طرحی اقتصادی با زیرساخت‌های ناقص؛ کارگو ترمینال اصفهان بال پریدن ندارد

کارگو ترمینال یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه صادرات در اصفهان است که به دلیل نداشتن ایرلاین اختصاصی سهم چندانی در رشد اقتصادی استان ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان -  استان اصفهان یکی از قطب‌های شاخص کشاورزی، از مهم‌ترین مراکز تولید صنایع دستی در کشور همچنین مناطق مستعد در زمینه پرورش، تولید و صادرات محصولات دامی و آبزی است. از همین رو  استقرار پایانه بار هوایی برای صادرات چنین محصولاتی می‌تواند گامی بسیار موثر برای رشد و توسعه تولید و صدور این محصولات باشد.

اگرچه کارگو ترمینال به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه صادرات در اصفهان بعد از حدود دو دهه به بهره برداری رسید، اما امروز چالش بزرگ این زیرساخت، نداشتن ایرلاین اختصاصی در استان اصفهان است که موجب شده سهم استان در صادرات غیرنفتی بسیار ناچیز باشد.

 


بیشتر بخوانید 


تعداد پرواز‌های صادراتی کارگو ترمینال اصفهان و مقاصد آن‌ها

حسن امجدی مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان گفت: امسال ۶۱ پرواز باری به مقصد کویت و ۲۶ فروند ارسال بار با هواپیمایی فلای دبی (با استفاده از ظرفیت انبار بار هواپیمای مسافری)، در مجموع به وزن ۹۵۲.۲۸۵ کیلوگرم از کارگو ترمینال فرودگاه اصفهان داشته ایم.

به گفته او مقاصد نهایی بار‌های ارسالی با پرواز فلای دبی متعدد بوده و بسیاری از منطق جهان از جمله مقاصد اروپایی و آسیایی را شامل می‌شود.
در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۸۸ پرواز باری توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر و قشم ایر با وزن بار ارسالی ۳.۲۹۷.۸۹۶ کیلوگرم به مقصد کویت از پایانه کارگو ترمینال فرودگاه اصفهان انجام شده است.

 

کارگو ترمینال اصفهان بال پریدن ندارد


زیرساخت‌های کارگو با افزایش تقاضای صادراتی توسعه می‌یابد

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان معتقد است: در حال حاضر ظرفیت و زیرساخت مناسبی برای ادامه فعالیت صادراتی در کارگو فرودگاه اصفهان وجود دارد و با توجه به زیر ساخت‌های فراهم شده، دست کم تا چند سال آینده نیازی به توسعه نخواهد بود.

امجدی می‌گوید: در خصوص تنوع مقاصد نیز مهمترین عامل بازاریابی صادرکنندگان و وجود تقاضای بالقوه برای ارسال بار هوایی به کشور‌های هدف است و به فراخور تقاضای بازار مطمئناً این تنوع در نظر گرفته می‌شود.

مهمترین چالش فعلی کارگو چیست؟

او درباره مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات کارگوترمینال می‌گوید: لزوم حمایت و ارائه بسته‌های تشویقی برای صادرات هوایی بار همچنین استقبال نکردن تولید کنندگان و صنعتگران اصفهانی از صدور محصولاتشان از طریق ترمینال بار فرودگاه شهید بهشتی از چالش‌هایی است که باید برای رفع آن چاره اندیشی شود.

به گفته مدیر کل فرودگاه‌های استان اصفهان نبود شرکت هواپیمایی با پایگاه "Base" در اصفهان و تمایل نداشتن تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی بین المللی که امکان حمل بار را دارند از جمله شرکت‌هایی هوای ترکیه و قطر برای فعالیت کارگو در اصفهان و کمبود فضای انبار واردات کارگو ترمینال مهمترین چالش‌های کارگو است.

کارگو ترمینال اصفهان بال پریدن ندارد



سهم ناچیز اصفهان در صادرات غیرنفتی

امجدی می‌گوید: در حال حاضر سهم صادر کنندگان استان اصفهان از بار ارسالی از طریق ترمینال بار هوایی فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، کمتر از ۱۰ درصد است و این موضوع در بخش دولتی و در بخش خصوصی بار‌ها مطرح شده و موضوع در دست پیگیری است.

اگرچه عباس رضایی استاندار سابق اصفهان اردیبهشت سال ۹۸ وعده داده بود تا سه ماه دیگر ایرلاین اختصاصی اصفهان تاسیس شود، اما این امر نه تنها تا به امروز محقق نشده، بلکه راه اندازی آن در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

دو ماه پیش مدیرکل گمرکات استان اصفهان در خصوص صادرات گمرکی از فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان گفته بود: در هفت ماهه امسال برای صدور ۷ میلیون و ۴۵ هزار دلار کالا به وزن ۷۶۲ تن، تشریفات صادرات از طریق کارگو ترمینال فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۲۵ درصد و از لحاظ وزنی ۵۷ درصد کاهش یافته است.

نبود پرواز اختصاصی، دست نصف جهان را از صادرات کوتاه کرده

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: به طور قطع تقاضا برای توسعه کارگو ترمینال وجود دارد، اما این کار نیازمند توسعه و تنوع مقاصد پروازی کارگو برای کاهش هزینه‌های صادراتی است.

