مدیرعامل شرکت دخانیات کشور گفت: در سال ۹۷ دولت وقت به دو شرکت خارجی مستقر در ایران ارز دولتی پرداخت کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان ساری-  شیخان در جمع خبرنگاران مازندرانی گفت: پرداخت ارز دولتی به دو شرکت خارجی تولید کننده سیگار در حالی اتفاق افتاد که دولت وقت همین ارز را برای شرکت دخانیات ایران قائل نبوده است و ترجمه این مطلب چیزی جز رانت، فساد و وادادگی نیست.

او می گوید: موضوع تأسف‌بار‌تر این است که رئیس جمهور وقت در سال ۹۸ با سفر به یکی از استان‌ها، خط پرایمری شرکت خارجی را افتتاح می‌کند و این منجر به تضعیف تولید داخلی می‌شود و همه این حرکات نشانگر اوج انفعال است.

بر اساس گزارش‌ها گردش مالی دخانیات در کشور چیزی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است که ۷۰ درصد سهم بازار محصولات دخانی کشور را دو شرکت خارجی دارند.

کشور در سال‌های ۹۰ الی ۹۲ رکورد تولید ۲۵ میلیارد نخ را تجربه کرده بود ولی متاسفانه در چند سال گذشته تولیدات محصولات دخانی کشور به زیر ۱۰ میلیارد نخ رسیده است.

به گفته مدیرعامل شرکت دخانیات کشور این شرکت در سه حلقه تامین، فروش و سرمایه‌گذاری دچار رانت و فساد بوده به گونه‌ای که سهم ما کم، تولید کاهش و رقبای خارجی ما افزایش تولید داشتند و سرمایه ملت ایران را از کشور خارج می‌کنند.

او از مافیای محصولات دخانی به عنوان جریانی هنرمندانه و خزنده نام برد و گفت: با وجود اینکه تبلیغ در عرصه دخانیات در سوپر مارکت‌های داخل کشور ممنوع است، اما استند‌های تبلیغاتی شرکت‌های خارجی به فراوانی در فروشگاه‌ها وجود دارد، اما محصولات ابرانی تبلغی نمی‌شود و اوج فاجعه و بی برنامگی و واددگی است.

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور افزود: شرکت دخانیات زمانی ۲۰ هزار پرسنل داشت، اما امروز به ۶ هزار نفر رسیده و خانواده کشاورز صنعت توتون کار و تنباکو در کشور نیز از ۲۰ هزار نفر به کمتر از ۲ هزار نفر رسیده است.

پارسال بیش از هزار تن توتون از مزارع کشور برداشت شد در حالی که این میزان سال‌های گذشته فقط در مازندران بیش از ۴ هزار تن بود.

سطح کشت توتون در کشور نیز سال‌های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده به گونه‌ای که مازندران در سال‌های گذشته بیش از ۲ هزار هکتار زمین کشت توتون داشت، اما امروز به کمتر از ۲۰۰ هکتار رسیده است.

مدیرعامل شرکت دخانیات گفت: در حالیکه توتون را از خارج با قیمت ۸ الی ۹ دلار وارد و از کشاورز ایران یک دلار خریداری می‌کنند و دلال‌های این عرصه متصل به کانون‌های قدرت هستند از جیب کشاورز برداشت میکنند به صنعت داخلی آسیب می‌زنند و دنبال واسطه گری و رانت هستند.

به گفته شیخان مدیریتی که حجم تولید کشور ما را کاهش داده، به جیب کشاورز دستبرد می‌زند و به کشت ما آسیب وارد کرده و سهم بازار ما را کم می‌کند مدیریتی جز مدیریت رانتی نیست و مدیریتی است که به غرب وابسته است و به توان داخلی اعتماد ندارد و ما مخالف این نوع مدیریت هستیم.

چوب حراج به برند‌های ایرانی

او با طرح این سوال که آیا هیچ کشوری برند خود را مفت می‌فروشد یا خیر، گفت: مافیای زور و تزویر زمانی برند بیستون شرکت دخانیات را به چوب حراج زدند و باید دید پشت قصه این واگذاری رانتی و همراه با فساد قصه چه کسی بود و چرا منجر به بروز این حرکت شد؟

به گفته شیخان این برند به رغم اینکه قیمت کارشناسی آن رقم بسیار بالا بود به نازلترین قیمت فروخته شد و تعمدا تولید برخی از برند‌های ما را پایین می‌آورند که فضا را برای برند خارجی در بازار مهیا کنند.

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور می گوید: صحنه بسیار پیچیده و مافیای خطرناکی پشت این قصه فعال است، ما از رسانه‌ها انتظار داریم در تقابل با این ظلم و فساد کمک حال شرکت دخانیات کشور باشند

او گفت: یک مرکز نظارتی تأسیس کردند که بر صنعت دخانیات نظارت داشته باشد اما از روز تأسیس حجم تولیدات داخل افت پیدا کرد، تعداد کارگران کم شد و در عوض ۲ شرکت خارجی بزرگتر شدند که قطعا باید این رویه‌های نادرست و معضلات اساسی در دولت آقای رئیسی اصلاح شود.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
این دکترهای وزارت بهداشت اگر واقعا به فکر سلامتی هستند چرا سیگار را کلا ممنوع نمیکنن؟؟؟؟؟
آخرین اخبار