وزیر خارجه گفت: گفت‌وگو و همکاری جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی می‌تواند به حل مشکلات منطقه و جهان اسلام کمک کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - این گفته آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور در گفت‌وگوی تلفنی عصر امروز با دبیر کل سازمان همکاری اسلامی است که در آن، حسین ابراهیم طه از بازگشایی و مشارکت فعال نمایندگی ایران در این سازمان استقبال کرده است.

دبیر کل سازمان همکاری اسلامی نقش جمهوری اسلامی ایران را به عنوان عضو مؤسس و فعال بسیار مهم دانسته و از برگزاری روند گفت‌وگو‌ها بین ایران و عربستان سعودی حمایت کرده است.

جمهوری اسلامی ایران اخیراً نمایندگی خود را نزد سازمان همکاری اسلامی در جده عربستان بازگشایی کرده و از صدور روادید برای سه دیپلمات ایرانی از سوی عربستان سعودی، برای استقرار در این سازمان خبر داده است.

این اتفاق پس از آن رخ می‌دهد که از حدود ۵ سال پیش، عربستان سعودی از قطع روابط دیپلماتیک و تجاری خود با ایران خبر داده بود.

ایران و عربستان در چندین ماه گذشته در سطوح مختلف و غیر رسمی روابط خود را دوباره از سر گرفتند که برخی دلایل آن را تغییر دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از کنار رفتن دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو و همچنین موضوع جنگ یمن و ائتلاف سعودی می‌دانند.

فروردین ماه امسال یک منبع آگاه به باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد که ایران و عربستان درباره یمن گفت‌وگو داشته‌اند.

این منبع آگاه گفته بود «عربستان در این مذاکره به دنبال وساطت ایران در زمینه درگیری با حوثی‌ها و انصارالله است، چراکه عربستان در این درگیری‌ها تحت فشار قرار دارد. ایران همچنین در این مذاکره توصیه کرده که عربستان چه کار‌هایی برای مذاکره با یمن باید انجام دهد.»

به گفته منبع آگاه، به نظر می‌رسد این گفت‌وگو‌ها در سطح مقامات امنیتی انجام شده باشد.

اوایل پاییز امسال سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد در چند ماه گذشته تماس‌های منظم‌تری با عربستان سعودی انجام شده و «درباره موضوعات دو جانبه گفت‌وگو‌های خوبی صورت گرفته است.»

آذر ماه سامح شکری، وزیر امور خارجه عربستان سعودی اگرچه در ادعاهایی، از عملکرد ایران در قبال جنگ یمن و تلاش برای دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای انتقاد کرد، اما از رویکرد باز ریاض برای ادامه چند گفت‌وگوی انجام شده میان ایران و عربستان خبر داد.

بیستم دی ماه هم سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری خود گفت که دور بعدی گفت‌وگو‌ها میان ایران و عربستان به میزبانی عراق در حال برنامه ریزی است.

آقای خطیب زاده گفت «ما تلاش کردیم به رغم همه پرونده‌های اختلافی و مصلحت اندیشی درباره منطقه، برای برقراری روابط پایدار بین دو کشور گفت‌وگو‌ها را انجام بدهیم.»

وزیر امور خارجه همچنین در گفت‌وگوی تلفنی امروز خود از دبیر کل سازمان همکاری اسلامی برای سفر به ایران دعوت به عمل کرد که مورد استقبال حسین ابراهیم طه قرار گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۰۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
مذاکره با کشوری مثل عربستان هیچ کمکی به ادم شدن تینخا نمیکند .وگرنه فقط باید به این کشورهای فاسد امتیاز داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
پس مشخص شد دوکشورایران وعربستان عامل اشوب منطقه هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
چقدر با هوشی ! اسفند دود کن برا خودت چشم نخوری !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
نکن این کارها یمن فراموش کردی عربستان دشمن شماره یک ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
این وهابی ها فقط زبان آتش را میفهمند وبس
آخرین اخبار