هر چند انتظار می‌رفت کشاورزی قراردادی مشکل روستائیان جنوب کرمان را رفع کند؛ اما در فصل برداشت سیب زمینی باز هم دستان کشاورزان خالی مانده و دلال‌ها پول به جیب می‌زنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان - هر چند سیلاب اخیر به کشاورزان جنوب کرمان به خصوص در رودبار و قلعه گنج خسارت‌های زیادی وارد کرده است، به طوری که تنها در موج اول سیلاب هزار و ۵۷۹ میلیارد تومان به مزارع خسارت وارد شد و خسارات در موج دوم نیز قابل توجه بود، اما هنوز هم بسیاری از مزارع سیب زمینی و پیاز در جنوب کرمان در حال آماده شدن برای برداشت محصول  هستند. 

در حال حاضر مزارع جنوب کرمان زیر کشت محصول پیاز و سیب زمینی طرح استمرار هستند و جهاد کشاورزی نیز با برخی از روستاییان برای کشت محصول قرار داد بسته است.

روستاییان کرمان قبل از اجرای طرح کشاورزی قراردادی از سوی وزارت کشاورزی بسیاری از محصولات خود را در قالب عقد قرارداد با تجار کشور‌های مختلف تولید و صادر می‌کردند، اما به هر صورت اجرای این طرح در کرمان نتوانسته مشکلات کشاورزان را برطرف کند.

سیستم توزیع محصولات کشاورزی دست دلالان است

در حال حاضر برداشت سیب زمینی طرح استمرار در جنوب کرمان آغاز شده است؛ اما سیب زمینی در مزارع کرمان کیلویی ۴ تا ۵ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود و همین سیب زمینی در شهر کرمان تا کیلویی ۱۱ هزار تومان به مصرف کننده‌ها فروخته می‌شود.

این در حالی است که سرمازدگی، سیل و افزایش قیمت نهاده‌های تولید نیز مشکلات بسیار زیادی به کشاورزان وارد کرده است.

سیب زمنی

محمد افراسیابی یکی از کشاورزان جنوب کرمان گفت: متأسفانه طی ۲هفته اخیر سیل و بارندگی شدید خسارت‌های زیادی به گلخانه‌های کشاورزان وارد کرده و بخش قابل توجهی از محصول سیب زمینی و پیاز را نیز از بین برده است.

اندک محصول باقیمانده کشاورزان به تاراج می‌رود

او می گوید: شاید اگر بگوییم نیمی از کشاورزان جنوب کرمان در فصل جاری، هیچ محصولی برای فروش ندارند، اغراق نکرده‌ام در رودبار و قلعه گنج و حتی در جیرفت و فاریاب و عنبرآباد برخی از کشاورزان هزاران هکتار را که زیر کشت سیب زمینی برده بودند به کلی از دست داده‌اند.

این کشاورز گفت: زمین یکی از کشاورزان در عنبرآباد بستر بروز سیلاب شد و الان به جز گل و سنگ‌های بزرگ هیچ چیز در زمینش وجود ندارد در حالی که ۵ میلیارد تومان برای کشت سیب زمینی هزینه کرده که همه این مبلغ را از طریق وام و قرض تهیه کرده است.

به گفته او طی امسال  تنها امید ما بعد از سیل به همین محصول بود که بخش قابل توجهی از محصول از دست رفت و باقیمانده را هم دلال‌ها به تاراج می‌برند.

این کشاورز افزود: حالا پس از سیل همین محصول نصفه و نیمه را هم دلالان باید خریداری کنند، چون بسیاری از مردم کشت خارج از قرارداد‌های جهاد کشاورزی انجام داده‌اند.

سیب زمینی

او گفت: سیب زمینی در حال حاضر با قیمت ۴ هزار تومان از کشاورز توسط دلالان خریداری می‌شود و در همین شهر جیرفت ۸ هزار تومان به مردم فروخته می‌شود و در کرمان قیمت این محصول به ۱۰ هزار تومان می‌رسد.

