معاون قضایی دادگستری استان اصفهان گفت: ایراد محیط مجازی در مقایسه با محیط حقیقی این است که فضای مجازی این فرصت را ایجاد می‌کند که فرد بتواند خود را با هر هویتی که دوست دارد معرفی کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - محمدرضا قنبری در خصوص تأثیرپذیری افراد از فضای مجازی، گفت: روانشناسان سه عامل خود، وراثت و محیط را در تشکیل شخصیت افراد مؤثر می‌دانند، بدون تردید وقتی افراد در محیط مجازی قرار می‌گیرند تحت تأثیر این فضا هستند، ورود به فضای مجازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی تأثیراتی برای کاربران دارد، اما اثرگذاری مثبت یا منفی این فضا وابسته به نحوه استفاده شهروندان از این فضا است.

یکی از اثرات مثبتی که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای افراد دارد این است که به قشر کودک و نوجوان برای خلاقیت کمک می‌کند و عامل محرکی برای اجتماعی شدن آن‌ها است و می‌توانند با خلاقیت و نوآوری از این داشته‌ها استفاده کنند؛ بنابراین اولین اثر منفی شبکه‌های مجازی تضعیف نقش مدرسه و اجتماع است، یعنی استفاده از شبکه‌های اجتماعی موضوعی دوسویه از طرف خانواده و کودک و نوجوان است و اثرات منفی این پدیده باعث تضعیف روابط بین والدین و فرزندان می‌شود و وقوع این اتفاق موجب ترویج دروغ‌گویی در بین کودکان و نوجوانان می‌شود و روابط عاطفی آن‌ها را با والدین تضعیف می‌کند.

هویت‌های غیرواقعی افراد در فضای مجازی
قنبری در مورد هویت‌های غیرواقعی افراد در فضای مجازی گفت: هویت اجتماعی همان ویژگی‌هایی است که در شناختن دیگران به افراد کمک می‌کند و برای معرفی افراد در هر فرایندی از هویت اجتماعی او استفاده می‌شود، باید این ویژگی‌ها را در هر فردی جداگانه جستجو کنیم. اما قبل از حضور فضای مجازی در زندگی انسان‌ها معمولاً این هویت به صورت سنتی ایجاد شده و اکتسابی بوده است.

او می‌گوید خانواده و محیط پیرامونی رشد و تربیت و آموزش‌هایی که فرد در طول زندگی می‌بیند همچنین معاشرت و ارتباطات او در شکل‌گیری و تغییر هویت مؤثر است.

در فضای مجازی طبیعی است که افراد می‌توانند هویت خود را داشته باشند، اما ایراد محیط مجازی نسبت به محیط حقیقی این است که فضای مجازی این فرصت را برای فرد ایجاد می‌کند که بتواند خود را با هر هویتی که دوست دارد معرفی کند.

به گفته معاون قضائی دادگستری استان اصفهان در واقع فضایی ایجاد می‌شود که فرد در آن بتواند از آشکار کردن هویت اصلی اجتناب کند و برخی علاقه‌مند هستند که دیگران او را با هویتی که معرفی می‌کند، بشناسند و در این وضعیت فعالیت بسیار خطرناک می‌شود.


منبع:ایمنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.