رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص اقدامات انجام گرفته برای نوسازی و مقاوم‌سازی خانه های روستایی توضیحاتی را ارائه داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

تا چه حد مقاوم سازی خانه های روستایی انجام شده است؟

نیکزاد: با بحث مدیریت واحدهای روستایی به شدت موافق هستیم. جلسات مختلفی در مجلس و دولت در سنوات گذشته در این خصوص برگزار شده است.

تعداد زیادی از روستاهای ما به برکت نظام، معابر، امکانات زیربنایی آب، برق، گاز و تلفن دارند. خیلی از روستاهای ما تبدیل به شهر شده اند. حدود ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار داریم.

تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار ما دارای نقشه هادی هستند، ما در اوایل انقلاب حتی یک روستا که دارای طرح هادی باشد نداشتیم اما در بعد از انقلاب طرح هادی شروع شد. در طرح هادی محل کاربری های مذهبی، آموزشی-درمانی، مسکونی و معابر روستاها مشخص می شود.

در راستای قانون جهش تولید مسکن چه اقداماتی انجام شده است؟


نیکزاد: طبق قانون جهش تولید مسکن که در ۲۴ شهریور ماه جهت اجرا به دولت ابلاغ شده است سالیانه باید یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود که از این تعداد ۲۰۰ هزار سهم روستاها است. اگر بتوانیم همین روند را ادامه دهیم می‌توانیم در سال ۱۴۱۰ در کشور جشن بگیریم که حتی یک واحد مسکونی غیر مقاوم نخواهیم داشت اما انجام این مسئله در اوایل کار کمی سخت تر است.

در روستاها آنهایی که وضعیت مالی خوبی داشتند در نوسازی ها پیش رو بودند و افرادی که مانده‌اند به لحاظ مالی نسبت به آنهایی که مقاوم سازی کردند ضعیف هستند و این مسئله ایجاب می‌کند تا حمایت‌های دولت در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ادامه داشته باشد و ادارات حمایتی بیشتر به پای کار بیایند.

بنیاد مستضعفان، کمیته امداد بهزیستی و ستاد اجرایی برنامه های متنوعی دارند در خصوص کمک به نوسازی واحدهای باقیمانده غیر مقاوم در روستاها وارد میدان شدند.

شورای عالی مسکن به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود، اعضای شورای عالی مسکن در قانون کاملا مشخص شده است که شامل معاون اول رئیس جمهور، وزیر نیرو ،وزیر کشور، وزیر صنعت، وزیر امور اقتصاد و دارایی ، وزیر تعاون، وزیر نفت ، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس بنیاد مسکن عضو این شورا هستند.

شورای عالی مسکن دو هفته یکبار به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود، در استان‌ها ریاست شورا به عهده استانداران است، بانک‌های عامل سازمان برنامه، سازمان امور اداری و استخدامی و وزارت نیرو همه پای کار می‌آیند.

قرار بود نظام بانکی تسهیلات ویژه با سود ۵ درصد در اختیار قرار دهد. از ۱۸۱ هزار سهمیه ابلاغی، بنیاد مسکن ۱۲۱ هزار را به بانک معرفی کرده است. درخصوص ۷۴ هزار مورد قرارداد منعقد شده است، نظام بانکی به نسبتی که باید تسهیلات مناسب برای ساخت مقاوم‌سازی بدهد نداده است.

چند درصد واحدهای روستایی مقاوم سازی شده است؟

نیکزاد: تعداد واحدهای مسکونی روستایی پنج میلیون و ۳۷۷ هزار و ۹۳۷ است، سال ۸۴ تنها هفت درصد از واحدهای مسکونی روستایی نوسازی شده بود .

امسال بنیاد مسکن با همکاری دستگاه‌های ذیربط توانست مقاوم سازی واحد‌های مسکونی را به حدود ۵۰ درصد برساند یعنی دو میلیون و ۵۵۶ هزار و ۷۹ واحد نوسازی و مقاوم سازی شده است.

تاکنون چند واحد روستایی و شهری بازسازی شده است؟

نیکزاد: در ایام زلزله در خیلی از نقاط روستایی حضور پیدا کردم به همه نیروهای امدادرسان از هلال احمر، بسیج سپاه ،فرمانداری و بخشداری تشکر می‌کنم. اگر در هر کدام از این حوادث مدیریت خوب مسئولین نبود، ممکن بود تبدیل به یک معضل آنچنانی شود.

وظیفه بنیاد مسکن بعد از امداد و نجات شروع می‌شود، ما مسئولیت بازسازی واحدهای خسارت دیده را داریم. در ۱۴ نقطه کشور مشغول باز سازی هستیم. تقریباً همه استانها در بحث بازسازی درگیر هستند ، از حدود ۱۵ هزار واحد مسکونی، ۷۲۹۱ مورد شهری و ۷۶۸۳ مورد روستایی در حال بازسازی هستند.

باید کار را به جایی برسانیم که مردم بتوانند در خانه های خود مستقر شوند. در استان هرمزگان درگیر بحث بازسازی خانه های آسیب دیده از زلزله هستیم . در ستاد حوادث برای دیوارهای سنگی و اجرای طرح هادی در نقاط حادثه خیز اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار