روزنامه دیلی تگراف سفر رئیس جمهور روسیه به پکن و دیدار با رئیس جمهور چین را آغاز ورود به عصر ژئوپلیتیکی جدیدی معرفی کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - روزنامه دیلی تلگراف نوشت بیانیه مشترک مسکو و پکن که در نتیجه سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به چین با  شی جین پینگ، همتای چینی‌اش به تصویب رسید، نماد گذار به ساختار کاملا متفاوتی از روابط بین الملل است.

بنا بر نوشته دیلی تلگراف، برگزاری این دیدار آن هم در لحظه‌ای که تنش‌های بین المللی علیه مسکو افزایش پیدا کرده، آغازگر ورود به یک عصر ژئوپلیتیکی جدید است. از این پس، سلطه جهانی غرب به رهبری آمریکا دیگر امری مسلم انگاشته نخواهد شد و قابل تحمل نیست.

در مقاله این روزنامه آمده است: پس از دهه‌ها تحقیر، ابرقدرت‌های مستبد جهان از روی زانو‌های خود برخاسته‌اند و نظم جهانی ناعادلانه پس از جنگ سرد را به پایان خواهند رساند.

دیلی تلگراف از رئیس جمهور روسیه به عنوان برنده فوری نام برده و اعلام کرده داشتن چین به عنوان متحد به روسیه کمک می‌کند تا مواضع خود را در عرصه سیاسی جهانی تقویت کند و همچنین پیامد‌های تحریم‌های احتمالی غرب را در صورت تهاجم فرضی روسیه به اوکراین کاهش دهد.

 همچنین این مقاله نوشته است که مشارکت نزدیک چین و روسیه به آمریکا اجازه نمی‌دهد تمرکز توجه را به وضعیت منطقه اقیانوس آرام که برای واشنگتن به عنوان جهت گیری سیاست خارجی اولویت دارد، معطوف کند. با وجود اینکه روسیه دارای زرادخانه هسته‌ای عظیم و ارتشی قدرتمند و موثر است، اما چین ثروتمندتر و پرجمعیت تر دست بالا را در روابط بین دو کشور خواهد داشت.  در حال حاضر  چین و روسیه یک هدف مشترک دارند پایان  پکس امریکانا (Pax Americana) یعنی برتری آمریکا.

گفتنی است پوتین روز جمعه وارد پکن شد و با همتای چینی خود دیدار کرد. این اولین سفر رئیس جمهور روسیه به چین از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا بود. پس از مذاکرات که در بالاترین سطح خود برگزار شد، روسیه و چین، بیانیه مشترکی درباره عصر جدید روابط بین‌الملل و توسعه پایدار جهانی به امضا رساندند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
همه دنیا باید علیه آمریکا متحد بشن چون آمریکا سر همه دنیا رو به باد داره میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
آمریکا = نابودگر دنیا
آخرین اخبار