مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: ۱۳ هزار و ۴۷۲ کارت هوشمند عشایر با هدف ارائه خدمات به جامعه عشایری استان صادر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل - معرفت آذری گفت: هرگونه ارائه خدمات به جامعه عشایری این استان تنها از طریق کارت هوشمند صورت می‌گیرد که با صدور این تعداد کارت بخشی از نیازمندی‌ها و دغدغه‌های عشایر در تأمین مواد مورد نیاز این قشر برطرف می‌شود.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل در جلسه شورای عشایری شهرستان خلخال گفت: طرح صدور کارت هوشمند عشایر در کشور برای نخستین بار در استان اردبیل اجرا شده که با اجرای طرح صدور کارت هوشمند برای عشایر استان اردبیل، در کنار حذف تعداد قابل توجهی از جمعیت غیر عشایر بهره‌مند از خدمات امور عشایری استان، از هرگونه رانت و فساد مالی نیز جلوگیری شده است.

به گفته آذری صدور کارت هوشمند عشایر در استان اردبیل بر اساس آمار جمعیتی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران صادر و بر اساس سرشماری خود اظهاری سال ۱۳۹۷ صورت می‌گیرد.

او می‌گوید: داشتن ییلاق، قشلاق و کوچ در آنها، وابستگی ایلی و وابستگی معاش اصلی افراد به شغل دامداری، ۳ مؤلفه مورد نیاز برای شناسایی قشر تلاشگر عشایر در استان و افرادی که فاقد این ۳ مؤلفه هستند، از لیست عشایر استان حذف می‌شوند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: از آغاز اجرای این طرح تاکنون ۱۳ هزار و ۴۷۲ کارت هوشمند عشایر در استان صادر و تحویل عشایر شده است که با جایگزین شدن این کارت به جای دفترچه‌های قبلی علاوه بر شناسایی عشایر واقعی و فعال استان، ارائه هر نوع خدمات به جامعه عشایری هدفمند شده است.

آذری می‌گوید: در همین راستا هم اکنون برای یک‌هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری خلخال کارت هوشمند عشایر صادر و از ۱۳۸ مورد مغایرت نیز ۱۰۰ مورد مجدداً بررسی و برای ثبت در سامانه مرکز آمار ایران به تهران ارسال شده است.

او گفت: این کارت با هدف رصد خدمات ارائه شده به عشایر استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و خدمات ارائه شده از جمله تأمین نهاده‌های دامی و کشاورزی، توزیع کالا‌های اساسی، آرد خام و سایر امور مربوط به عشایر از این طریق صورت خواهد گرفت.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: تعداد قابل توجهی از دفترچه‌های شناسایی صادر شده برای جمعیت عشایری استان در گذشته با جمعیت واقعی عشایری اردبیل مطابقت نداشت که اداره کل امور عشایری استان اردبیل اقدام به شناسایی عشایر واقعی و صدور کارت شناسایی هوشمند برای آن‌ها همراه با حذف نام خانوار‌های غیر عشایری با حذف دفترچه‌های صادر شده در سال‌های گذشته کرده است.

آذری گفت: از آغاز اجرای طرح حذف نام خانوار‌های غیر عشایری از لیست جمعیت عشایر واقعی استان اردبیل، تاکنون برای ۱۳ هزار و ۴۷۲ خانوار جمعیت واقعی عشایر استان اردبیل کارت هوشمند عشایر صادر شده و دفترچه‌های افراد غیر عشایر باطل شده است.

او می‌گوید: در سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل اعتبارات مناسبی برای کمک به جامعه عشایری استان منظور شده و بر همین اساس یک دستگاه کامیون ۶ چرخ بنز، ۲ دستگاه وانت نیسان، ۱۰۰ دستگاه تانکر یک‌هزار لیتری ذخیره آب شرب، تعداد قابل توجهی پنل خورشیدی تأمین برق و اعتبار لازم برای شن‌ریزی و بهسازی ۲۷ کیلومتر راه عشایری خلخال و در مجموع اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال برای ارتقا سطح خدمات‌رسانی به عشایر این شهرستان در سال‌جاری تأمین شده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار