در فصل سرما حیوانات وحشی شامل گرگ، خرس، پلنگ و آهو به علت گرسنگی برای تهیه غذا به مناطق روستایی حمله ور شده و اهالی به علت ترس از جان خود با جانوران مقابله و درنتیجه جان بسیاری از این موجودات از بین رفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز -  یکی از روستاییان گفت: حیوانات جزیی از زندگی ما انسان‌ها هستند و نباید براثر بی‌توجهی جان آنان گرفته شود و نیز باید بستری فراهم شود تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

حمله حیوانات وحشی به روستا در زمستان/ خطر در کمین حیوانات در حال انقراض

لیلا جویایی رئیس اداره حیات‌وحش سازمان محیط استان فارس گفت: نزدیکی حیوانات به مناطق انسانی به دلایل مختلف از جمله بارش سنگین برف در زیستگاه‌های حیات‌ وحش و پیدا کردن غذا انجام می شود.

او گفت: در فصل زمستان جانوران علف خوار مانند آهو و کل برای پیدا کردن غذا از منطقه حفاظت‌ شده پارک ملی بمو خارج می‌شوند که برای جلوگیری از خارج شدن و پراکندگی حیوانات علف خوار از منطقه حفاظت‌ شده و اداره کل محیط‌ زیست اقدام به تهیه و علوفه کرده و این حرکت گام مثبت برای مقابله با گرسنگی حیوانات کرده است.

جویایی گفت: به دلیل نبود مدیریت دهیاری‌ها، پسماند‌ها منبع خوبی برای جذب حیوانات شامل شغال و کفتار و به‌ویژه جانوران وحشی شده و در نتیجه مشکلات، نارضایتی و وحشت را برای روستائیان ایجاد کرده است.

رئیس اداره حیات‌ وحش سازمان محیط استان فارس گفت: به مسئولان و متولیان دهیاری‌ها توصیه می‌شود، پسماند‌ها را به‌ صورت بهداشتی دفع و از محدوده روستا خارج کنند تا بستری جذاب برای حیات‌ وحش نشود.

او گفت: برای حفظ جان حیوانات به‌ ویژه پلنگ، خرس و گرگ که در معرض انقراض هستند از روستاییان درخواست می‌شود هنگام مشاهده حیوانات، به ماموران گشت و کنترل محیط‌زیست اطلاع دهند تا بلافاصله اقدام به تله گیری کنند.

جولایی تلف و کشته شدن حیوانات در معرض انقراض براثر برخورد با اتومبیل در جاده‌ها را گریز ناپذیر دانست و گفت: امسال  هیچ‌گونه برخورد اتومبیل با حیوانات در حال انقراض نداشتیم اما در طول سال‌های گذشته چنین مواردی مشاهده‌  شده و بسیاری از جانوران وحشی براثر  برخورد با اتومبیل  و قطار جان خود را از دست‌ داده‌اند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.