او موضوع اصلی را جذب سرمایه‌گذار برای تاسیس ایرلاین اخصاصی می‌داند و می‌گوید: گویا چند شرکت به سرمایه گذاری برای ایجاد ایرلاین اختصاصی اصفهان تمایل دارند و حتی برخی مجوز‌ها را دریافت، اما به دلایلی از ادامه کار خودداری کرده اند.

در برهه‌ای قرار بود شرکت فولاد مبارکه، ایرلاین اختصاصی اصفهان را دایر کند و تا حدودی کار پیش رفت، اما با تغییرات در وزارت صمت، همچنین تحقیق و تفحص از فولاد، در نهایت وزیر جدید با ورود فولاد مبارکه به ایجاد ایرلاین اختصاصی موافقت نکرد و در عمل کار متوقف شد، از سوی دیگر اگرچه برخی سرمایه گذاران برای ایجاد ایرلاین اختصاصی اصفهان ورود کرده بودند، اما به دلیل مشکلات اجرایی، طرح به جایی نرسید.

کارگو ترمینال اصفهان بال پریدن ندارد

ورود مدیریت استان به موضوع کارگو ترمینال

نقش معاون اقتصادی استاندار اصفهان گفت: پرواز‌های باری کویت را به‌زودی احیا خواهیم کرد و قول‌هایی از هواپیمایی قطری گرفتیم و مقررشده که مدیرعامل این هواپیمایی قطری به‌زودی بازدیدی از استان اصفهان انجام دهد.

حدود سه ماه پیش سیدحسن قاضی عسگر معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان درباره ایجاد ایرلاین بیس در اصفهان گفته بود: از طریق اتاق بازرگانی و دیگر سرمایه گذاران ایجاد ایرلاین اختصاصی را پیگیری کردیم و به دنبال دریافت مجوز‌های لازم هستیم و به زودی مجوز ایجاد ایرلاین بیس اصفهان صادر می‌شود.

به گفته نماینده مردم اصفهان به طور قطع باید تمرکز مدیریت اصفهان به سمت تلاش برای صادرات محور شدن استان و صادرات کالا‌های سبک با ارزش افزوده بالا از محل کارگو باشد، چون به نظر می‌رسد، امروز کالا‌هایی که از محل هوایی صادر می‌شود کالا‌های سنگین با ارزش افزوده پایین است.

مقاصد صادراتی اصفهان باید افزایش یابد
احمدرضا همتی رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان هم در این باره می‌گوید در حال حاضر از لحاظ در اختیار قرار گرفتن هواپیمای مخصوص چارتر بار در مضیقه هستیم و ناچاریم در زمین دیگران بازی کنیم.

به گفته او اگر بخواهیم از این شرایط خارج شویم باید هواپیمای اختصاصی چارتر در اختیار داشته باشیم و اگر این پرواز در اصفهان برقرار شود سبب افزایش صادرات کارگو در مسیر‌های بعدی قطر، عمان و روسیه می‌شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان اعتقاد دارد: اگر اصفهان زمینه پروازی اختصاصی داشت به‌طور قطع ظرفیت صادرات از کارگو ترمینال اصفهان بسیار افزایش می‌یافت.

مرحله دوم توسعه کارگو ترمینال نیازمند پرواز اختصاصی

همتی درباره فاز دوم توسعه کارگو اصفهان می‌گوید: تا هواپیما در اختیار کارگو قرار نگیرد و از همه مهمتر پرواز اصفهان ایجاد نشود، نمی‌توان به توسعه مرحله دوم کارگو امیدوار بود، اما اگر این اتفاق بیفتد به راحتی می‌توانیم کشور‌هایی نظیر عمان، قطر روسیه را برای صادرات محصولات خود پوشش دهیم.

مرحله دو توسعه کارگو ترمینال تنها با ایجاد و اختصاص هواپیمای اختصاصی معنا می‌گیرد، البته هنوز برای فاز دو کارگو اقدامی صورت نگرفته و تنها توافق شفاهی با مدیر فرودگاه شده و فرودگاه نیز آماده واگذاری زمین است.

کارگو ترمینال اصفهان بال پریدن ندارد


کاهش چشمگیر صادرات از کارگو اصفهان

داوود سناراد نماینده شرکت پرشین کارگو در اصفهان می‌گوید: امسال با کاهش چشمگیر صادرات از کارگو اصفهان مواجه شده ایم و نه تنها تعداد پرواز‌های کارگو کم شده، از ظرفیت بار پرواز‌ها نیز کاسته شده است.

به گفته او یکی از دلایل موفقیت استان‌های دیگر، داشتن پرواز‌های اختصاصی است و چون تعداد پرواز‌های خارجی فرودگاه اصفهان کم است، نخستین ضربه به کارگو وارد می‌شود.

نماینده شرکت پرشین کارگو در اصفهان اعتقاد دارد: اگر در اصفهان ایرلاین اختصاصی وجود داشته باشد در رقابت با بقیه استان‌ها موفق‌تر خواهیم بود.


گزارش از سولماز محمدی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.