فرورشهای بی همه چیز را که بیشتر مشکلات مملکت ناشی از خیانت آنها و همدستی آنها با دشمنان قسم خوردۀ ما مثل آمریکا و اسرائیل است و اگر نبود خیانت آنها ما امروز یا تحریم را نداشتیم و یا خیلی کمتر بود که می توانستیم در زمینه زیر ساخت ها و طرح های تحقیقاتی اینچنینی قدم های بزرگی برداریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
خدالعنت کند وطنفروشان را که حق رژیم حقوقی دریای هزررا برای بقای خودشان بخشیدند خدا لعنت کند خائنان کشوررا که بنام دین وشهدا خیانت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
۱۲:٠۳ کسی دریا را نفروخته آن که به ایران عزیز چوب حراج زده بود آن رژیم ملعون پهلوی بود که شما ها در آخر آن ارتزاق می کردید این نظام و همین مسولین با وجود همه خیانت هایی که شماها کردید نگذاشت یک وجب از کشور جدا شود و همه درد شما این است که این نظام عزت این کشور را که توسط رژیم سرسپرده پهلوی از دست رفته بود به آن برگرداند در همان دریای خزری که تو به دروغ ادعا میکنی فروخته شده قبل از انقلاب ایران حق کشتی رانی در آن نداشت ایران امروز حق خود را بطور کامل گرفته و این ادعای دروغ امثال تو را فقط انسانهای بی اطلاع شاید بپذیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
ناشناس ۱۲:۰۳ من مطلب شما را در اینترنت با عبارت " رژیم حقوقی دریای خزر" جستجو کردم شماهم این کارا بکن خودت متوجه خواهی شد این مطلب واهی و بی اساس میباشد و شایعه ای زائیده ذهن بیمار دشمنان انقلاب و ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
پاسخ به 14:48و15:04
دوستان بیسواد کسی درمورد کشتیرانی حرف نزده حرف بجث استخراج نفت ومیدان گازی چالوس هست چرا کشوراذربایجان ازدریای خزر نفت وگاز استخراج میکند ولی ایران نه چرا روسیه دردریای خزر نفت استحراج میکند ولی ایران نه بحث سهم ایران درصد ایران هست شما بحث کشتراینی میکنید؟ عزیزانن تو که دم از وطنفروشی شاه دردریای خزر میزنی شاه دریا خزر را به 50درصد تبدیل کرده بود نه اینکه سهم ایران شود11درصد اونم نه استخراج مفت ومه گاز شما میگویید کشتیرانی میکنیم واقعا تا نادانانی مثل شماها هستند اگر پیامبر اعظم ص هم بیاید شماها درجهالت محض هستید وبیرون نمیاییدما از حق ارتزاق میکنیم شاید شماها بخاطر یک ساندیس سر همشهری را بخاطر مخالفت ببرید ولی مانه ما دنبال حق ودنباله رو معصومین ع هستیم وعدالت را درسابه امام معصوم ع میدانیم نه هرکسی دیگری که مثل خودمان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
آقای ۱۷:٠۵ که خود را باسواد و فهمیده می دانی چطور شاه ۵٠٪ دریای خزر را در اختیار داشت که نمی توانست در آن کشتی رانی بکند چرا این آقای شاه شما که ۵٠٪ خزر را در اختیار داشت نفت و گاز استخراج نکرد؟ مردم را مثل خودتان نادان تصور نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
اقای 1946 شما انقدر نادانی که نمیدونی شاه 43 ساله رفته کی وقت کرد چاه نفت بزنه همین الان هم اکثر چاه های نفت جنوب کار شاه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
آقای ۱۲:٠۵ خدا شکر که دشمنان ما را از احمق ها آفریده، شاه شما قبل از گور به گور شدن ۳۷ سال غاصبانه حاکم این مملکت بود چطور وقت نداشت در دریای خزر نفت و گاز استخراج کند ؟ اینقدر شاه شما ذلیل بود که سران متفقن که یکی از آنها دبیر کل حزب کمونیست شوروی بود در اواخر جنگ جهانی دوم در ایران تشکیل دادند شاه شما را دعوت نکردند حتی به او اطلاع ندادند اصلا او را نه شاه ایران بلکه آدم حساب نکردند کجای کاری تو؟ ۵٠٪ خزر ادعای کاملاً مضخرفیه باز می گویم شاه شما حق نداشت در دریای خزر کشتیرانی کند چرا می خواهید یک مشت حرف دروغ به خورد مردم بدهید بدانید بر خلاف تصور شما مردم ایران شعور دارند و ملت باهوشی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
جناب ناشناس ۱۲:۰۵ یک نصیحت دوستانه ؛ اینقدر که ماهواره نگاه میکنی یک پنجم آنرا تلویزیون ایران را نگاه کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
این همه گنج و پول و ثروت و... داریم کمی کمتر چپاول کنید تا پول برای زدن پایگاه برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
بنظرم جنوبگان را باید حوزه علمیه کنیم هرچه ازاینها ملت دور باشند دیندارترمیشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
این جمله باید جمله سال بشه . عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
