سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از وضعیت تالاب ها، این زیست بوم های حساس و ارزشمند در استان خبرداد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد- مهدی اله پور گفت: مشکلات و چالش‌هایی بر اثر خشک شدن تالاب‌ها برای زیست بوم منطقه اتفاق می‌افتد و یکی از راه‌های مدیریت گرد و غبار و ریز گرد‌ها حفاظت از تالاب‌ها می‌باشد.

عمدتاً تالاب‌ها به صورت اکوتون تلقی می‌شود؛ اکوتون‌ها مناطق گذرگاهی بین دو یا چند جامعه متمایز یا محیط زیست آبی و خشکی به شمار می‌آیند که غرقابی شدن خاک باعث به وجود آمدن پوشش گیاهی ویژه‌ای می‌شود.

تالاب های دائمی در خراسان رضوی

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی یازده تالاب دائمی و حائز اهمیت وجود دارد که شامل، اثر طبیعی ملی دریاچه بزنگان، رودخانه حفاظت شده کشف رود، رودخانه حفاظت شده تجن، چشمه سبز در داخل منطقه حفاظت شده بینالود، کال مژن آباد در داخل منطقه حفاظ شده سیرخون، کال شور سبزوار در داخل پناهگاه حیات وحش شیراحمد، رودخانه زنگلانلو در داخل منطقه حفاظت شده ارس سیستان، کال شور گناباد در داخل منطقه شکار ممنوع نوبهار و سه کوهک، کال شور نیشابور در داخل منطقه شکار ممنوع رئیسی، رودخانه هریرود در داخل منطقه شکار ممنوع مرزی، رودخانه شمخال در داخل منطقه حفاظت شده دربادام، می‌باشد و برنامه حفاظتی آن با جدیت و نگاه ویژه دنبال می‌شود.

اله پور گفت: در جهت اجرای عملیات حفاظتی برای اراضی ملی و پهنه‌های تالابی رودخانه تجن و برای جلوگیری از تعارضات، اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اجرای برنامه سیپا با عملیات ظرفیت سازی، آموزش، مشارکت و آگاهی رسانی جوامع محلی حوزه رودخانه تجن به منظور ارتقاء سطح فرهنگ زیست محیطی و شناخت اهمیت و ارزش و کارکرد‌های تالاب، صورت پذیرفت.

به گفته اله پور، در این خصوص ۲ هزار و ۴۴۰ متر عملیات فنس کشی و سیم خاردار، جهت تفکیک اراضی ملی و مستثنیات و جلوگیری از تعارضات دام، تخریب و تصرف و بوته کنی و همچنین حفاظت از جنگل قاسم خانی که به عنوان یک ذخیره گاه جنگلی در منطقه سرخس می‌باشد، انجام شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: به منظور کنترل و پایش رودخانه حفاظت شده تجن، به ویژه موضوعات حقابه، تعارضات، پروژه بازسازی و تکمیل پاسگاه حفاظت محیط زیست تجن با هدف حفاظت بهتر از این تالاب و رودخانه ارزشمند، انجام شده است.

او گفت: اجرای عملیات مهندسی و مکانیکی اثر طبیعی - ملی دریاچه بزنگان، با ایجاد دیواره ساحلی به منظور هدایت روان آب و سیلاب‌ها و به جهت احیاء و تأمین آب و حقابه دریاچه بزنگان برای حفاظت از این سرمایه ارزشمند الهی صورت گرفته است.

پیگیری جدی برای احیای تالاب های خراسان رضوی

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تغییر اقلیم، عدم تخصیص حقابه زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه ها، اجرای طرح‌های توسعه و زیربنایی بزرگ بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی، ورود آنواع آلاینده‌ها شیمیایی و فیزیکی، آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های کشاورزی و دامداری، آتش سوزی و خشکسالی‌های متمادی، چندین شکار و صید غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی را از تهدیدات و مشکلات تالاب است و اقدامات احیایی تالاب‌های استان با جدیت درحال پیگیری و انجام است.

انتهای پیام//ص. ب.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.