باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - امیرحسین حکمتنیا با بیان اینکه گردشگری فیلم یکی از ابزارهای تبلیغاتی در جذب و جلب گردشگر به ویژه در دو دهه اخیر است،گفت: بسیاری از برنامهریزان و فعالان گردشگری با ابزار رسانه به ویژه فیلم و سریال نسبت به جذب و جلب گردشگر اقدام میکنند که برای نمونه میتوان از فعالیت کشورهای همسایه در این زمینه نام برد.
او با بیان اینکه تبلیغ جاذبه کشورهای همسایه نیز در داخل کشور نیز رخ داده است، گفت: در بسیاری از فیلمها و سریالهای ساخت کشور نیز آنقدر که باید آثار کشور خودمان را معرفی کنند پرداخته نشده، اما در بسیاری از تولیدات جدید توجه به کشورهای همسایه بیشتر شده است.
حکمتنیا که کارنامه درخشانی در زمینه فعالیت علمی و خلاقانه در گردشگری دارد، گفت: توجه به جاذبههای گردشگری در آثار فاخر تاریخی موجبات ایجاد ارزش افزوده در بنا میشود که از این دست نمونههای بسیاری وجود دارد به صورت مثال لوکیشن باغ فردوس در تهران که تولیدات مهمی مانند فیلم سینمایی ۵ بعدازظهر و بارکد در آنجا تولید شده است.
مدیر گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی شهرداری شیراز گفت: گذر امامزاده یحیی در بافت تاریخی تهران و کوچه نواب که بخشهایی از فیلم پدرسالار در آن ساخته شده یا زندان قصر که به باغ موزه قصر مشهور شده و بسیاری از سریالها و فیلمها در اینجا تولید میشود که از شاخصترین آنها میتوان به گشت ارشاد و سریال آقازاده اشاره کرد، از جمله این نوع گردشگری است.
او با اشاره به دیگر مصادیق پیوند تاریخ، گردشگری و سینما، گفت: باغ سلیمانیه که لوکیشن سریال شهرزاد و خانه بزرگ آقا بود، در واقع خانه وثوقالدوله از رجال روزگار قاجار است همچنین در محله سنگلج عمارت مستوفیالممالک که در فیلمهایی مانند سلطان صاحب قران، دلشدگان و شهرزاد و خوب بد جلف استفاده شده است.
حکمتنیا گفت: خانه معتمدالاطبا که متعلق به یکی از رجال روزگار قاجار است و فیلم خانه پدری و بخشهایی از سریال شهرزاد در آن ضبط شده از دیگر موارد این موضوع است همچنین کوشک احمدشاهی در نیاوران که سریال قهوه تلخ در آن ساخته شده یا سریال امیرکبیر و به تازگی هم سریال خاتون که در کاخ گلستان فیلمبرداری شده است.
مدیر گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز گفت: ایجاد پیوستهای فرهنگی در بناهای تاریخی به رونق بیشتر گردشگری فیلم یا گردشگری سینما که از شاخههای جذاب گردشگری است، کمک میکند و منجر به رشد سرگرمی و افزایش حضور مسافران ملی و بینالمللی در این مناطق میشود.
او با بیان اینکه ما با تولیدات سینمایی و آثار فیلم میتوانیم به انتخاب مسافران در تصمیم برای انتخاب یک مقصد کمک کنیم، گفت: این موضوع نه تنها در فیلمهای سینمایی که در آگهیهای بازرگانی نیز دیده میشود به گونهای که در یک آگهی بازرگانی تبلیغ یک محصول بهداشتی در حمامی در بازار کاشان این جاذبه بیش از گذشته معرفی شد.
حکمتنیا درباره ساخت فیلم در باغ تاریخی عفیفآباد گفت: بر این باور هستم که بهرهمندی از لوکیشنهای تاریخی برای شهر شیراز را باید حمایت کرد به این دلیل که شیراز در حوزه گردشگری فیلم پیشتاز بوده، اما یک فاصله زیادی افتاده و هنوز نتوانستیم جاذبههای شهر شیراز را از این طریق معرفی کنیم، شاید آخرین اثری که ساخته شد و شهر شیراز مجدد بر سر زبانها افتاد فیلم قهرمان باشد که شیراز را به عنوان یک شهر دوستداشتنی مطرح کرد.
مدیر گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز درباره ساخت سازه موقت نیز گفت: نگاه تولیدکننده و تهیهکننده برای حفظ باغ ستودنی است، چون ایجاد یک فضای موقت در بخشی از باغ به نوعی کمک میکند تا بازیگران در خود بافت اصلی حضور مستمر و متراکم نداشته باشند، چون حضور مستمر و متراکم سبب تخریب و آسیب به بنای تاریخی میشود.
این استاد و محقق حوزه گردشگری گفت: اینکه از پوسته بنا یا لوکیشن یا فضای دیگری در نزدیکی اثر بهره برده شود، نشانگر یک نگاه حمایتی به اثر تاریخی است و یقین بدانید تولیدکنندگان میتوانستند بسیاری از باغها یا خانههای خصوصی را استفاده کنند، اما اینکه در یک اثر تاریخی فیلم را تولید کنند سبب میشود باغ عفیف آباد یا هر اثر دیگری را برای روزهای آتی گردشگری شیراز و تصویرسازی بهتر برای مخاطبان یا مسافران آماده کنند.
در روزهای اخیر احداث یک سازه برای ساخت فیلم تاریخی در باغ عفیفآباد شیراز منجر به واکنشهای بسیاری از سوی دوستداران میراث فرهنگی شد که ابتدا موید محسننژاد، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس توضیحاتی پیرامون موقتی بودن این سازه و برداشته شدن آن پس از اتمام فیلمبرداری داد.
به گفته او این سازه برای ساخت یک فیلم سینمایی تاریخی احداث شده و به عمارت باغ عفیفآباد هیچ ضربه و آسیبی نمیزند بلکه به شکل پرتابل است و فاصله لازم هم با بنا رعایت شده و در پایان پروژه نیز باید توسط تهیهکنندگان و با نظارت به صورت ایمن جمعآوری میشود.
انتهای پیام/