رئیس جهاددانشگاهی فارس گفت: از توان بومی و علمی جهاددانشگاهی در راه‌اندازی خط تولید اسانس تام از گل محمدی در شهرستان داراب استفاده خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - مظاهر بابایی در آیین کلنگ‌زنی پروژه فناورانه تولید اسانس تام از گل محمدی که همزمان با دومین روز از دهه مبارک فجر در شهرک صنعتی داراب برگزار شد، ضمن تبریک این ایام الله، گفت: این پروژه از سال ۹۸ در دستور کار مطالعه حوزه پژوهشی جهاددانشگاهی فارس قرار گرفت.

او گفت: از آنجا که لایزنگان شهرستان داراب ظرفیت خوبی در کشت گل‌های محمدی دارد و بزرگ‌ترین منطقه دیم دنیا محسوب می‌شود، این منطقه برای راه‌اندازی خط تولید اسانس تام از گل محمدی انتخاب شد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس هدف از راه‌اندازی این خط تولید را جلوگیری از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده با توجه به توان بومی اعلام کرد.

او گفت: فرآیند تهیه زمین و اخذ مجوز‌ها در یک بازه زمانی نسبتا طولانی طی شد، اما نهایتا با حمایت‌های نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی این مهم امروز به سرانجام رسید.

رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین هزینه راه‌اندازی این پروژه را هزینه‌ای بالا و بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

او گفت: با توجه به اینکه بودجه جهاددانشگاهی محدود و امکان تامین همه هزینه محاسبه شده را ندارد، با بخش خصوصی رایزنی‌هایی انجام شد تا ضمن استفاده از ظرفیت‌های بودجه‌ای جهاددانشگاهی، از توان مالی این بخش هم استفاده شود.

بابایی گفت: خوشبختانه توانستیم بخشی از این بودجه را تامین کنیم و این طرح در دو فاز طراحی شده است که فاز نخست آن به اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد تومان نیاز دارد، امیدوار هستیم که این فاز، در پروسه‌ای یکساله آماده بهره‌برداری شود.

او گفت: از لحاظ تکنولوژی تلاش خواهد شد تا در راه‌اندازی این خط تولید، توان بومی جهاددانشگاهی به کار گرفته شود و بتوانیم ماده موثر بیشتری را استخراج کرده و نهایتا به محصولات نهایی برسیم.

رئیس جهاددانشگاهی فارس معتقد است که اجرایی شدن این پروژه صنعتی فناورانه در شهرستان داراب علاوه بر رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، موجب توسعه مزرعه‌های کشت گل محمدی خواهد شد.

بابایی، چشم انداز نهایی این پروژه را ورود به بخش کشت، اصلاح و تولید فرآورده‌های حاصل از گل محمدی ذکر کرد.

او گفت: امید است با راه‌اندازی این خط تولید، بتوانیم به سهم خود محقق کننده بخشی از منویات رهبری مبنی بر اشتغال و تولید باشیم.

بابایی از حمایت‌های بی دریغ محمدجواد عسکری، نماینده مردم داراب و زرین دشت و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس قدردانی کرد و گفت: با توجه به محدود بودن منابع مالی جهاددانشگاهی، امکان سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی این نهاد در این پروژه وجود ندارد و می‌طلبد که مدیران در حوزه‌های مختلف به ما در این باره کمک کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.