به نظرم شما به خدا اعتقاد نداری که به این راحتی و بی اساس تهمت میزنی در کیسه ای که ۹۹۹ مهره سفید ویکی سیاه است اگر بگوئی مهره های این کیسه سیاه و سفید است ظلم کرده ای یا باید کلا" این کیسه را سفید در نظر بگیری و یا دقیق تعداد مهر های سیاه و سفید را بگوئی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
نظر جالبی بود .اینجوری کمونیست ها هم به راه راست هدایت میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
دولت رئیسی تنها دولتی است که بعد از انقلاب منافع ملی مغفول مانده را دنبال میکند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
مثل رژیم حقوقی دریای خزر ومیدان گازی دریای خزر درشهر چالوس را که درسفراخیر به اق پوتین بخشیده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
با عرض معذرت استباهی منفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
خدا رو شکر همیشه عقبیم،خدا رو صد هزار مرتبه شکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
آقای ۲۱:۱٠ ممنون که حداقل قبول کردی دروغگویی، حالا از چه کسی یاد گرفتی قابل بحثه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
اقای هباسی وقتی بحث مذاکره میشود رگ گردنت باد میکند میگویید امریکا ظالم هست لطفا به چند سوال من که بعنوام یک شهروند عادی هستم پاسخ دهید
1- چرا از حق ایران درمورد رژیم حقوقی دریای خزر ساکت هستید؟ اقای غباسی ایا دریا هم جزو خاک وطن مخسوب میشود یانه؟ قطعا دریاهم جزو خاک ایران هست چطور شماها اصلاح طلبان را به وطنفروش معرفی میکنید ولی ازاینکه ایران بعد فروپاشی شوری سهم حقوقی دریای خزرمسکوت مانده ایا این باج به روسیه نیست؟ ایا نباید به شماها گفت وطنفروش واقعی؟
2- شنیده شده دردریای چالوس میدان گازی کشف شده است واین میدان گای به کشورچین وروسیه بخشیده شده تا انها گاز استخراج کنند چرا؟
3- شما بفکر جنوبگان نباشید اول شمالگان ایران یعنی دریای خزررا دودستی تقدیم نکن جنوبگان پیشکشتان باشد
4- مگر شماها نبودید گفتید مذاکره ممنوع برجام مرده متعفن هست چی شده شبانه روز خوراکتان برجام شده؟
5-اقای عباسی لطفا دستاورد سفر رئیسی به روسیه بجز سه دستاورد مهم استراتژیک یعنی دورکعت نماز درمکان نجس ادا کردن واشگ دخترروسی که سلام منو به رهبری برسانید ودستاوردی بعدی که پته پته کردن رییسی درمقابل پوتین که حضرت امام ره سلام رساند ومن درخدمت شماهستم دستاوردی بعدی عدم استقبال پوتین بقیه دستاوردرا هم به ملت بازگو کنید تا ماروشن شویم
5- شما درطول این دوسال چه گامی برای معیشت مردم واقتصاد کشوربرداشتید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
آقای 10:20 اگر مثل پنوکیو بنا بود واقعاً دماغ دروغگو ها دراز شود الان دماغ تو به آسمان هفتم رسیده بود !! ولی خیرخواهانه بهت نصیحت می کنم،آمریکا برای امثال شما بیشتر از صدام و بن لادن و قریشی و حتی محمد رضا پهلوی ارزش قائل نیست که آخر الامر به آمریکا راهش نداد بیش از این دنیا و آخرتتان را خراب نکنید بدانید که روز حساب و کتابی هم هست باید به تک تک کلماتی که می گویید پاسخ دهید و مطمئناً آن روز پشیمان خواهید شد و که دیگر پشیمانی سودی نخواهد داشت و تحمل یک لحظه عذاب الهی قابل تصور نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
پاسخ به 15:31
منم ی نصیحت خداپسندانه بتو میکنم اولا برو تحقیق کن مثل برده وطوطی دفاع نکن مگر درمورد برجام شو نینداخته بودید که برجام مرده است این دروغ بود؟مگر ایران از دریای خزر سهمی ندارد؟ اگر دارد الان سهم شما ومنفعت ایران ازدریای خزر درچیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
پاسخ به 15:31
دوست عزیز اولا دروغگویی را از مسئولان تو یاد گرفتیم مخصوصا معاون اول تو که یکسال مردم رابکشتن داده که داریم واکسن میسازیم و25میلیون صادر میکنیم و.... دوم اینکه شماها عادت دارید وقتی منطق وعلم پاسخگویی ندارید برای بستن دهان منتقدان از حربه وطنفروشی وکافر و... استفاده میکنید تو باسواد وعلم داری بفرما ایا واقعا شماها مخالف برجام نبودید؟ ایا دریای خزر مال ایران هم سهت؟ ایا ایران ازدریای خزر سهمی دارد؟ سهم ایران چنددرصد هست؟ بجای پاسخ دادن توهین نکن دروغگو شماها هستید بله من برای اینکه درقیامت سربلند باشم وترس از عقوبت خدا حرف حق برزبان جاری میسازم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
آقای ۲۱:۱٠ خدا را شکر که حداقل قبول کردی دروغگویی حالا از کی یاد گرفتی بحت دیگریه.
