شامگاه چهارشنبه مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی سنتی "جام گلگون" از تولیدات حوزه هنری کردستان با حضور جمع کثیری از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سنندج امین مرادی شامگاه چهارشنبه در مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی سنتی "جام گلگون" از تولیدات حوزه هنری کردستان که با حضور جمع کثیری از هنرمندان وعلاقه‌مندان موسیقی پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد، گفت: در طول چند سال گذشته با همکاری هنرمندان و تلاش همکاران اقدامات بسیار خوبی در زمینه توجه به مو سیقی اصیل و متعهد به انجام رسیده که بخش اعظمی از اعطای شهر خلاق موسیقی به سنندج مرهون این تلاش‌ها است.

رئیس حوزه هنری کردستان به جشنواره دف نوای رحمت و همنوازی هزار دف نواز در عمارت خسرو آباد اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از عناوینی که کردستان به آن مفتخر است  ثبت دف و دف نوازی به عنوان میراث معنوی کردستان و پایتختی دف جهان به نام سنندج می باشد.

او با اشاره به اینکه کردستان سرزمین آوا‌ها و نواهاست می گوید: تولید آلبوم‌های موسیقی "گول هه نار" با صدای دیلان نصیری، "دَریاب ودُریاب " با صدای "محی الدین شعبانی"، "کوسالان" با گویش اورامی با صدای " هیوا شاه محمدی"، " چل چرا" نوازندگی نرمه نای اثر استاد اسماعیل مردانی که ان شاء ا... تا چند روز آینده از آن رونمایی بعمل می‌آید و آلبوم "جام گلگون" اثر استاد جلیل رحمتی با صدای دلنشین "داریوش گودرزی" از جمله تولیداتی است که در زمینه آلبوم‌های موسیقی توسط حوزه هنری به انجام رسیده است.

مرادی گفت: در بخش تولیدات مکتوب نیز کتاب دو جلدی "آموزش دف نوازی " تألیف فرزاد عندلیبی، کتاب "پرواز" قطعاتی برای کمانچه اثر راشد بابا شهابی، کتاب و سی دی "سمفونی اورامان تألیف و پژوهش مهدی احمدی، کتاب و سی دی " مفهوم بند در موسیقی مُکریان " تألیف و پژوهش کژوان ضیاء الدینی بخش از فعالیت‌های حوزه هنری کردستان در بخش موسیقی بوده است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: برگزاری کارگاه‌های متعدد آموزشی با دعوت از اساتید مطرح ایران وجهان از چمله پرفسور لوریس چکناواریان، پرفسور فروغ کریمی، دکتر نادر مشایخی، پرفسور رونالد دپه در کنار حمایت از گروه‌های موسیقی همچون ارکستر فیلارمونیک کردستان و حضور در سه دوره جشنواره موسیقی فجر و برنامه‌های متنوع دیگر در چند سال اخیر به انجام رسیده است.

او معرفی و تجلیل از هنرمندان شاخص استان را بخشی دیگر از اقدامات حوزه هنری در بخش موسیقی عنوان کرد و گفت: تجلیل از اساتید بیژن کامکار، اردشیر کامکار، ارسلان کامکار، دکتر حمید اردلان، صدیق تعریف، دکتر جلیل عندلیبی، دکتر براتعلی نورانی، عبدالله قربانی، خلیفه میرزا آغه غوثی، خلیفه سقزی، خلیفه سید شمس الدین سید زاهدی، خلیفه نبی فاتحی، حاج موسی حسن نژاد، حاج ماشاء ا... بختیاری، میرزا مراد عزیزی و ساخت مستند پرتره بسیاری از این عزیزان از فعالیت‌های ماندگاری است که توسط حوزه هنری صورت گرفته است.

مرادی با تأکید بر اخلاق به عنوان یک اصل مهم در هنر می گوید: هنر بدون اخلاق هنری و هنرمند بدون اخلاق انسانی با هزاران قدرت در تکنیک فاقد مقبولیت است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان در پایان گفت: در قالب دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن استان کردستان که تا کنون ۴ عنوان آن منتشر شده است تا آخر سال جاری ۵ عنوان دیگر منتشر می‌گردد که دو عنوان از آن مختص موسیقی در کردستان است.

جدایی موسیقی مناطق و نواحی از موسیقی ایرانی، نابودی موسیقی ایرانی است

جلیل رحمتی آهنگساز و نوازنده ساز تنبور گفت: موسیقی دستگاهی و ردیفی ایران کلا برگرفته از موسیقی اقوام ومناطق ایران می باشد و جدایی این موسیقی از موسیقی ایرانی عامل از بین رفتن موسیقی ایرانی است.

او می گوید: ساز تنبور بر اساس استاد بدست آمده در شوش و همچنین سنگ نوشته‌های کیوان و بنی یونس اطراف شهر موصل عراق قدمت این ساز به ۶۰۰۰ سال می‌رسد و به نوعی قدیمی‌ترین ساز دنیا تنبور است.

این اهنگساز کردستانی موسیقی عرفانی را یک موسیقی درون گرایانه عنوان کرد وگفت: این موسیقی فرد را به تفکر و آرامش وا می‌دارد و انسان را به خود و درونش نزدیک‌تر می‌کند و این همان زمینه عرفان است  و انسان مستعد را از خواب غفلت بیدار کرده و انسان را به اوح عالم معنوی سوق می‌دهد.

