مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۰۰۰ دستگاه رمزارز غیرمجاز در استان کرمانشاه کشف شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- محمد مرادی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد گفت: تعداد مشترکان برق روستایی قبل از انقلاب ۳۳۹۹ نفر در سراسر کشور بوده و اکنون به ۳۸ هزار خانوار رسیده است و بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است.

در استان کرمانشاه بیش از ۹۹ درصد روستا‌ها از نعمت برق برخوردار هستند عنوان کرد: خطوط انتقال و پست‌های فوق توزیع نسبت به قبل از انقلاب ده‌ها برابر ارتقا یافته است.

 قبل از انقلاب ۱۰۲ روستا در استان از نعمت برق برخوردار بودند و اکنون به ۲۵۵۰ روستا رسیده است؛ تعداد چاه‌های بخش کشاورزی از ۴۱ حلقه قبل از انقلاب اکنون به بیش از ۶۰۰۰ حلقه رسیده است.

 تولید برق در استان از طریق نیروگاه بیستون و اسلام‌آباد غرب و زاگرس انجام می‌شود. ۸۱۱ هزار و ۳۵۴ مشترک در پنج بخش در استان کرمانشاه وجود دارد و از ۲۵۷۰ روستای دارای سکنه ۲۵۵۰ روستا دارای برق هستند و مابقی روستا‌ها خالی از سکنه، فصلی یا دارای خانوار‌های محدود هستند.

شرکت توزیع در ۲۵ هزار کیلومتر پهنه خدمات ارائه می‌دهد و در ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق نیز خدمات ارائه می‌شود؛ در بارش برف اخیر برق ۲۱۵ روستا قطع شد که با همکاری مردم و نیرو‌ها در کمترین زمان به شبکه متصل شدند.

 ۸۳ درصد مشترکان خانگی هستند. ۱۳ درصد مشترکان تجاری، کمتر از یک درصد صنعتی و مابقی کشاورزی هستند، اما ۴۱ درصد مصرف مربوط به بخش خانگی است در حالی که این میزان در کشور ۳۰ درصد است.

 دو درصد مشترکان کشور مربوط به استان کرمانشاه است. استان کرمانشاه در حوزه عمومی و اداری پرمصرف است به طوری که ۱۷ درصد مصرف مربوط به این بخش است در حالی که در کشور ۸.۵ درصد است

مصرف برق بخش کشاورزی استان ۲۰ درصد است در حالی که میانگین کشوری ۱۴ درصد است. ۱۱ درصد مصفر برق استان در حوزه صنعت است در حالی که در کشور ۳۷ درصد است و مصرف برق در بخش تجاری و معابر نیز معادل میانگین کشوری است.
وی با بیان اینکه ۱۸ هزار و ۷۰۰ ترانسفورماتور در استان وجود دارد عنوان کرد: طول شبکه فشار متوسط ۱۲ هزار و ۷۵ کیلومتر، فشار ضعیف ۷۱۷۶ کیلومتر است و سهم تجهیزات نسبت به کشور حدودا دو درصد است.

محل مصرف عوارض برق در اصلاح و بهینه شبکه‌های روستایی است. امسال از محل عوارض برق روستایی ۴۵۰ روستا اصلاح و بهینه شده است.

عشایر کوچ‌رو نیز از طریق سلول‌های خورشیدی سیار از خدمات برق برخورار می‌شوند. ۴۴۸ دستگاه سلول خورشیدی تحویل عشایر استان شده و تا پایان سال ۱۰۰ دستگاه دیگر افزوده می‌شود که ۱۰ درصد هزینه آن به عهده متقاضی است.

مشترکان کرمانشاهی ۷۷ میلیارد تومان به شرکت برق بدهی دارند. از ابتدای سال تاکنون ۳۰۰۰ دستگاه رمزارز در استان کشف شده است.

 در دهه فجر ۲۰ پروژه برق‌رسانی با اعتبار ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح می‌شود. بیش از ۷۰ روستا در قالب ۱۶ پروژه برق‌دار می‌شوند و ۴۰ کیلومتر تعویض سیم به کابل خودنگهدار در این ایام انجام می‌شود.

 امسال ناترازی تولید و مصرف به دلیل گرمای زودرس و خشکسالی بسیار مشخص بود. بخشی از نیروگاه‌های آبی از مدار خارج می‌شد و در نهایت مصرف مشترکان محدود شد.

 برای اینکه در تابستان سال آینده مشکلی برای مشترکان ایجاد نشود در قانون بودجه اصلاح تعرفه انجام شد. مصرف ۸۰ کیلووات در ماه کم‌مصرف، ۸۰ تا ۲۰۰ کیلووات خوش مصرف و بیش از ۲۰۰ کیلووات در ماه پرمصرف محسوب می‌شود.

هدف از این طرح تشویق مشترکان پرمصرف به رعایت الگوی مصرف است. الگویی برای این موضوع تعریف شده که تمام نیاز‌های خانوار را پوشش می‌دهد و معادل ۲۰۰ کیلووات مصرف در ماه است و در صورت رعایت این الگو افزایش قیمت در تعرفه اعمال نمی‌شود.

 ۱۰ درصد مردم استان کم‌مصرف، ۶۵ درصد خوش‌مصرف هستند و در مجموع ۷۵ درصد مردم در حد الگوی تعریف شده مصرف می‌کنند. میانگین مصرف در فصل سرد سال ۲۰۰ کیلووات است و در فصل گرم در شهر کرمانشاه و مناطق عادی به ۳۰۰ کیلووات ساعت می‌رسد، اما در مناطق گرمسیری ۳۰۰۰ کیلووات است.

 مشترکانی که بیش از ۱.۵ برابر الگو مصرف کنند قیمت برق برای آن‌ها ۱.۵ برابر قیمت تمام شده است. مشترکانی که دو برابر الگو برق مصرف کنند ۲.۵ برابر بخشی از قیمت تمام شده است و به همین ترتیب افزایش می‌یابد.

 مشترکان با استفاده از برنامه «برق من» می‌توان مصرف برق خود را مدیریت و بسیاری از خدمات را به صورت غیرحضوری دریافت کنند. طرح برق امید اکنون در کشور اجرا نمی‌شود، اما افرادی که مددجوی کمیته امداد یا بهزیستی باشند در صورتی که ۵۰ درصد الگو را مصرف کنند برق آن‌ها رایگان می‌شود.

انتهای پیام/ ط.پ

برچسب ها: شرکت برق ، برق ، مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.