Iran (Islamic Republic of)
غتعیفق
۱۰:۰۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
زیاد به این روسا اطمینان نکنید
باید در برار روسا دست به عصا بود دیر یا زود دوباره خیانت میکنن این شاکله آدمای عرق خوره
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۰۹:۲۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
در محاسبات آینده،برای ثروت های یک کشور و محل وجود آن،فقط دو عدد ثبت میشه نه چیز دیگه ای،
همین اعدادی که برای خیلی ها بی معنی و بی ارزشه.
این نقطه از جغرافیا،یعنی کشور ایران یک سروگردن از تمام کشورهای دنیا بیشتر از این نقاط داره،
اگر فقط بگذارند ایران به ثروت خدادادی خودش برسه میدونید چه اتفاقی رخ میده،
باور کردنش سخته ولی بیش از نیمی از مختصات ثروت زا در اختیار این کشور قرار داره،
مالکیت نقاط ثروت زا از آن شیعه است.
و این بدترین اتفاق رخ دادی از نگاه دشمنان این مذهب و این کشوره،درکش خیلی سخته که چرا ایران آنقدر دشمن داره،مشکل از ما نیست،مشکل دقیقا این نقاط ثروت زاست که دقیقا در اختیار ایرانه.
و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
هیچ اتفاق خاصی نمیافته،فقطآقازادههای بیشتر با پول بیشتر نیرن کانادا،ماهم باید محصولات تراریخته باقیمت فوب جهنی بخزیم،سرطان بگیریم،نوش جون یقه سفیدها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
قرازداد ترکمن چای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
آخه چرا بعضیا اینقدر غربگدا هستند؟ روسیه قرار شده همکاری با کشور ما بکنه که منافع کشور ما در قطب جنوب حفظ بشه اونوقت یه سری افراد !!!؟قرارداد ترکمنچای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
ناشناس ١٠:٢٧
باشه عزیزم نفهم بمون. کافیه یه لحظه ببینی اوناییکه با غرب هستن کجان و اوناییکه با شرق هستن کجان
دیگه حرفی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
آقای ۱۱:۱۷ لازم نیست صبر کنی الان هم معلومه همین افغانستان جلو چشمته یا همان عربستان که شاید ثروتمند ترین کشور جهان است از نظر درآمد نفتی ، ولی یک هفته بدون اتکا به آمریکا نابود خواهند شد و سایر حکومت های وابسته به آمریکا به همین شکل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
سر آغازی برای فروش ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
پول مفت دارم که به ویلموتس بدیم ولی برای ایجاد این پایگاه نداریم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
جنوبگان ولش معیشت مردم چی میشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
تو قطب شمال و جنوب باید فقط استفاده توریستی و علمی بشه اونم بدون زباله ریزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
جنوبگان روسیه شمالگان چین
-
علی
۰۷:۵۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
واقعا چه تحقیقاتی در قطب جنوب می کنند ؟؟؟ لطفا کلی گویی نکنید ! آیا زمین کروی نیست چون انتهایی برای جنوبگان پیدا نشده و هیچ پروازی به انتهای آن نرسیده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا اطلاعات گسترده برای خوانندگان قرار نمی دهید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۴۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
جنوبگان را حسینیه کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۱۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
به پرچم ان کشورها نگاه کنید وضعیت معیشت مردمش و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی را خوب نگاه کنید حال کشوری که در تامین حقوق کارگرش مانده جنوب کشورش سراسر از کمبودها هست ایا جایی برای جنوبکان می ماند
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۷:۱۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
روسیه چه خو اشتهاست میخواهد همه شمالگان رو کامل داشته باشد و بواسطه ایران جنوبگان رو . اگر این جای آمریکا بود میخواست کل دنیارو بگیره
آخرین اخبار