سرپرست گروه تنبور نوازان مشتاق موسیقی اصیل ایرانی را دارای جایگاهی والا در موسیقی عرفانی عنوان کرد و گفت: وجود مقام‌های گوناگون و متنوع تأثیر بسزایی در تولید احساس در شنونده دارد و این تنوع توانسته است خواسته‌های تمامی سلایق و عقیده‌ها را برآورده کرده و بازگوی نیاز‌های روحی و جسمی انسان‌ها باشد.

خالق اثر جام گلگون گفت: تمامی اعضای این گروه از هنرمندان کردستانی هستند که در چند سال اخیر با حمایت حوزه هنری به فراگیری نوازندگی تنبور مشغول شده اند.

رحمتی در خصوص آلبوم موسیق جام گلگون و انتخاب اشعار گفت: سعی کردم با انتخاب این ترانه‌ها حال وهوای عاشقی را در کار‌ها به شنوندگان القاء کنم و امیدوارم مخاطبین اثر از آن لذت ببرند.

او می گوید: در خصوص ساخت و تنظیم تصانیف نیر از زاویه جدیدی به اجرای موسیقی عرفانی تنبور نگاه کرده ام و حتی بار تنظیم مقدمه (اورتور) تلاش شده تا نه به خود تصنیف شبیه باشد و نه با قطعه ببگانه و این سبب شد تا همخوانی‌های صورت گرفته هم با ترانه هم با خود تصنیف و هم با ریتم ملودی همخوانی داشته باشد.

این آهنگساز و نوازنده تنبور با تأکید بر حفظ امانتداری در اجرای قطعات گفت: در خصوص ریتم قطعات نیز سعس شده است از تنوع ریتمی بیشتری استفاده شود و از ریتم‌هایی که در تنبور کمتر استفاده شده است استفاده گردد.

او در پایان با قدردانی از حضور اساتید و هنرمندان در این محفل بر ضرورت حمایت از هنر و هنرمند توسط تمامی دستگاه‌ها تأکید کرد و گفت: امروز حوزه هنری اصلی‌ترین حامی هنرمندان در استان است و امیدوارم روزی برسد که این حمایت‌ها به عنوان یک الگو مورد توجه سایر دستگاه‌ها واقع شود.

حمایت از موسیقی مارکتی، نابودی موسیقی ایرانی را به همراه دارد

مهدی احمدی رهبر ارکستر فیلارمونیک کردستان با اشاره به گسترش موسیقی‌های مارکتی در جامعه گفت: حمایت‌های صورت گرفته از آن سبب از بین رفتن موسیقی سنتی شده است.

او گفت: بخش قابل توجهی از آنچه که امروز در کردستان و در بخش تولیدات موسیقایی شاهد آن هستیم حاصل حمایت‌هایی است که توسط حوزه هنری صورت می‌پذیرد و عملا اتفاق دیگری در بخش حمایت از تولید اثر را شاهد نیستیم.

رهبر ارکستر فیلارمونیک کردستان با هشدار نسبت به خانواده‌ها در خصوص خطر استفاده از موسیقی غیر استاندارد همچون موسیقی‌های امروزی گفت: بسیاری از این افراد به منظور پر کردن خلاء ایجاد شده ناشی از ضعف اثر با بهره مندی از تکنولوژی‌های روز صدا و افزایش شدت صوتی دانسته و ندانسته به شنوایی مخاطبین اثر آسیب می‌رسانند.

او می گوید: ایجاد لذت کاذب در بین مخاطبین و ترویج فرهنگ غلط در پوشش و حرکات در اجرا‌هایی که شاهد آن هستیم در کنار خیانت به مخاطب بطوری که در اجرا‌های زنده متوسل به پلی بک می‌شوند که نمونه‌های آن بار‌ها و بار‌ها چه در سنندج و چه در جا‌های دیگر مشاهده شده است تا زنگ خطر نابودی موسیقی اصیل و سنتی به صدا در آید.

این استاد دانشگاه گفت: آنچه امروز شاهد آن هستیم نوید بخش آینده خوبی برای موسیقی اصیل ایرانی نیست و تک صدا‌هایی که در تولید آلبوم‌های موسیقی سنتی به گوش می‌رسد نمی‌تواند در مقابل این هجمه سنگین با حامیان قدرتمندش اثری تأثیر گذار در فرو کاستن از این خطر بالقوه داشته باشد.

او آلبوم "جام گلگون" را اثری ارزشمند دانست و گفت: استاد رحمتی با بیش از ۴ دهه فعالیت هنری با اخلاق و منشی بسیار ارزشمند همواره در جهت اعتلای موسیقی سنتی تلاش کرده است وامیدوارم نمونه این انسان‌های هنرمند و با اخلاق در جامعه افزایش پیدا کند.

احمدی در پایان گریزی هم به سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی زد و با انتقادی تند نسبت به رویکرد مسئولین در زمینه توجه به اهداف آن گفت: آنچه که امروز ما از آن بهره مندیم تنها عنوانی است بدون اقدامات عملی لازم که نتوانسته است زمینه اعتلای موسیقی در سنندج شود.

درادامه مراسم پنل تخصصی با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه مهدی احمدی کارشناس ارشد موسیقی و رهبر ارکستر فیلارموینک کردستان، حمید حاصلی کارشناس ارشد موسیقی، کژوان ضیاء الدینی کارشناس ارشد موسیقی و مسدول واحد موسیقی حوزه هنری کردستان برگزار و پس از اجرای دو قطعه از آلبوم جام گلگون توسط گروه تنبور نوازی مشتاق، رونمایی و تقدیر از گروه مشتاق انجام شد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار