مراتع محول‌شده منابع طبیعی استان سمنان به ۱.۹ میلیون هکتار رسید

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: بیش از ۵۱۰ سامانه عرفی از مراتع استان سمنان با مساحت یک میلیون و ۹۵۶ هزار هکتار مدیریت و محول شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان -  جعفر مرادی حقیقی گفت: با امضای اسناد طرح‌های مرتعداری مصوب شده در دفاتراسناد رسمی استان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آذر ۱۳ هزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع این استان با هدف حفظ و احیاء مراتع و مدیریت اصولی به نمایندگان مرتع‌داران و بهره‌برداران واگذار شد.

مدیریت و حفاظت اصولی از مراتع یکی از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است و تا زمانی‌که مشارکت مردم و بهره‌برداران وجود داشته باشد، مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نمی‌شود.

 بدون تردید مجریان طرح‌های مرتعداری و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهم‌ترین و موثرترین نقش را در حفاظت از مراتع به عهده دارند و در راستای حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرح‌های مرتعداری این استان در دستور کار قرار گرفته است.

 بر اساس سیاست‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تمامی دارندگان پروانه چرا تا پایان سال ۱۴۰۰ باید طرح مرتع‌داری تهیه کنند، زیرا پروانه‌های چرای دام صادره برای افراد واجد شرایط، مجوز موقت استفاده از مراتع است و برابر قوانین موجود پس از تهیه طرح‌های مرتعداری و احاله مدیریت، علاوه بر معافیت پرداخت عوارض سالیانه چرای دام، مدیریت بهره برداری در قالب اجرای طرح‌های تهیه شده مصوب به کاهش تخریب پوشش گیاهی و حفظ آب وخاک و مدیریت بهینه و پایدار مراتع منجر می‌شود.

همچنین اجرای این طرح‌ها موجب افزایش تولید علوفه مورد نیاز دام با پیش بینی عملیات احیایی و اصلاحی در مراتع و درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران با در نظر گرفتن سایر ظرفیت‌های موجود در مراتع خواهد شد.

 طرح مرتع‌داری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که مجریان طرح‌های مرتعداری می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع با توجه به سایر ظرفیت‌های موجود در مراتع همانند توسعه گیاهان دارویی و صنعتی، آبزی پروری و زنبورداری، گردشگری به سایر فعالیت‌های اقتصادی متناسب با طرح در قالب طرح‌های مرتعداری تلفیقی نیز بپردازند.

 بهره‌برداران در طرح مرتع‌داری می‌توانند ضمن استفاده از ظرفیت‌های موجود در خصوص بیمه مراتع در مقابل حوادث طبیعی و خشکسالی اقدام و در قالب مدیریتی منسجم به حفظ و توسعه مراتع و منابع طبیعی کمک شایانی کنند.

انتهای پیام / ن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.