رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گیلانغرب گفت: برای اولین بار در کشور، طرح پایش هوشمند درختان جنگلی با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در محدوده ارتفاعات «مله نی» از توابع شهرستان گیلان‌غرب عملیاتی شده و اولین تراشه پایش هوشمند بر روی درختان بلوط با پایه مادری نصب شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- جبار ولی پور گفت: در این طرح با نصب تراشه‌های الکترونیکی در داخل تنه درخت و با بهره‌گیری از دستگاه مخصوص «Reader» امکان پایش هوشمند درختان در زمینه حفاظت در برابر هر گونه آسیب طبیعی و یا غیر طبیعی از جمله قطع احتمالی درختان توسط عامل انسانی فراهم می‌شود.

با اتصال کاربران تعریف شده به سامانه اینترنتی مربوطه، علاوه بر امکان رصد دقیق محل استقرار، کلیه شاخص‌های کمی و کیفی تاج درخت در سامانه قابل مشاهده بوده و امکان درج مشخصات درخت شامل قطر برابر سینه، ارتفاع، سطح تاج، وضعیت شادابی و وضعیت ابتلای درخت به آفات و امراض قابل پایش بوده و پس از نصب تراشه بر روی درخت در کمترین زمان ممکن درخت یا درختان حذف شده برای ماموران حفاظتی قابل تشخیص است.

 با فراگیر شدن این سامانه در شرایط موفقیت طرح پایلوت، گام مهمی در جهت حفاظت و حمایت از گونه‌های جنگلی کشور برداشته خواهد شد که براساس برنامه‌ریزی به‌عمل آمده مقرر شده در مرحله اول طرح پایلوت، تمام درختان جنگلی محدوده مذکور تراشه‌گذاری شوند.

 شهرستان گیلانغرب ۲۰۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی دارد که ۷۵ هزار هکتار آن جنگل و مابقی مرتع و نیزار است، عمده عرصه جنگلی شهرستان را درختان بلوط تشکیل می‌دهند و بسیاری از گونه‌های نادر گیاهی نیز در این منطقه رویش می‌کنند.

انتهای پیام/ ط.پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.