حسن ابراهیمی یکی دیگر از کشاورزان نیز گفت: کشاورزی که نمی‌تواند در طرح قراردادی ورود کند، نمی‌تواند زمینش را بدون محصول نگه دارد و مجبور به کشت محصول است تا بتواند هزینه‌های زندگی را تأمین کند؛ چون هیچ کشت جایگزینی به ما معرفی نشده است.

هیچ تلاشی برای صادرات محصولات کشاورزی انجام نمی‌شود

او می گوید: دلالان مهم ترین مشتری‌های ما هستند و طی سال‌های اخیر تجار افغان، عراقی و روس هم به دلیل تحریم‌ها و کرونا برای عقد قرار داد‌ها به جنوب کرمان نمی‌آیند و هیچ دیپلماسی کشاورزی هم برای تسهیل صادرات انجام نمی‌شود و در نتیجه تنها گزینه ما دلال است.

به گفته او هزینه تولید محصول بسیار بالا رفته است، بذر، سم و کود بسیار گران شده است هزینه کارگر، حمل و نقل نیز بسیار زیاد است و در این میان دولت‌های مختلف فقط شعار می‌دهند و هیچ کاری برای حل مشکل مردم انجام نمی‌دهند.

کرمان در واقع جزو شش استانی است که در فصل زمستان و در حالی که زمین‌های سایر مناطق کشور زیر برف است به تولید محصولات سیفی اختصاص می‌یابد، کشت خارج فصل؛ اما در سال‌های اخیر در نبود مدیریت دولت و خلاء بزرگی که وجود دارد، از سوی دلال‌ها پر می‌شد.

سیب زمینی، پیاز و گوجه مهم ترین محصولاتی هستند که در این فصل در کرمان تولید می‌شود؛ اما هر بار کشاورزان در دام دلالان می‌افتند و کامشان تلخ می‌شود.

با وجود افزایش عرضه نسبت به تقاضا؛ اما هیچ اقدامی برای صادرات گسترده محصولات انجام نمی‌شود و حرکت‌های محدود صادر کننده‌ها نیز پشت سد تعرفه‌ها، کرونا و شایعات استفاده از سم غیراستاندارد امکان صادرات پیدا نمی‌کنند و مسئولان هم سکوت می‌کنند.

پارسال دولت برای کنترل قیمت‌ها بخش زیادی از محصول کشاورزان را خریداری و در همین مزارع امحا کرد و هیچ بهره‌ای از تولیدات نصیب کشاورزان نشد.

عدم بازاریابی مهم ترین مشکل محصولات کشاوری جنوب کرمان

معاون زراعت جهاد کشاورزی جنوب کرمان می‌گوید: مهم ترین مشکلی که وجود دارد: نبود بازاریابی و نبود بازار مصرف است در حالی که می‌توان با بازاریابی صحیح در کشور‌های اطراف، بازار بزرگ ارزآوری را در جنوب کرمان ایجاد کرد؛ اما این امر فقط یک هدف گذاری است که هنوز انجام نشده است.

سیب زمینی

فرامرز رستگاری گفت:  نبود تعادل عرضه و تقاضا در بازار داخلی نیاز به صادرات را حتمی می‌کند و باید در این زمینه کاری انجام داد.

او می گوید: کشاورزی قراردادی بخشی از مشکلات را رفع می‌کند؛ اما همچنین عرضه بالا است و باید اصلاح الگوی کشت در دستور کار قرار گیرد تا بتوان از توان تولیدی محصولات در فصل‌های مختلف بهره برداری شود.

به گفته معاون زراعت جهاد کشاورزی جنوب کرمان روند تغییر الگوی کشت کمی مشکل است و کشاورزان زیر بار نمی‌روند.

هم اکنون در جنوب کرمان سالانه ۵ میلیون تن محصول مختلف تولید می‌شود و اینکه بتوان در کوتاه مدت نوع محصول تولیدی را تغییر داد، کار سختی است.

 منبع  مهر

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
نمی‌دونم چرااین کشاورزی عزیز است نمیکنه در جیرفت الان در مزرعه دارن ازکشاورز۸الی۹هزارتومن سیب زمینی می خرن کجا۴۰۰۰هزارتومن بوده
آخرین اخبار