پناهندگی ۴۱۲ هزار مهاجر در آمریکا به تعلیق افتاده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - به گزارش منابع خبری آمارها نشان می‌دهند ۴۰ درصد از ده‌ها هزار افغانستانی که به عنوان بخشی از بزرگ‌ترین عملیات تخلیه و اسکان مجدد به آمریکا منتقل شده اند،  شرایط لازم را برای اقامت دائمی در این کشور ندارند. 

بر این اساس مهاجرانی که شرایط اقامت دائمی ندارند تا زمان تعیین تکلیف از سوی کنگره در بلاتکلیفی خواهند بود.

این در حالی است که همزمان برنامه پناهندگی آمریکا با شمار ۴۱۲ هزار درخواست به تعویق افتاده و ممکن است برخی پرونده خود را از دست بدهند و در مرحله اخراج قرار بگیرند.

کریش اومارا ویگناراجه، رئیس اداره مهاجرت و پناهندگی لوتری گفته است: «ما از کنگره می‌خواهیم که به سرعت قانون تنظیم افغانستان را تصویب کند».

کریش اومارا ویگناراجه که در زمینه کمک به مهاجران افغان کار می‌کند، این روش را نیاز فوری برای اسکان خوانده است.

دولت بایدن به دلیل سقوط دولت افغانستان و تسلط سریع طالبان، روندی را که سال‌ها برای پناهندگی باید طی می‌شد دور زد و هزاران افغان را به امریکا انتقال داد.

در روند قدیم، پناهندگان یک سال پس از ورود به آمریکا واجد شرایط اقامت دائم می‌شدند اما در روش جدید به مهاجران اجازه می‌دهند که برای دو سال در آمریکا به صورت قانونی زندگی و کار کنند اما ویزای بشردوستانه به آن‌ها اقامت دایمی نمی‌دهد.

با این حال براساس گزارش وزارت امنیت کشور آمریکا تا ۱۵ نوامبر سال گذشته به ۷۰ هزار و ۱۹۲ افغان ویزای بشردوستانه اعطا شده است.

در گزارش وزارت کشور آمریکا هم‌چنان آمده است که ۳۶ هزار و ۸۲۱ شهروند افغانستان که خود  یا اعضای خانواده‌شان به نیروهای امریکایی در افغانستان کمک کرده‌اند می‌توانند از طریق برنامه ویزای مهاجرت ویژه «SIV» واجد شرایط اقامت دائم شوند.

دست‌کم ۳۶ هزار و ۴۳۳ مهاجر افغان که قرار است در آمریکا اسکان داده شوند شرایط لازم را برای دریافت اقامت دائمی در این کشور ندارند.

از سوی دیگر همسر و فرزندان دارندگان ویزای مهاجرتی ویژه  به صورت خودکار واجد شرایط دریافت «گرین کارت» هستند اما این برنامه نیز زمان‌بر است.

به این ترتیب، شمار محدودی از افغان‌هایی که تخلیه شده‌اند، نیازی به پذیرش ویزای حقوق بشردوستانه نداشته‌اند که این افراد قبلا مجوز قانونی برای ورود به آمریکا را گرفته بودند.

انتهای پیام/ ر

 

 

برچسب ها: آمریکا ، مهاجرت ، طالبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار